„V pondelok 28. januára večer sa pravdepodobne stala porucha na vodovodnom vedení niekde v centre mesta, čoho následkom bolo úplné odpojenie vody. Na webstránke SEVAK-u v sekcii Havárie a odstávky nebola k aktuálnej situácii žiadna informácia. Na dispečing sa nedalo dovolať. Buď bolo obsadené, alebo nik nedvíhal. Napriek tomu, že som bol vytrvalý a skúšal som volať na mobil aj na pevnú linku, nedovolal som sa. Bez akýchkoľvek relevantných informácií sme tak zostali bez pitnej vody so 6-týždňovým a 14-mesačným bábätkom,“ napísal do redakcie Michal zo Žiliny.
Ako ďalej uviedol, informácie o odstávke neboli na stránke ani o polnoci, ani na druhý deň ráno. „Nemyslím si, že je natoľko časovo náročné zaevidovať nahlásenú poruchu do príslušného systému, aby sa zobrazili verejnosti aspoň nejaké informácie. Tých pár klikov by dispečer určite zvládol,“ podotkol vo svojom e-maile. Zo spoločnosti Severoslovenské vodárne a kanalizácie (SEVAK) nám potvrdili, že v pondelok večer naozaj došlo k havárii na vodovode v Žiline, následkom čoho zostali obyvatelia bez vody. V ten večer prijali množstvo telefonátov a dokonca vraj komunikovali aj s naším čitateľom. „Sťažovateľ bol o tejto situácii informovaný, komunikoval som s ním v ten večer priamo, taktiež aj moji ďalší kolegovia. Vysvetlil som mu, akým spôsobom funguje naša nepretržitá pohotovostná služba a ubezpečil som ho, že na odstránení prerušenej dodávky pracujeme,“ reagoval na sťažnosť Igor Duhár, manažér organizačno-personálneho útvaru zo spoločnosti SEVAK.
Posledný januárový pondelok mali vodári naozaj rušný deň. Poruchu na vodovodnom potrubí hlásili okrem Žiliny aj z Čadce a Rajca. „Dispečer, ktorý je v mimopracovnom čase jedinou kontaktnou osobou pre verejnosť, mal takto „horúcu“ telefonickú linku od odberateľov z troch lokalít. Žiaľ, išlo o súbeh viacerých nepriaznivých faktorov v rovnakom čase a takýmto spôsobom dispečer jednoducho kapacitne nezvládol splniť svoju povinnosť zverejniť informáciu o havárii na Predmestskej ulici v Žiline. Ospravedlňujeme sa odberateľom za všetky ťažkosti, ktoré im táto situácia spôsobila. Zároveň riešime technické a organizačné možnosti na elimináciu opakovania sa takýchto situácií,“ podotkol Igor Duhár.
V noci z pondelka 28. januára na utorok 29. januára došlo k poruche aj na vodovodnom potrubí pri Mestskom úrade v Žiline. Úrad bol na druhý deň odstavený od vody. Pitná voda bola pracovníkom mesta zabezpečená formou cisterny. „Havária bola identifikovaná na zadnom parkovisku mestského úradu, kadiaľ je trasovaný liatinový vodovod DN 200 zo 60. rokov, na ktorom došlo k defektu priečneho lomu potrubia. Príčinou lomu starších liatinových potrubí býva prevažne pohyb podložia, spôsobený hlavne v zimnom období zmenami atmosférickej teploty. Havária bola odstránená 29. januára pred 16. h a následne sme začali vyprázdnený vodovodný systém postupne zavodňovať,“ uviedol k poruche Igor Duhár zo SEVAKU.
Od začiatku roka zasahovali vodári v Žiline a v mestských častiach pri haváriách vodovodu desaťkrát. „Ak voda z porušeného potrubia vyteká na povrch a môže spôsobovať škodu, poruchu odstraňujeme bezodkladne, resp. do najbližšieho dňa. Je potrebné doplniť, že nie vždy je možné, hlavne v zástavbe s mnohými podzemnými sieťami, realizovať výkopové práce okamžite bez vytýčenia cudzích podzemných sietí,“ poznamenal Igor Duhár.