Nemocnica v Žiline dotazníky spokojnosti prikladá do prepúšťacích správ pacientov už niekoľko mesiacov. Od ľudí, ktorí mali počas hospitalizácie skúsenosť so službami nemocnice, chce totiž získať reálny obraz o tom, ako sú spokojní s poskytovanou nemocničnou starostlivosťou. V minulosti boli dotazníky k dispozícii na webovej stránke nemocnice a počas hospitalizácie, v súčasnosti ich môžu pacienti vyplniť až doma a následne odovzdať do schránok na nemocničných oddeleniach.
Žilinská nemocnica sa v poslednom hodnotení slovenských nemocníc, ktoré každoročne uskutočňuje Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO), umiestnila na 9. mieste. Najhoršie skóre dosiahla práve v ukazovateli spokojnosti pacientov. Nemocnica v tom čase upozornila na to, že pri hodnotení nie je oslovovaná dostatočná vzorka pacientov. „V našej nemocnici sa vyhodnotilo len 190 dotazníkov a pri počte až približne 30-tisíc hospitalizácií, ktoré sme u nás za minulý rok zrealizovali, je to naozaj slabá výpovedná hodnota,“ argumentoval pred niekoľkými mesiacmi riaditeľ nemocnice Igor Stalmašek.
V uplynulom roku fakultná nemocnica oslovila dokopy 2741 respondentov, ktorí jej udelili hodnotenie 92,13 %. Najväčšiu spokojnosť vyslovili pacienti z oddelenia neurológie (97,81 %), Liečebne dlhodobo chorých (97,11 %) a pediatrickej ortopédie (96,03 %).
Stále má medzery
Dotazníky pokrývajú osem základných oblastí, ktoré sa podľa žilinskej nemocnice orientujú na spokojnosť s prístupom zdravotníkov, kvalitou ubytovania či jedla, čakacou dobou, atmosférou prostredia oddelenia, rešpektovaním súkromia a intimity, poskytnutím informácií a zlepšením zdravotného stavu.
„Otázky sme prispôsobili tým, ktoré pacientom kladú aj priamo poisťovne, aby sme vedeli jednotlivé prieskumy objektívne porovnať. No zatiaľ čo poisťovne oslovia z jednej nemocnice okolo 100 až 200 pacientov, u nás je to desať- až dvadsaťnásobne viac. Nepovažujeme preto rôzne medializované hodnotenia za relevantné,“ vysvetlil generálny riaditeľ nemocnice.
Z ôsmich sledovaných oblastí dotazníka boli pacienti žilinskej fakultnej nemocnice najviac spokojní s rešpektovaním súkromia a intimity či s prístupom a správaním lekárov a sestier. „Najnižšie hodnotenie opýtaní pridelili spokojnosti s kvalitou stravy, zlepšením zdravotného stavu po prepustení a kvalitou ubytovania,“ doplnila hovorkyňa nemocnice Lenka Záteková.