Citroën odhalil 29. júna nový Citroën C3. Do sveta automobilov tak prináša nový, veľmi zaujímavý model v podobe energického a príťažlivého vozidla. Najskôr si ale pripomenieme jeho predchodcu. Už totižto v roku 2002 nahradil C3 prvej generácie v ponuke model SAXO, čo bol veľmi veľ ký, ale podstatný skok v dizajne a smerovaní tohto modelu. Už vtedy bolo jasné, že si mnohých získa hlavne svojím roztomilým oblým dizajnom. Tento model vydržal úspešne prezentovať značku neuveriteľných 7 rokov až do roku 2009, pričom vyrobených bolo viac ako 3,5 milióna exemplárov. Presne vtedy bol na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom širokej verejnosti predstavený druhý model, a ten už v tom roku pôsobil oveľa dospelejším dojmom. Síce predaje tohoto modelu ani zďaleka neboli a nie sú nízke, oproti porovnaniu s predchádzajúcim modelom sú podstatne nižšie, ako si sám Citroën pravdepodobne predstavoval. A preto prichádza model s poradovým číslom 3!
Nový model by mal byť postavený na platforme Peu-geot 208. Na prvý pohľad zaujmú originálne tvary, ktoré už zďaleka nepripomínajú 2CV, ako to bolo pri prvom modeli. Je oveľa viac odvážny, až extravagantný. Predná časť sa očividne zvýšila a zmohutnela. Veľmi efektívne ju dopĺňa a zvýrazňuje zdvojenie predných svetlometov, ako to poznáme aj z aktuálnych modelov C4 Picasso, C4 Cactus alebo napríklad elektromobilu E‑Mehari. Predné hmlovky veľmi pekne osviežuje farebné lemovanie. Jedným z nezameniteľných prvkov, ktorým ešte disponuje značka Citroën, je určite ochranný plastový systém Airbump®. Ten nielenže chráni karosériu pred odermi, ale dodáva jej silu a mohutnosť. Je to v podstate 6 vzduchových kapsúl z pružného termoplastu, ktorý veľmi dobre odoláva nástrahám, ako je napríklad slnko, voda a hlavne škrabance, ktorým sa najmä v meste nevyhnete. Na veľ ké blatníky, do ktorých sa zmestia až 17-palcové pneumatiky, sa dajú namontovať aj ochranné lišty, ktoré spravia z C3 razom crossover. No a z farebných kombinácií karosérie bude tiež z čoho vyberať. Tri druhy farieb strechy a 9 lakov karosérie, čo znamená 36 farebných kombinácií, bude určite dostačujúcich aj pre najvyberanejších zákazníkov.
Na interiéri si dali dizajnéri od PSA naozaj záležať. Je veľmi moderný a komfortný. Prevláda dostatok priestoru a prostredie inšpirované nábytkom či cestovaním presne ako v Cactuse. Šírka v oblasti ramien je až 1379 mm, no a miestom na nohy pre vzadu sediacich pasažierov by mala deklasovať všetku konkurenciu. Kabína má horizontálne delenie. Palubná doska zaberá celú šírku vozidla a pre zjednotenie so sedadlami môže byť potiahnutá tou istou látkou alebo plastom, či klavírnym lakom. K dispozícii sú celkom štyri druhy farebných kombinácií. Jej teraz už neoddeliteľnou súčasťou je 7-palcová dotyková obrazovka, ktorá akoby sa vznášala nad palubovkou. Vďaka nej sa palubná doska uvoľnila od akýchkoľvek zbytočných ovládacích prvkov a zjednotila ich v jednom multimediálnom ovládacom centre vozidla. Po prvýkrát sa dokonca v takomto malom modeli predstaví aj novinka Connected CAM Citroen™, ktorá pre vodiča neznamená nič iné, než väčší pokoj. Novinka pozostáva zo širokouhlej full HD kamery s vysokým uhlom záberu a rozlíšením 2 mipozostáva zo širokouhlej full lióny pixelov, modulu GPS a s internou pamäťou s kapacitou 16 GB. Kamera sníma všetko, čo sa deje pred vozidlom a vodič môže jednoduchým kliknutím odfotiť, čo ho v danom momente zaujíma a následne fotografiu uverejniť na sociálnych sieťach. Samozrejme, inteligentný systém nezabúda ani na to, čoho by sme sa najradšej všetci vodiči celý život stránili, a to, že v prípade nárazu sa automaticky spustí nahrávanie a zaznamenáva 30 sekúnd pred a 1 minútu po nehode. Veľmi efektné, pokiaľ chce vodič použiť záznam ako dôkazový materiál.
Na pohon by mali poslúžiť najnovšie super úsporné benzínové 3‑valcové motory s označením PureTech 68, 82 a 110(Stop & Start) a rovnako tak aj naftové s označením BlueHDi 75 a 100 (Stop & Start), ktoré sa spoja s manuálnou prevodovkou. Samozrejme, pre náročnejších a ich pohodlie bude od začiatku predaja k dispozícií aj 5‑stupňová robotizovaná automatická prevodovka pre motor 1,2 PureTech (60 kW) a 6‑stupňový automat pre najsilnejší benzínový motor PureTech (110 kW).
Pre zaujímavosť, výrobu podľa všetkého z najväčšej časti zabezpečí náš slovenský závod PSA v Trnave. Umiestnenie výroby k nám na Slovensko je možno prekvapivé, ale je na to veľmi jednoduché vysvetlenie. Nejde totiž len o efektivitu nášho závodu, čo by si asi mnohí priali. Veď ten predsa patrí medzi najmodernejšie v rámci celej výrobnej skupiny PSA. Čo teda priviedlo novú C3‑ku na Slovensko? Sám šéf koncernu PSA Carlos Tavares sa totiž už dávnejšie vyjadril, že výroba malých áut je pre Francúzsko veľmi citlivá na náklady a z dlhodobého hľadiska neudržateľná. Takže odpoveď znie... No, samozrejme, ekonomické ukazovatele, po našom: výplaty! Naši zamestnanci zarábajú približne štyrikrát menej ako ich francúzski kolegovia.
Roman Bene, B&B Car
Snímky autor