Žilinský Večerník

23. november 2024 | Klement
| -6°C

Spravodajstvo

Odkiaľ nájdu peniaze na rekonštrukciu železničnej stanice?

Otrasná vizitka vstupnej brány do Žiliny. To je prípad železničnej stanice s večne problematickým podchodom, ktorý pravidelne trápi nejedného obyvateľa mesta. V dohľadnej dobe sa zrejme radikálne zmeny neudejú pre chýbajúce finančné prostriedky.

19.11.2020 | 19:40

Pri návšteve Žiliny dostal súčasný minister dopravy a výstavby Andrej Doležal otázku ohľadom nelichotivého stavu železničného podchodu i stanice v metropole severného Slovenska. „Bol som na tej stanici počas minulého roka, keď som cestoval na hokejové majstrovstvá hráčov do 20 rokov, ktoré sa konali v českom Třinci. Dal som si tam pivo, viem v akom je stave. Odpoveď je úplne jednoduchá, železnice nemajú prostriedky, aby odstraňovali obmedzenia traťovej rýchlosti, kde na južnej trase chodia vlaky 30 km/hod. Nie tobôž, aby mali prostriedky na rekonštrukciu staničných budov. Bodka, tam nie je iná odpoveď,“ hovoril prítomným novinárom na tlačovej konferencii v Rosenfeldovom paláci.

 

Východisko do budúcnosti by mala byť alternatíva presvedčiť Európsku komisiu uvoľniť finančné zdroje z rôznych operačných programov. „Staničné budovy nie je možné financovať z európskych zdrojov, je možné financovať koľajisko či nástupište, ale nie staničnú budovu. O to viac budeme klásť dôraz na čerpanie plánu obnovu, kde chceme zvyšovať energetickú efektivitu a tam jednoznačne spadajú aj verejné budovy respektíve budovy železničných staníc, a to nielen v Žiline. V Trenčíne je rovnako katastrofálna stanica, o Bratislave vstupe do Slovenska netreba ani hovoriť. Modlime sa a dúfajme. Ale nie, musíme pracovať na tom, aby sme presvedčili Európsku komisiu investovať do obnovy budov vrátane železničných staníc,“ doplnil Doležal. Pri celkovej zmienke o obrovskej investícii v hodnote 323 miliónov vníma žilinský primátor potrebu riešiť stav stanice s podchodom. „Nejde len o rekonštrukciu železničných tratí či nástupíšť, ale projekt zahŕňa množstvo ďalších investícií. Budú sa rekonštruovať podchody, podjazdy, ako aj infraštruktúra súvisiaca s cyklodopravou, ktoré výrazne pomôžu mestu. Zároveň sa nám do budúcna otvárajú otázky rekonštrukcie železničnej stanice či iného stvárnenia a využitia predstaničného priestoru," zamyslel sa Peter Fiabáne.

Autor: Juraj Vnuk, redaktor

Foto: archív

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod