
Skenovanie evidenčných čísel
Podľa Ľuboša Slebodníka, koordinátora mobility na Mestskom úrade v Žiline, vozidlo bolo zakúpené primárne na kontrolu oprávnenosti parkovania. „Auto je určené najmä na sídliská a jednoduché komunikácie, kde nie je potrebné časté otáčanie. Počas plynulého prechodu ulicou skenuje evidenčné čísla vozidiel a odosiela dáta do cloudového systému, kde sú spracovávané a vyhodnocované,“ uviedol Slebodník.
Na streche vozidla je inštalovaný systém pozostávajúci zo série kamier: dve 3D kamery vyhodnocujú vzdialenosť skenovaného auta a 2D kamera zaznamenáva obraz a EČV vozidla. Ak systém vyhodnotí, že vozidlo nemá zaplatené parkovné, informácia sa okamžite zobrazí na tablete v interiéri auta. Následne sa čaká niekoľko minút, či nedôjde k úhrade. Ak sa podozrenie na nezaplatenie potvrdí, prípad prechádza do systému mestskej polície, ktorá rozhoduje o pokute. Celý proces pritom trvá len niekoľko sekúnd, pokiaľ je dostupné stabilné internetové pripojenie. V súčasnosti proces kontroly funguje tak, že kontrolóri a mestskí policajti prechádzajú spoplatnené pásma a využívajú mobilné telefóny, ktorými skenujú EČV vozidiel a odosielajú informáciu do cloudového systému. Monitorovací automobil efektívnejšie a rýchlejšie skenuje a kontroluje zaparkované vozidlá, samo si robí fotodokumentáciu. „Systém je prispôsobený prioritne na využitie objektívnej zodpovednosti, teda pokuty budú vodičom zasielané poštou domov. Pokutované vozidlo nie je nijako označené a vodič nie je na kontrolu vopred upozornený,“ dodal Slebodník.
Plány do budúcnosti
Vedúci odboru dopravy Radoslav Vozárik vysvetlil, že mesto sa pre zakúpenie vozidla rozhodlo v súvislosti s rozširovaním parkovacej politiky. „Od januára 2025 sa spoplatnené parkovanie zaviedlo aj v pásme C1 na sídlisku Hájik. Už by nestačili len peší kontrolóri a mestskí policajti. Tento systém funguje už v iných slovenských mestách a je bežným štandardom v Európe,“ povedal Vozárik.
Monitorovacie vozidlo je podľa neho najmodernejším a najspoľahlivejším systémom na trhu. „Uvidíme, aká bude jeho efektivita v Žiline. S rozširovaním parkovacej politiky na ďalšie sídliská je pravdepodobné, že mesto v budúcnosti zakúpi ďalšie takéto vozidlá,“ dodal.
Investícia za 90-tisíc
Mesto verí, že tieto opatrenia prispejú k vyššej disciplíne vodičov a zlepšeniu plynulosti dopravy. Hovorkyňa mesta Žilina, Zuzana Ondrášová doplnila, že systém nového monitorovacieho vozidla značky Toyota stál radnicu 90-tisíc eur. „Auto stálo 20-tisíc eur a 3-tisíc eur bude stáť mesačná prevádzka systému, pričom všetky náklady boli hradené z mestského rozpočtu,“ uzavrela Ondrášová. Ostrá prevádzka by mala začať približne do mesiaca.