V apríli minulého roka si odborári „vydupali“ zvýšenie základných platov o 8,8 %, čo v peniazoch predstavovalo zvýšenie platov v priemere o 115 eur mesačne. Bolo to síce menej ako 10 % nárast, ktorý požadovali odborári, ale omnoho viac, než s čím išiel do rokovaní zamestnávateľ (5,5 %).
Neuplynul ešte ani rok a kolektívne vyjednávanie o zvýšení miezd majú v závode na stole opäť. „Spoločnosť Kia Motors Slovakia počas prebiehajúceho kolektívneho vyjednávania navrhla zvýšenie platov všetkým výrobným zamestnancom. Po prvýkrát v histórii spoločnosti predložila ponuku na trojročné obdobie, ktoré zabezpečí dlhodobú udržateľnosť pracovných miest a stabilitu pre zamestnancov a ich rodiny. Základná mzda všetkých výrobných zamestnancov by sa tak v nasledujúcich troch rokoch zvýšila o 15 % bez potreby splnenia akýchkoľvek dodatočných podmienok. Pre približne 2600 operátorov tento návrh počíta až s 21 % rastom základných miezd počas troch rokov,“ informoval hovorca spoločnosti Jozef Bačé.
Návrh spoločnosti podľahovorcu zaručuje ďalšie zlepšovanie nadštandardného mzdového ohodnotenia zamestnancov a odzrkadľuje súčasnú situáciu spoločnosti s cieľom udržať si konkurencieschopnosť. Priemerné zvýšenie základnej mzdy o 4,8 % v tomto roku a nárast základnej mzdy o 4,8 % v rokoch 2019 a 2020 zabezpečí celkový rast základnej mzdy o 15 % pre každého výrobného zamestnanca v spomínanom období. Ponuka taktiež zahŕňa predstavenie nových tarifných tried. Viac ako 80 % výrobných zamestnancov sa posunie počas troch rokov do vyššej tarifnej triedy a ich základná mzda sa zvýši celkovo o viac ako 21 %.
„Kia Motors Slovakia predložila ponuku, ktorá je s ohľadom na súčasnú situáciu na trhu férová a zodpovedná. Trojročné obdobie ponúka zamestnancom dlhodobú istotu pracovných miest. Návrh zároveň vytvára priestor na investície do výroby nových modelov, ako aj technológií, ktoré zaručia udržateľný rozvoj spoločnosti v čoraz tvrdšej konkurencii na automobilovom trhu. Stabilita tiež poskytne priestor na zlepšovanie pracovného prostredia a riešenie rôznych otázok spojených s prácou, čo jednoročná dohoda neumožňuje,“ vysvetlil Dae-Sik Kim, prezident a výkonný riaditeľ spoločnosti Kia Motors Slovakia.
Predseda Základnej organizácie Odborového zväzu KOVO KIA Žilina Miroslav Chládek pre Žilinský večerník uviedol, že zásadný rozdiel medzi stanoviskami oboch strán je v tom, že zamestnávateľ ponúka podpis kolektívnej zmluvy na tri roky, kým odborári žiadajú dodržať periodicitu a zmluvu podpísať na jeden rok. „Druhý zásadný rozdiel je v tom, že my navrhujeme nárast miezd o 10 %, kým zamestnávateľ v prvom roku navrhuje 4,8 % priemerne,“ povedal pre Žilinský večerník odborový predák.
Podľa odborov je tu ešte jeden nový element, ktorý v tejto chvíli bráni v dohode. Je ním návrh na zavedenie tzv. konta pracovného času. Konto by pomohlo zamestnávateľovi pri výpadkoch vo výrobe, kedy by zamestnanci zostali doma a následne by si výpadok odpracovali bez príplatkov. „Pre zamestnancov je to nevýhodné. My uprednostňujeme súčasný systém, kedy sa skutočnosť, že zamestnanci zostanú doma, lebo pre nich zamestnávateľ dočasne nemá prácu, berie zo zákona ako prekážka na strane zamestnávateľa s náhradou mzdy vo výške 60 %, resp. 80 %. Konto pracovného času by bolo pre zamestnancov nevýhodnejšie, preto sme ho odmietli,“ informoval Miroslav Chládek.
Ďalšie kolo rokovaní bude pokračovať v momente, keď sa odborári zoznámia s návrhom, ktorý im mal zamestnávateľ predložiť v písomnej dohode koncom minulého týždňa. „Podľa toho, aký bude návrh, tento týždeň zvážime, či bude potrebné vysvetlenie alebo zvoláme konferenciu a budeme sa radiť,“ uzavrel Miroslav Chládek.