V poslednom období sa s novými, resp. avizovanými pickupmi akoby roztrhlo vrece. Medzi najnovšie prírastky v tejto kategórii patrí nová generácia NISSAN NP300 NAVARA, ktorý sa len prednedávnom začal predávať aj na našom trhu. Japonská automobilka pri novom modeli zúročila viac ako 80 ročnú históriu i tradíciu spojenú s výrobou vozidiel typu pickup. Nový NISSAN NAVARA možno v mnohým smeroch označiť za inovátora, resp. priekopníka. Za najpodstatnejšiu inováciu nového modelu pasujeme zadnú nápravu s viacprvkovým zavesením pri verzii s dvojitou kabínou. Novinka sa tým o niečo viac priblížila ku klasickým vozidlám typu SUV, pretože toto riešenie je zárukou neporovnateľne lepšieho jazdného komfortu na spevnených cestách ako to bolo pri minulých generáciách. Okrem toho novinka získala aj prestížne ocenenie pickup roka 2016. Nový NISSAN NP300 NAVARA s dvojitou kabínou Double Cab a v špičkovej verzii s turbodieselom 2,3 dCi 190 v kombinácii so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou v najvyššom výbavovom stupni Tekna nám na test zapožičala spoločnosť POINT a. s. ŽILINA, autorizovaný predajca vozidiel NISSAN v našom regióne.
Veľmi bohatá história pickupov s logom NISSAN resp. Datsun sa začala písať už v roku 1935. Aktuálny model NP300 je v celkovom poradí už 12. generáciou vozidiel NISSAN pickup (skratka označenia NP). Samotné označenie NAVARA sa začalo používať až v roku 1997. Ako sme už naznačili v úvode, aktuálna 3. generácia, ktorá už nesie označenie NAVARA, je v mnohých smeroch pokroková. Novinka je aj naďalej k dispozícii v dvoch verziách s 2 resp. 4 miestnou kabínou King Cab, ako aj plnohodnotnou 5 miestnou kabínou Double Cab. Pre čo najlepšiu odolnosť zostala aj naďalej zachovaná tradičná konštrukcia podvozku s rebrinovým rámom. Pracovná verzia s dvojdverovou kabínou typu King Cab využíva aj medzigeneračne upravenú konštrukciu zadnej nápravy s klasickými listovými perami. Pri verzii so štvordverovou kabínou typu Double Cab ale pri zadnej náprave nahrádzajú tradičné listové perá teraz tlmiče s vinutými pružinami kombinované s 5 prvkovým zavesením. Toto riešenie podstatne zvyšuje jazdný komfort. Pritom ale aj naďalej zostalo zachované špičkové užitočné zaťaženie s hodnotou, ktorá presahuje 1 tonu. Na našom trhu sa momentálne nový NISSAN NP300 NAVARA ponúka až v piatich samostatných výbavových stupňoch a nechýba ani široká škála možností individuálneho dovybavenia podľa želania konkrétneho zákazníka. Inovácie neobišli ani pohonné jednotky. Pod prednou kapotou sa objavuje nová vznetová motorizácia s objemom 2,3 litra. Nový motor prekonáva svojho predchodcu s objemom 2,5 litra vo výkone, pritom je ale citeľne hospodárnejší. Slabšia verzia s označením dCi 160 (prepĺňanie jedným turbodúchadlom), ponúka výkon 160 koní a kombinuje sa výhradne so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Silnejšia verzia s označením dCi 190 (prepĺňanie dvoma turbodúchadlami), dosahuje maximálny výkonom 190 koní a okrem 6 stupňovej manuálnej prevodovky je k dispozícii aj so 7 stupňovou automatickou prevodovkou. My sme pri teste siahli práve po špičkovej verzii dCi 190 v kombinácii s klasickou 6 stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá by z nášho pohľadu mohla byť aj najčastejšou zákazníckou voľbou. Naša úvodná otázka preto znie: Čo všetko v praxi ponúka úplne nový NISSAN NP300 NAVARA?
Vzhľad a rozmery
Aj keď dizajn zrejme nepatrí pri vozidlách typu pickup k najdôležitejším atribútom, nová NAVARA nenecháva ani v tomto smere nič na náhodu. Vozidlo pôsobí už na prvý pohľad veľmi robustne, odolne, ale pritom zároveň i uhladene. Pri pohľade spredu zaujme výrazná predná maska, ktorej sekundujú dynamicky stihnuté svetlomety. Mimochodom, v našom prípade svetlá plne disponovali LED technológiou s vynikajúcim svetelným účinkom. A to je na danú kategóriu vozidla už skutočne luxusný prvok. Veľmi masívne pôsobí ďalej predný nárazník s efektne pochrómovaným dekorom v okolí hmlových svetiel a s nájazdovým uhlom až 30,4°. Pri pohľade z profilu vynikajú najmä krásne kolesá z ľahkých zliatin, v našom prípade s priemerom 18 palcov. Mimochodom, pneumatiky majú aj v tomto prípade stále dostatočne vysoký bočný profil vhodný aj na jazdu v teréne. Pochrómované doplnky zdobili aj spätné zrkadlá, rám okien, resp. kľučky od dverí. Za praktické a zároveň efektné považujeme aj výrazné bočné prahy. Tie osobám z nižším vzrastom výrazne uľahčujú prístup do kabíny. Keď sa v konečnom dôsledku na nový NISSAN NAVARA pozrieme komplexne, dovolíme si tvrdiť, že je rovnako vhodný na tvrdú prácu, ako aj na zábavu, resp. voľnočasové aktivity a pokojne aj spoločenské udalosti. Zadná časť každého pickupu je v prvom rade o úžitkových hodnotách. Mimochodom, v tomto smere patrí nový NISSAN NP300 NAVARA k lídrom segmentu dĺžkou ložnej plochy. Tá pri testovanej verzii Double Cab dosahuje až 1578 mm, čo predstavuje medzigeneračný nárast +67 mm. Medzi podbehy so šírkou 1130 mm sa bez problémov zmestí jedna europaleta. Maximálna šírka ložnej plochy potom dosahuje 1560 mm. Keď už sme pri číslach, pripájame pre zaujímavosť tiež celkové rozmery vozidla. Nový NISSAN NP300 NAVARA meria 5330 mm, šírka vozidla dosahuje 1850 mm, výška atakuje 1840 mm a rázvor náprav má hodnotu 3150 mm. V našom prípade disponovala testovaná NAVARA originálnou a zároveň praktickou nadstavbou Premium, prístupnou z troch strán, na ktorú aktuálne dostanú prví zákazníci výrazné cenové zvýhodnenie. Okrem už spomínanej nadstavby ponúka NISSAN pre ložnú plochu veľmi širokú škálu ďalšieho originálneho príslušenstva, resp. dovybavenia podľa individuálneho priania zákazníka. Posledný parameter, ktorý určite stojí za zmienku najmä z hľadiska využitia v teréne, je údaj o svetlej výške. Nová generácia modelu NAVARA v tomto smere rozhodne nesklamala, keďže pri testovanej verzii Double Cab disponuje minimálnou svetlosťou na úrovni 223 mm.
Interiér a výbava
Najväčšie priblíženie sveta pracovných pickupov so svetom klasických SUV je cítiť v modernom interiéri nového modelu NISSAN NP300 NAVARA. Kabína na naše prekvapenie disponuje solídnymi materiálmi so špičkovou úrovňou dielenského opracovania. Ako veľmi vydarený hodnotíme trojramenný multifunkčný volant známy už i z iných modelov NISSAN. V podobnom duchu je riešený aj prehľadný prístrojový panel s modernou grafikou. Palubnej doske v našom prípade dominovalo 7 palcové dotykové rozhranie infotainmentu Nissan Connect s navigáciou, ktoré rovnako poznáme už s iných modelov značky. Systém ponúka intuitívne ovládanie s pohotovou reakciou na dotyk. Z množstva zaujímavých funkcií vypichneme panoramatický kamerový systém s pohľadom na vozidlo z vtáčej perspektívy. Vzhľadom na veľkosť vozidla túto funkciu vrele odporúčame, keďže v praxi veľmi uľahčuje manévrovanie s vozidlom najmä v tesných priestoroch. Veľmi dobre je zvládnutá aj ergonómia a rozmiestnenie jednotlivých prístrojov. Chvályhodné je dostatočné množstvo rozumne dimenzovaných odkladacích priečinkov. Z užívateľského hľadiska dávame palec hore masívnej konštrukcii páky manuálnej prevodovky, ktorá na naše prekvapenie disponovala veľmi presnou kulisou radenia. Jazdné režimy sa podobne ako u predchodcu menia prostredníctvom otočného ovládača umiestneného v priestore pred radiacou pákou. Ten, kto obľubuje vysoký posed s veľmi dobrým rozhľadom, si pri novinke rozhodne príde na svoje. V porovnaní s konvenčnými SUV sa v novej NAVARE sedí ešte o hodný kus vyššie. Predné sedadlá, ktoré NISSAN vraj vyvíjal v spolupráci s organizáciou NASA, sú prekvapivo pohodlné, čiže vhodné aj na dlhšie trasy. V druhom rade sa sedí podľa očakávania o poznanie vzpriamenejšie, ale stále dostatočne komfortne, čo v minulosti pri vozidlách tejto kategórie taktiež nebývalo pravidlom. Tepelný komfort v zadnej časti kabíny pomáhajú účinne regulovať samostatné výduchy ventilácie. Testovaný NISSAN NAVARA v top výbave Tekna spolu s výbavou na želanie ponúkal mnoho prvkov, ktoré vzhľadom na zaradenie vozidla rozhodne stoja za zmienku. Za všetko spomeňme napr.: kožené čalúnenie sedadiel, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, svetelný a dažďový senzor, tempomat, už spomínané rozhranie Nissan Connect, bezkľúčový prístup a štartovanie, zadné parkovacie senzory či panoramatické strešné okno. Bezpečnosť výrazne zvyšuje taktiež jazdný asistent automatického núdzového brzdenia, ktorý je pri verzii Double Cab dostupný už v základe.
Jazda
V praxi sme boli, samozrejme, najviac zvedaví, ako sa bude správať nová konštrukcia zadnej nápravy pri jazdnom prejave. V tomto smere sa jednoznačne neubránime konštatovaniu, že v komfortnejšom pickupe, ako je nová NAVARA, sme zatiaľ nejazdili. Novinka preto po jazdnej stránke znesie určite porovnávanie s klasickými SUV. Aj nezaťažená zadná náprava veľmi dobre filtruje cestné nerovnosti, bez toho, aby zadok vozidla nepríjemne poskakoval. Na rozdiel od väčšiny SUV však nový NISSAN NP300 dokáže ísť bez problémov pomerne vysokým tempom aj po vyslovene rozbitých nespevnených cestách. Nová konštrukcia podvozka si aj preto z nášho pohľadu zaslúži pochvalu. Na cestách nás pritom príjemne prekvapilo na danú triedu aj veľmi komunikatívne riadenie, vďaka čomu cítiť z novinky potrebnú dávku istoty aj pri vyšších rýchlostiach. Ďalším prijemným prekvapením je nový motor 2,3 dCi 190. Vďaka dvojitému prepĺňaniu má motor dostatok sily, (max krútiaci moment 450 Nm) a zároveň krásne zaberá už pri pomerne nízkych otáčkach. Aj napriek tomu si nás ešte viac nová pohonná jednotka získala svojou úspornosťou. Nová NAVARA tak patrí medzi najúspornejšie vozidlá svojej kategórie dostupné na našom trhu. Okrem klasických komunikácií sme systém pohonu všetkých kolies dokonale preverili aj mimo spevnených ciest v sťažených podmienkach s čerstvo napadnutým mokrým snehom. Na záver preto pripájame pár slov k systému pohonu všetkých kolies. Za optimálnych podmienok na suchých cestách s novinkou možno jazdiť v režime 2WD s poháňanou zadnou nápravou. Pri sťažených podmienkach resp. v snehu je možné až do rýchlosti 100 km/h automaticky pripojiť pohon všetkých kolies. Pre vyslovene náročne terénne podmienky je k dispozícii ešte režim 4L, teda redukcia. Vtedy sa automaticky deaktivujú elektronické systémy na čele s ESP. Naše vozidlo disponovalo ešte aj príplatkovou uzávierkou zadného diferenciálu. Menej zdatným vodičom uľahčujú pohyb v teréne aj ďalší elektronickí pomocníci, a to asistent rozjazdu do kopca, ako aj asistent zjazdu dole prudkým svahom.
A náš celkový dojem?
Nový NISSAN NP300 NAVARA v našom teste jednoznačne presvedčil o svojich kvalitách. Oproti predchodcovi na nás pôsobil nový pickup ešte o niečo málo viac odolnejším a robustnejším dojmom. Obrovský míľnik predstavuje revolučná konštrukcia zadnej nápravy, vďaka ktorej je novinka ešte viac použiteľnejšia na asfaltových komunikáciách. NAVARA ostáva veľmi schopná tiež pri jazde v teréne a iných náročných podmienkach. V neposlednom rade nemôžeme zabudnúť ani na výkonný a zároveň úsporný motor. V Žiline si nový NISSAN NP300 NAVARA môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovaného predajcovi vozidiel NISSAN v našom regióne, spoločnosti POINT a. s. ŽILINA, na Ulici vysokoškolákov, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky NISSAN.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: Autor
Technické parametre:
Model: NISSAN NP 300 NAVARA dCi 190 Double Cab Tekna
Motor: nafta
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 140/190
Krútiaci moment Nm: 450
Maximálna rýchlosť km/h: 184
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,8 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba 6,4 l na 100 km
Výbava Cena
NP 300 NAVARA dCi 190 Double Cab Tekna (testovaný model) od 36 810 €
NP 300 NAVARA dCi 160 King Cab Visia od 26 720 €