Odborová organizácia KOVO, zastupujúca zamestnancov, toto rozhodnutie síce akceptuje, no zároveň ho považuje za neštandardný a nie potrebný krok, nakoľko doposiaľ bolo ešte len päť kôl kolektívneho vyjednávania a času je podľa odborárov dostatok. Podľa hovorcu sa tak vedenie spoločnosti rozhodlo pre pasívny postoj odborov ku kompromisným návrhom, ktoré im predložili.
„Je minimálne divné, že taký významný zamestnávateľ, akým je KIA, sa obrátil na sprostredkovateľa jednak v značnom predstihu, jednak bez akýchkoľvek náznakov ukazujúcich, že by nemalo dôjsť k dohode. S vedením podniku sa snažíme nájsť dohodu prijateľnú pre obe strany, tak ako to bolo aj v minulosti. Rozhodnutie Kia Motors Slovakia (KMS) akceptujeme a určenému sprostredkovateľovi poskytneme všetku súčinnosť. Veríme, že navrhne riešenie, ktoré bude prospešné pre zamestnancov a ich rodiny. Naše požiadavky považujeme za oprávnené a neváhame sa za ne postaviť aj s použitím krajných prostriedkov,“ hovorí predseda Základnej organizácie OZ KOVO Kia Miroslav Chládek.
Odborári sú presvedčení, že na Slovensku a obzvlášť v automobilovom priemysle je momentálne výrazný priestor na rast miezd. Podporuje ho nielen zvýšenie minimálnej mzdy, ale aj historicky najnižšia nezamestnanosť a skôr opačný problém výrobcov automobilov – nedostatočný počet kvalifikovanej pracovnej sily na Slovensku, o ktorú sa delí hneď niekoľko automobiliek. Miroslav Chládek tiež hovorí o štvrtinových pracovných nákladoch oproti Nemecku, pričom mzdy stále nedosahujú priemer západoeurópskych ekonomík, no produkcia je na vrchole.
Hovorca KMS Jozef Bačé, naopak, tvrdí, že pre odborovú organizáciu nemôže byť žiadosť o sprostredkovateľa prekvapením, pretože im takúto možnosť listom navrhovali už pred posledným kolom rokovaní. Dokonca im dali možnosť, aby si odborári sprostredkovateľa sami zvolili z ministerského zoznamu. „Počas piateho kola kolektívneho vyjednávania, ako aj po jeho ukončení zástupcovia odborovej organizácie túto možnosť odmietli. Zároveň vyhlásili, že budú akceptovať, ak KMS požiada o určenie sprostredkovateľa, čo podľa zákona môže urobiť ktorákoľvek strana kolektívneho vyjednávania. Navyše počas minuloročného vyjednávania požiadal odborový zväz o mediátora v rovnakom štádiu rokovaní,“ uviedol hovorca.
Pripomeňme, že odborári žiadali na tento rok plošný nárast platov o 10 %. Kia Motors Slovakia ponúkla svojim zamestnancom rast základnej mzdy počas nasledujúcich troch rokov o 15 % bez potreby splnenia akýchkoľvek dodatočných podmienok. „Naše požiadavky podporujú ekonomické a produkčné výsledky v posledných rokoch. Zámerom odborov bolo poukázať na opakovanú argumentáciu Kia Motors Slovakia o zlých prognózach na nasledujúci rok, ktorá sa ale vždy ukazuje ako nepravdivá. Produkcia, ako aj výnosy samotného podniku kontinuálne rok po roku stúpajú a len v porovnaní s rokom 2013, kedy bolo vyrobených 313 000 vozidiel, v minulom roku bolo vyrobených 335 600 vozidiel. V každom roku bol prekročený plán produkcie, nehovoriac o zisku,“ argumentuje predseda odborov. Jozef Bačé zareagoval slovami: „Realita je bohužiaľ taká, že v medziročnom porovnaní výroby automobilov sme v roku 2017 vyrobili o 3900 vozidiel menej ako v roku 2016. Vzhľadom na vývoj objednávok, ako aj z dôvodu nábehu výroby nového modelu v priebehu tohto roka, počítame s poklesom výroby automobilov aj v aktuálnom roku.“
Hovorca ďalej podotkol, že odborová organizácia má sklony porovnávať platy na Slovensku a v západnej Európe ako argument na dramatické zvýšenie miezd v žilinskom závode. Pritom priznal, že historickým vývojom je spôsobený rozdiel nespochybniteľný. Zdôraznil však, že v porovnaní s krajinami západnej Európy sú platy na Slovensku nižšie vo všetkých odvetviach. „Či už budeme porovnávať platy ústavných činiteľov, učiteľov, vedcov, doktorov, novinárov, ľudí pracujúcich v administratíve, alebo manuálne pracujúcich. Na západe je taktiež bežné, že vysokoškolsky vzdelaní ľudia zarábajú lepšie než montážni pracovníci. Na Slovensku je to v súčasnosti naopak. Mnohí výrobní zamestnanci v automobilkách vrátane Kia Motors Slovakia majú už v súčasnosti vyššie mzdy v porovnaní s profesiami, ktoré si vyžadujú vysokoškolské vzdelanie.“