REVOLÚCIA V OZNAČOVANÍ PALÍV NA ČERPACÍCH STANICIACH
Od apríla nového roku by sme mali nájsť na stojanoch čerpacích staníc nové označenia palív. Európsky výbor odsúhlasil novú normu už v priebehu minulého roku a jej cieľom je zjednotenie označení a uľahčenie tankovania napríklad v zahraničí. Nové označenia používajú čísla, písmená a tvary pre jednoduchú a jasnú orientáciu. Benzín bude označovaný kruhom, nafta štvorcom a plynným palivám ostáva kosoštvorec rovnako ako doteraz. Okrem toho budú palivá označené tiež písmenami, benzín tak bude po novom symbolizovať písmeno E a naftu prekvapivo písmeno B, ktoré môže pôsobiť celkom mätúco. Posledným prvkom v označení sú číslice, ktoré zodpovedajú hodnote biozložky v danom palive. Okrem stojanov na čerpacích staniciach by sa mala norma uplatniť aj na označeniach umiestnených priamo na vozidle.
VÝŠKA REGISTRAČNÉHO POPLATKU PO NOVOM AJ PODĽA VEKU VOZIDLA
Druhý mesiac nového roka prinesie výraznú zmenu v kontroverznom registračnom poplatku. Takzvaná „daň za luxus“, ktorá vstúpila do platnosti už pred piatimi rokmi, sa totiž nepáčila Bruselu, podľa ktorého nezohľadňovala vek auta a bola tak v rozpore s európskym právom. Registračná daň však predstavuje pre štátny rozpočet „dojnú kravu“ a jej smrť, samozrejme, neprichádzala do úvahy. A tak prišiel rad na nové tabuľky rozdeľujúce autá nielen podľa výkonu, ale taktiež podľa veku vozidla. Dobrou správou je, že bežný motorista pri prvej registrácii skutočne ušetrí. Výška poplatku sa totiž vo všetkých kategóriách do 202 kW znížila. Naopak, motoristi bažiaci po vysokom výkone si priplatia oveľa viac. Najväčším negatívom je však zavedenie poplatku nielen na prvú registráciu, ale tiež na všetky ďalšie. Suma, ktorú zaplatíte, našťastie, neostáva rovnaká, ovplyvňuje ju vek vozidla, na základe ktorého sa poplatok následne znižuje. V praxi to znamená, že zatiaľ, čo ste doteraz zaplatili pri prepise registrovanej trojročnej Octavie len 33 eur, teraz to môže byť takmer desaťnásobne viac. Podľa vyhlásení viacerých odborníkov vedie nový systém ľudí ku kúpe starších vozidiel, čo je presný opak toho, čo naša krajina potrebuje.
VYŠŠIE CENY PZP
Do tretice tu máme opäť zdražovanie, tentoraz cien povinného poistenia. Tento negatívny vývoj má niekoľko dôvodov, avšak nezasiahne všetkých vodičov rovnako.
Ceny povinného poistenia vozidiel boli donedávna veľmi stabilné a dosahovali dokonca klesajúcu tendenciu. Poskytovatelia povinného ručenia však dlhodobo hodnotili tieto produkty ako stratové a pristupovali dokonca k ich dotovaniu kapitálom z iných poisťovacích produktov. Vzhľadom na tieto fakty a taktiež na neustále stúpajúce štatistiky nehodovosti bol nárast cien poistenia len otázkou času. Posledným klincom do rakvy bolo rozšírenie 8 % daňového odvodu zo všetkých neživotných poistiek, ktoré si priamo vyžiadalo navýšenie koncových cien. Ich nárast však nepocítia všetci motoristi rovnako, pretože väčšina poisťovní sa rozhodla zohľadniť pri určovaní koncových cien vek a skúsenosti vodičov. Hlbšie do vrecka si tak budú musieť siahnuť hlavne mladí začínajúci vodiči, ktorí predstavujú najrizikovejšiu skupinu. Cena povinného poistenia pre výkonné auto, za ktorého volantom sedí mladý vodič, tak môže stúpnuť až o 10 %. Naopak, starší vodiči s dlhoročnou praxou a minulosťou bez škodových udalostí môžu dokonca ušetriť.