ŽILINA. Jedinečné meracie zariadenie je výsledkom projektu Nové metódy merania fyzikálnych dynamických parametrov a interakcií motorových vozidiel dopravného prúdu a vozovky (ITMS 26220220089), do ktorého sa Katedra riadiacich a informačných systémov Elektrotechnickej fakulty Žilinskej univerzity (EF ŽU) zapojila v júni 2010. „Tento projekt je riešený s využitím prostriedkov európskych štrukturálnych fondov a jeho medzivýsledkom je táto mobilná meracia platforma, ktorá by umožnila vyhodnocovať rôzne veličiny v súvislosti s cestnou infraštruktúrou,“ vysvetľuje projektový manažér Aleš Janota z Elektrotechnickej fakulty ŽU.
Špeciálny prístroj sa skladá z riadiacej časti s dátovým úložiskom a meracej časti, ktorú okrem šiestich kamier a navigačného zariadenia používaného v lietadlách tvoria ešte dva 2D laserové skenery s rozsahom 360 stupňov a 70 stupňov. Zo všetkých, snímačmi zozbieraných údajov, potom dokáže zariadenie vygenerovať trojdimenzionálny model nasnímaného priestoru a zároveň zaznamenať aj jeho rozmer a polohu s odchýlkami do 10 centimetrov. „K tomuto modelu výrazne prispeli Marián Hruboš a Ján Halgaš (študenti doktorandského štúdia EF ŽU, pozn. redakcie), ktorí napríklad vyvinuli klasifikačné algoritmy, pomocou ktorých možno v 3D obrázku nájsť, čo je povrch vozovky, čo sú fasády budov, stožiare pouličného osvetlenia alebo kmene stromov. Toto vieme týmto prístrojom identifikovať a vytiahnuť bokom do osobitných súborov,“ vyzdvihuje unikátnosť zariadenia Aleš Janota.
Odborníci zo Žilinskej univerzity plánujú v budúcnosti prístroj vyskúšať aj v praxi. Predstavu ako, už majú. „Naša vízia je taká, že riadiaci systém umiestnime do vozidla a snímače mimo neho. Použitím tohto zariadenia by sme napríklad vedeli zistiť kvalitu vozovky, teda nerovnosti ako výtlky či koľaje, ale vedeli by sme s ním zmapovať aj okolie tejto cesty,“ vysvetľuje odborný asistent Rastislav Pirník. Okrem cestárov by zariadenie mohli využívať aj železničiari na zmapovanie prostredia okolo železničných koľají a kontrolovať, či vlaku niečo bráni v prejazde alebo nie (narušenie prejazdného profilu). V budúcnosti by sa mohlo používať napríklad aj na navigáciu autonómne riadených vozidiel.
Na prístroji bude 12-členný tím pracovníkov ŽU pracovať do roku 2014. „Vo svete už existuje veľa podobných zariadení, ale vždy majú nejaké nedostatky. Tak sme sa na to skúsili pozrieť, urobili sme po svojom a myslím, že s celkovo dobrými výsledkami,“ konštatuje Aleš Janota.
-ms-
Snímka autorka