Potraviny nie sú lacná záležitosť. Preto možno v obchode častejšie siahame po produktoch, ktoré sú v zľave. To, čo je však uvedené na cenovke pod konkrétnym tovarom, nemusí byť vždy pravda. Presvedčila sa o tom aj kolegyňa nášho čitateľa Tomáša, ktorá si v predajni s potravinami v centre Žiliny chcela kúpiť nátierkové maslo. Z pôvodnej ceny 1,49 eura bolo zlacnené na 1,29 eura. Keď však platila pri pokladni, naúčtovali jej za maslo nezľavnenú sumu, čiže 1,49 eura.
„Tento obchodný reťazec nekalými obchodnými praktikami okráda zákazníkov, keď sústavne blokuje za pôvodné, teda neakciové ceny.
Obdobné praktiky sú pre tento reťazec bežné aj v iných prevádzkach v SR,“ tvrdí Tomáš.
Oklamaná kolegyňa podala sťažnosť na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Tá prípad prešetrila a zaslala jej nasledovnú odpoveď: „Uvedeným konaním došlo zo strany kontrolovaného subjektu k porušeniu zákazu nekalej obchodnej praktiky, a to klamlivým konaním, čo je v rozpore so zákonom o ochrane spotrebiteľa,“ uvádza sa v stanovisku Slovenskej obchodnej inšpekcie.
Za nekalú obchodnú praktiku sa považuje, ak spotrebiteľ urobí rozhodnutie o nejakej obchodnej transakcii, ktoré by inak neurobil, pretože obsahuje nesprávne informácie a je preto nepravdivá.
Tak to bolo aj v prípade našej zákazníčky. Za takéto konanie môže obchodná inšpekcia udeliť obchodníkovi pokutu až do výšky 66 400 eur.
„Pri určení výšky pokuty sa prihliada najmä na charakter protiprávneho konania, závažnosť porušenia povinností, spôsob a následky porušenia povinností,“ informuje hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová. Obchodní inšpektori zistia ročne desiatky takýchto prípadov. Napríklad v roku 2015 ich bolo spolu 233.
Medzi veľmi časté patria nepravdivo uvedené ceny v akciových letákoch alebo zle poskytnutá zľava.
Hovorkyňa obchodnej inšpekcie spomenula aj takýto prípad: „V propagačných materiáloch uvádzali výrobky, ktoré na začiatku danej akcie v predaji neboli a v zásobách na skladoch sa vôbec nenachádzali. Takéhoto konania sa dopustili viaceré obchodné reťazce.“
Nedávno obchodná inšpekcia riešila aj prípad jednej známej odevnej značky, ktorá má svoju predajňu i v Žiline.
Konali na podnet zákazníčky, ktorá uviedla, že predajňa vystavila etiketu SALE, čo jej evokovalo výpredaj, avšak tomu ceny produktov nezodpovedali.
Celý prípad sa skončil s výsledkom, že SALE neznamená okamžite nižšie ceny.