Okrem zníženia poplatku za odpad však poslanci návrhy neschválili. Argumentovali najmä tým, že ľudia si viac ako symbolické zníženie daní a bezplatnej dopravy žiadajú skvalitnenie služieb, na ktoré by po prijatí týchto opatrení mesto nemalo. Najmä v budúcom volebnom období. Neprešlo však ani plošné zavedenie poplatku za rozvoj.
„Dostali sme sa do režimu, ktorý je finančne veľmi pokojný. Mesto vykazuje veľmi dobré hospodárske výsledky, máme prebytok hospodárenia vo výške miliónov eur. Je preto dôležité dať ľuďom určitý benefit, a nie peniaze rozhádzať nejakým športovým klubom či jachtárom. Zaslúžia si to ľudia, ktorí do mestskej kasy prispievajú, aby sme im to takto kompenzovali. Zníženie daní pritom nie je dramatické. Je symbolické a občanom hovorí, že mestu sa darí, zvláda investičné akcie aj podporu rôznych aktivít a peňazí je dosť, takže takto vás chceme podporiť cez zníženie daní. Ak sa mestu darí, mali by to pocítiť všetci občania, nielen určité skupiny,“ uviedol tento materiál na rokovaní zastupiteľstva primátor.
Peter Ničík, naopak, nevidí ako dobrý nápad rozdávať prebytok hospodárenia občanom. Je skôr za to, aby sa peniaze použili na služby pre ľudí, na čistotu alebo na vybudovanie eskalátorov v železničnom podchode. Martin Kapitulík podotkol, že toto zníženie daní z nehnuteľností sa bežných ľudí dotkne len symbolicky, pretože sa týka garáží, nebytových priestorov a chát. Viac vraj pomôže podnikateľom, ale oproti štvornásobnému zvýšeniu spred štyroch rokov bude tiež len symbolické. „Ľudia však platia dane preto, aby dostali kvalitné verejné služby. A dnes majú pocit, že ich nedostávajú.
Ak by to tak bolo, ľudia by mali na sídliskách kde zaparkovať, mesto by bolo čisté, pokosené, na Mariánskom námestí by si nešli dolámať nohy. Toto navrhnuté zníženie nepomôže bežným ľuďom, ale ochudobní to budúce zastupiteľstvo. Primátor oponoval, že nikto nechce peniaze rozhadzovať. „Faktom ale je, že máme prebytok hospodárenia z minulého roka 5,2 milióna eur. Keď to nedokážeme minúť, tak ich rozdajme občanom. Načo potom vyberáme také vysoké dane?“ pýta sa. Na to však Martin Kapitulík zareagoval: „Prebytok je spôsobený tým, že sa nerobí tak, ako by sa malo. Nekosí sa, nečistí sa, nerobí sa premostenie v Brodne, ihrisko v lesoparku. Buďme preto korektní a neoberme budúce zastupiteľstvo o takmer milión eur, ktoré môže investovať do rozvoja tohto mesta.“ Na záver Igor Choma podotkol: „Mám morálne právo navrhnúť zníženie daní, pretože som to bol ja, kto dal pred siedmimi rokmi návrh na ich zvýšenie. A odvtedy sme výrazne znížili dlh mesta.“ Návrh na zníženie daní z nehnuteľnosti nakoniec poslanci neschválili, keď ho podporili len dvanásti.
BEZPLATNÁ MHD NEBUDE
Ani návrh na bezplatnú MHD pre všetkých obyvateľov Žiliny, ktorí majú uhradené všetky záväzky voči mestu, primátorovi neprešiel. Martin Kapitulík je presvedčený, že takýto krok by mal zmysel až vtedy, keď mesto zainvestuje do mobility – do chodníkov pre peších, do cyklotrás, do parkovísk. „Keď budeme mať toto vyriešené, bavme sa o bezplatnej doprave,“ povedal.
Podľa Petra Cibulku by bolo motivačným faktorom, aby ľudia začali MHD viac používať, to, aby sa zvýšila frekvencia odchodov autobusov a zvýšila sa čistota. „Investujme do tohto a potom riešme bezplatnú dopravu.“ Primátor označil argumenty poslancov za chabé. Ani raz podľa neho totiž nezaznelo, že by na to mesto nemalo. Filozofiou je podľa neho dať ľuďom benefit za to, že si riadne plnia svoje povinnosti. „Už to, že sme schválili bezplatnú dopravu pre dôchodcov, deti a študentov má pozitívny vplyv na výber daní a demografiu. A je tu aj zásadný ekologický moment.“
Len deviati prítomní poslanci hlasovali za tento návrh. „Vážení občania, máte, čo ste si zvolili. Ani znížené dane, ani doprava zadarmo,“ okomentoval výsledok hlasovania primátor.
DAŇ ZA ROZVOJ NIE, MENEJ ZA SMETI ÁNO
Podľa zákona môže mesto vyberať aj daň od stavebníkov, tzv. daň za rozvoj. Poslanci ju neschválili. Odsúhlasili však návrh na zníženie poplatku za odvoz a likvidáciu odpadu. Podľa primátora totiž občania platili viac, ako boli reálne náklady, čo nebolo v súlade so zákonom.