Automobilka Toyota je nielen najväčšou automobilkou z krajiny vychádzajúceho slnka, ale taktiež už niekoľko rokov súperí aj o absolútne prvenstvo medzi najväčšími výrobcami automobilov na našej planéte. Pomerne pestré modelové portfólio ponúka v našom priestore aj slovenský importér. Veľmi známe sú taktiež veľké SUV a pikapy dostupné predovšetkým na amerických trhoch. Aj napriek všetkému spomenutému existuje ešte jeden výnimočný model značky Toyota, o ktorom ste toho pravdepodobne veľa nepočuli. V Európe a Amerike predstavuje prémiovú, resp. luxusnú odnož „Made in Toyota“ v prvom rade značka Lexus. Avšak na domácom japonskom trhu panuje diametrálne odlišná situácia. Absolútny vrchol luxusu celého koncernu doma reprezentuje model Toyota Century. Ide o ešte prestížnejší model, ako je Lexus LS, dobre známy aj z našich ciest. Pre lepšiu predstavivosť by sme mohli povedať, že Toyota Century je akoby „japonský Rolls-Royce“. Prvý model Century, stelesňujúci poctu zakladateľovi automobilky Sakičimu Toyodovi, sa po prvýkrát objavil v roku 1967. Absolútnu prestíž tohto modelu deklaruje aj fakt, že ho na domácom trhu reálne ponúkajú len vybrané dílerstvá. V automobilových bazároch sa aj preto tento model bude zháňať len veľmi ťažko. Osobitosť a špeciálnosť následne deklaruje to, že ho okrem najbohatších biznismenov z krajiny vychádzajúceho slnka využívajú predovšetkým vládni predstavitelia a dokonca aj samotný japonský cisár Akihito.
Prednedávnom Toyota predstavila v celkovom poradí tretiu generáciu modelu Century. Príznačný pre tento model je predovšetkým konzervatívny dizajn a typický čierny, prípadne tmavý farebný odtieň. Prednú časť s dominantnou maskou chladiča dokonca nezdobí ani svetoznáme logo automobilky Toyota. Model Century totiž dostal špeciálne logo, zlatého fénixa, odvodené z japonskej mytológie. Aj keď sa konzervatívny dizajn od počiatku existencie tohto modelu príliš nezmenil, technika ukrytá pod majestátnym zovňajškom reprezentuje aktuálnu výkladnú skriňu automobilového priemyslu. Zaujímavé pritom je, že už prvá generácia zo začiatku 70. rokov minulého storočia mala vo výbave napr. masážne sedadlá, vzduchové odpruženie, automatickú klimatizáciu alebo automatickú prevodovku. Samozrejme, aj najnovšia Toyota Century sa opäť môže popýšiť maximálnym luxusom. Zadná časť kabíny disponuje okrem kráľovského priestoru špičkovými sedačkami so širokou škálou nastavení polohy. Interiér je priam prešpikovaný najkvalitnejšou kožou, resp. pravými drevenými dekórmi. Samozrejmosťou je ovládanie dôležitých funkcií z priestoru zadných pasažierov prostredníctvom dotykového tabletu. Samostatnú kapitolu predstavuje aj dokonalé odhlučnenie a ozvučenie s 20 reproduktormi. Automobil má okrem vzduchového pruženia podvozka taktiež špeciálne vyvinuté pneumatiky slúžiace na čo najoptimálnejšie eliminovanie prenosu hluku do interiéru. A takto by sme mohli pokračovať ešte veľmi dlho. V neposlednom rade spomeňme aj pohonný reťazec. Vzhľadom na filozofiu automobilky asi nikoho veľmi neprekvapí, že aj Toyota Century je hybrid. Pod prednou kapotou pracuje benzínový 5-litrový 8-valec, ktorému pomáha elektromotor. Kombinovaný výkon hybridnej sústavy dosahuje 431 koní.
Toyota za svoj top model účtuje v prepočte cca 153 000 eur. To, že ide o skutočne veľkú exkluzivitu, potvrdzuje aj fakt, že mesačne sa v Japonsku predá približne len cca 50 modelov Toyota Century.