Pre reguláciu potoka zbúrajú v Brodne niekoľko mostov, ktoré sú v niektorých prípadoch jedinou prístupovou cestou k miestnym rodinným domom. Kto obyvateľom postaví nové?
ŽILINA–BRODNO. V lete to bude rok, čo po silnej prietrži mračien vytopilo Brodno. Mesto vtedy obyvateľom prisľúbilo, že pritlačí na kompetentných, aby začali s reguláciou potoka. Vodohospodári sa teda pustili do spracovania projektovej dokumentácie, narazili však na jeden problém. Aby mohli koryto potoka rozšíriť, potrebujú od niektorých obyvateľov súhlas na záber ich pozemkov. To by až tak miestnym nevadilo, keby to neznamenalo, že im zbúrajú mosty, ktoré sú v mnohých prípadoch jedinou prístupovou cestou k ich domom a hrozí, že im nové nikto nepostaví. „To je aká blbovina! Most sme si postavili svojpomocne, keď ste stavali dom, čiže pred viac ako 50 rokmi. Teraz ho chcú búrať. Ako budeme chodiť domov? Kto nám postaví nový?“ pýta sa rozhorčená obyvateľka Brodna.
Úpravu potoka realizuje v Brodne Slovenský vodohospodársky podnik (SVP). Ako nám vysvetlil hovorca podniku Ľuboš Krno, mosty sa považujú za cestné stavby, čiže SVP ich stavať nemôže. „To by SVP, š. p. potom musel mosty aj spravovať a udržiavať, čo nie je predmetom činnosti nášho štátneho podniku, zakotvenej v zakladateľskej listine,“ hovorí.
S obyvateľmi sa však musia nejako dohodnúť, ak totiž vodohospodárom nepodpíšu zmluvy na predaj pozemkov, z regulácie potoka nič nebude. „Z dvadsiatich troch súkromných vlastníkov tieto zmluvy doteraz podpísali siedmi. Podľa našich poznatkov 8 vlastníkov bolo rozhodnutých zmluvy nepodpísať, čo by však znamenalo, že ak by zmluvy neboli podpísané, nedostaneme ani územné rozhodnutie, ani stavebné povolenie. Avšak medzitým sa už podarilo získať súhlasy s odpredajom pozemkov aj tých ôsmich vlastníkov, ktorí si dali ale podmienku, že im musí niekto mosty opäť postaviť,“ vysvetľuje Ľuboš Krno.
Na to sa nakoniec ako správca miestnych komunikácií podujme samospráva. „Mesto bude hľadať možnosti, aby obyvatelia neprišli o vstupy k rodinným domom a zároveň neznášali finančný dopad na ich vybudovanie. Znamená to, že mosty chceme riešiť z rozpočtu mesta,“ oznamuje hovorca Žiliny Pavol Čorba.
Na úpravu potoka plánuje SVP vynaložiť 163‑tisíc eur. „My sme, samozrejme, ochotní a pripravení so stavbou začať čo najskôr, no občania sa musia predovšetkým dohodnúť s mestom Žilina a správcom jednotlivých cestných stavieb, podpísať zmluvy s nami a potom budeme môcť legálne začať s celkovou plánovanou výstavbou úpravy tohto potoka,“ dodáva Ľuboš Krno.
Michala Stehlíková
Snímka autorka