Žilinský Večerník

6. marec 2025 | Radoslav
| 3°C

Spravodajstvo

Odborník na dopravu vysvetľuje: Ako funguje parkovanie v Žiline

Otázka regulovaného parkovania a jeho pravidiel v Žiline je témou, ktorá vyvoláva mnohé otázky a diskusie. Od júna 2023 sa mesto Žilina stalo výlučným prevádzkovateľom regulácie parkovania v centre mesta a od januára 2025 pribudla lokalita sídliska Hájik. O zmene dopravného značenia, možnostiach parkovania pre návštevníkov a plánoch do budúcnosti sme sa porozprávali s vedúcim odboru správy verejného priestranstva a životného prostredia mesta Žilina, Radoslavom Vozárikom.

06.03.2025 | 14:15

Čitatelia si všimli, že značiek označujúcich rezidentské parkovanie je v Žiline menej ako pred dvomi rokmi. Množia sa špekulácie, že kde nie je značka, tam vodič nemusí mať rezidentskú parkovaciu kartu. Ako to teda je? 

Všeobecne záväzným nariadením o parkovaní je jasne vymedzená oblasť regulácie parkovania a rozdelená na jednotlivé pásma A, B a C1, pričom tie sú vyznačené príslušným dopravným značením. V prípade sídliska Hájik a teda pásma C1 je plošná parkovacia zóna a pokiaľ ide o riešené centrum a širšie centra mesta, tak ulice, resp. jednotlivé lokality v pásmach A a B sú rozdelené na rezidentské, návštevnícke a spoločné (tzv. zmiešané) s ohľadom na ich význam a funkciu. Dopravné značenie je zrealizované na základe schváleného projektu organizácie statickej dopravy spracovaného autorizovaným projektantom. Dopravné značenie je tam, kde to prirodzene umožňujú príslušné legislatívne a technické predpisy. Každý vodič je povinný dodržiavať pravidlá cestnej premávky a dopravné značenie, čím sa má riadiť. Tým je dané, kde je možné parkovanie a kde nie je, a tak ako je vyznačené. V rámci prevzatia regulácie parkovania bolo potrebné spracovať nový projekt vzhľadom na nové legislatívne a technické predpisy krajiny, ktoré vstúpili do platnosti, a ktorými je potrebné sa riadiť. Ide najmä o vyhlášku o dopravnom značení, ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke, príslušné technické podmienky a normy o dopravnom značení a pozemných komunikáciách a odstavných a parkovacích plochách, ako i vzorové listy značenia. To tak muselo byť vyhotovené v novom zobrazení. Tiež sa rušilo pôvodné pásmo A, ktoré bolo vzhľadom na svoju veľkosť v zásade bezvýznamné a zlúčilo sa s pôvodným pásmom B, čím vzniklo pásmo A. Občania z pôvodného pásma A tak dnes majú nižší poplatok, lebo sa pre súčasné pásmo A použil cenník pôvodného B. Dnešné pásmo B je pôvodné C. Aj preto sa museli značky aktualizovať. Inak sa v meste samotná parkovacia politika nerozširovala alebo oblasť nezmenšovala, pri prevzatí sa zachoval pôvodný rozsah. V mnohých  prípadoch značenie kopíruje prirodzene pôvodnú polohu a využívali sa i pôvodné stĺpiky. V určitých prípadoch však muselo dôjsť vzhľadom na uvedené k aktualizácii a zmene. V rámci dopravného značenia sa mesto snažilo o maximalizáciu parkovacích miest so zachovaním miest, optimalizáciu značenia a nevytváranie značkového smogu vo verejnom priestore, čo je v zahraničí a i v iných slovenských mestách už štandardnom. Taktiež bolo staré značenie už v mnohých prípadoch značne opotrebované. 

Zaplatenú rezidentskú alebo iný typ parkovacej karty musia mať vodiči pri každej lokalite označenej ako rezidentskej alebo zmiešanej, kde majú oprávnenie parkovať ako tomu vždy bolo a musí byť. Ak ide o vyznačenie ulice ako návštevníckej, tak je potrebné mať uhradený parkovací lístok. Návštevník tiež môže parkovať na zmiešanej ulici. Napríklad na Bulvári (Hliny 1, 2, 3, 4) sa pri vjazde do vnútroblokov nachádza dopravná značka, ktorá informuje o platných pravidlách cestnej premávky vo veci regulácie a organizácie parkovania. Ide o značku „P“ (parkovanie) s dodatkovou tabuľkou „Rezidenti“ a označením „Pásmo B“. To znamená, že každý vodič vie, že vchádza do rezidentskej oblasti pásma B, kde je potrebné mať parkovaciu kartu do B. Parkovanie je v týchto zónach regulované a spoplatnené. Ide o typické rezidentské oblasti, kde má parkovať a byť zvýhodnený rezident alebo jeho návšteva. Pre bežného návštevníka je samozrejme vyhradené parkovanie v centrálnom priestore na starom i novom Bulvári, kde už je funkcia iná. 

Tieto značky sú umiestnené na každom vjazde, aby mal vodič jasnú informáciu do akej lokality vchádza a aj vo vnútroblokoch sú vyznačené tam, kde to umožňujú predpisy. Nové značenie sa prispôsobilo aktuálnym normám, čo zahŕňa iné vyhotovenie značiek, textáciu aj rozmery pre lepšiu čitateľnosť. Staré značky používané Žilinskou parkovacou spoločnosťou mali neraz aj 15 rokov, preto bolo nutné ich obmeniť.

Ako je to s parkovaním počas vystupovania detí z auta a ich odprevádzania napríklad do škôlky alebo na krúžky? Je nejaká bezplatná doba, počas ktorej môžu rodičia parkovať pri takýchto inštitúciách?  

Áno, máme nastavené, že pri  školských zariadeniach v zóne regulovaného parkovania máme takzvané „Kiss and Ride“ parkovanie. Je štandardné aj v zahraničí. Znamená to, že dopravným značením je vyhradené, že v čase „Od – Do“ po dobu 20 minút môžete dieťa vyložiť, naložiť, odviezť do škôlky, vyzdvihnúť zo škôlky a nemusíte mať uhradené parkovné. Ale musíte stáť samozrejme na týchto, na to určených vyznačených miestach.  

Nachádzajú sa momentálne značky Kiss & Ride aj inde ako pri jasliach Puškinova a Veľká okružná? Plánuje ich mesto rozšíriť?  

K+R (Kiss and Ride) parkovacie miesta sú nielen pred uvedenými zariadeniami na Puškinovej a Veľkej okružnej, ale tiež pri ZŠ a MŠ v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta ako napr. v Bánovej (ul. Osvety), v Závodí (ul. Školská), na Vlčincoch (ul. Cyrila a Metoda) pre ZŠ a MŠ sv. Gorazda. V tomto mesto ďalej kontinuálne pokračuje podľa situácie pred jednotlivými školami a MsÚ spolu s ÚHA v tomto smere realizujú projekt Bezpečné ulice zameraný na verejný priestor a dopravu v blízkosti škôl. Aktuálne sa venujeme napr. Jarnej, či Hájiku.  

Aké sú momentálne možnosti parkovania pre návštevu v spoplatnených zónach? Plánujete v budúcnosti možnosť zaplatiť parkovné za návštevu cez sms, prípadne cez automaty?

Každý návštevník, resp. návšteva môže uhradiť parkovné viacerými formami a to v parkovacích automatoch plat. kartou/ smart hodinkami/ smart mobilným telefónom, sms-kou, môže si vybrať jednu zo štyroch mobilných aplikácií na parkovanie ako i webovú aplikáciu a štandardne si zakúpiť lístok. Návštevnícka parkovacia karta je benefit pre rezidentov/vlastníkov nehnuteľností a ich návštevy v podobe toho, že si návšteva nemusí kupovať lístok ako bežný návštevník mesta, ale rezident/vlastník si ju cez parkovací systém adresne zaregistruje ako svoju návštevu (cez EČV). Je to flexibilné, automaticky schválené a lacnejšie ako lístok vzhľadom na časové možnosti NPK. 

Je už možné komunikovať termín začiatku ostrej prevádzky nového skenovacieho vozidla na kontrolu parkovania?

Vozidlo nemá byť žiadnym strašiakom, ale efektívnym spôsobom kontroly dodržiavania pravidiel cestnej premávky vo veci parkovania. Je štandardom vo vyspelých mestách s parkovacou politikou doma i v zahraničí. V našom meste je regulácia parkovania zavedená 20 rokov. Zavedením skenovacieho vozidla ide o šetrenie financií mesta do budúcnosti, pričom prvotná investícia je samozrejme nutná a prirodzená. Platí doteraz komunikovaný časový rámec - v priebehu marca až apríla a konkrétny termín ešte známy nie je. Vozidlo jazdí, testuje sa a prebiehajú konfiguračné procesy, aby bolo všetko správne systémovo vyladené. 

 

Ako si môžu vodiči overiť, že ich auto sníma na mobil kontrolór a nie iná osoba?

Všetci parkovací kontrolóri majú špeciálne preukazy, ktorými sú označení a ktoré Vám na požiadanie ukážu. Nie všetci nosia reflexné oblečenie, niektorí sú aj v civile, takže vodiči ich môžu osloviť, aby sa preukázali. Súčasne príslušníci mestskej polície kontrolujúci parkovanie sú samozrejme v uniforme, resp. pracovnom oblečení MP. 

Autor: Martina Knapcová, redaktorka

Foto: autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod