O kópiu ateliéru akademického maliara Jozefa Krakovského sa pokúsili v galérii SOHO1 Minigallery ešte pred letnými prázdninami. A v celku úspešne, lebo ako sa vyjadril sám autor: „Podobá sa to, ale u mňa je väčší neporiadok.“
Tvorba autora, rodáka z Lietavskej Lúčky, je veľmi rôznorodá. Robí autoportréty, rôzne imaginárne portréty, občas zátišie, všetko kresby, grafiky a akvarely. „Vždy mám rozrobených viac vecí. Keď sa mi niektoré obrazy nepáčia, odložím ich a neskôr, niekedy po pár mesiacoch, inokedy po rokoch na nich opäť pracujem.“
Aj preto niektoré jeho obrazy vznikajú desať rokov.
Učarovala mu abstrakcia
Prevažnú jeho tvorbu tvorí abstrakcia. „Moje abstraktné obdobie sa začalo niekedy v 1986, ešte za komunistov. A medzitým sa vždy vraciam k realite jedným alebo dvomi obrázkami,“ povedal Jozef Krakovský.
Už od samého začiatku mu učaroval Vincent van Gogh. A jeho vplyv bolo v jeho obrazoch aj cítiť. „Páči sa mi expresívnosť u van Gogha aj u Pollocka,“ prezradil. „Pollock je pre mňa druhý van Gogh. Oni uplatňovali linku či už náhodnú, kreslenú, alebo vyrývanú a tie veci, ktoré teraz robím, stoja práve na tej linke – hrubej, tenšej, farebnejšej, monochrómnejšej.“
Možno povedať, že okrem portrétu umelca realita moc neláka. „To, čo vidím, ma zaujíma, ale to realistické prevedenie už nie, idem za niečím iným. Mám rád dynamické veci, veci, ktoré rozprávajú a kde treba hľadať realitu pod abstraktným obrazom.“
Maľovanie je mágia
Umelec nemá vyhranený vkus na farby. Používa ich všetky. „Je to podľa nálady, ako sa človek cíti, čo chce povedať. Mám aj teplejšie aj studenšie obrázky.“ No ako sa priznal, červená je jeho farbou. „Červená farba bývala dlho dominantou mojich obrazov.“
Akékoľvek maľovanie je riziko. „Ja hovorím, že obraz je predovšetkým mágia. Musí niečo hovoriť, musí dýchať, musí provokovať.“
Vyslovil to i na margo série obrazov, v ktorých dominovala červená farba. „Doma som mal zavesené asi trojmetrové plátno z tých červených malieb, no po týždni som ho musel dať dole. Doma mám zavesených stovky obrazov, ale tento jeden mi „roztrhal“ celú stenu. Je veľmi silný a hodí sa skôr na stenu, kde už nič iné nevisí.“
Inšpirovaný Parížom
Okrem kytíc a abstraktných kompozícií má Jozef Krakovský i maľ by z Paríža. Maľ by, v ktorých je Paríž a jednotlivé jeho časti vyobrazený. Pravdaže, abstraktne. „V Paríži som bol minimálne päťdesiatkrát. Vždy si odtiaľ prinesiem plno kresieb, skíc, na základe ktorých potom neskôr maľujem.“
Maľovanie je pre autora forma hry. „Je to úžasné,“ povedal. „Keď niečo robíte, vlastne sa bavíte. A je to v dielach aj cítiť, lebo človek to robí s radosťou.“
Monotypie
Najnovšie sa Jozef Krakovský venuje tvorbe monotypií. Monotypia je grafická technika, ktorú používali už impresionisti. Na platňu zo skla, kovu alebo z plastickej hmoty sa nanesie olejová, temperová alebo tlačiarenská farba. Priloží sa papier a vytvorí odtlačok. „Je to zaujímavá technika. Jednak môžete vyrobiť niekedy aj dva alebo tri odtlačky a každý je iný. Ja to využívam a keď je to dobré, podpíšem to, keď nie, vyhodím to.“
Monotypie robí farebné aj čiernobiele. „Celá moja tvorba smerovala a vyvrcholila v roku 2013 do používania len jednej alebo dvoch farieb a buď som do toho obraz vyrýval, alebo som doň maľoval.“
Jozef Krakovský i napriek zdravotným problémom, ktoré nedávno prekonal, neprestáva maľovať. Vraví, že ho to baví. No tiež s obavami dodáva: „Uvidíme, dokedy mi to vydrží, lebo viete, jeden deň sa prebudíte a zistíte, že neviete robiť nič. A tento rok to bolo bledé, myslel som, že som skončil.“ Ale neskončil. Rozbehlo sa to. A v týchto dňoch je opäť v Paríži, kde naberá novú inšpiráciu pre svoje ďalšie obrazy.