Piata generácia kompaktného modelu vznikala na čistom liste papiera, teda ako od základov nanovo vyvinutý model. Zásadnú zmenu oproti predchodcovi predstavuje znížená hmotnosť. Novinka je výrazne ľahšia a trochu prekvapivo ponúka o niečo menšie rozmery. Prijemným paradoxom je, že aj napriek zmenšeným rozmerom je nová ASTRA v interiéri citeľne priestrannejšia! Novinka nešetrí ani na poli inovácií, resp. dostupných technológií. Niektoré z nich, ako sú adaptívne LED Matrix svetlomety -s technológiou AFL, sa dokonca v danej triede vozidiel objavujú vôbec po prvýkrát práve s príchodom tohto modelu. Nový OPEL ASTRA s maloobjemovým preplňovaným benzínovým trojvalcom 1,0 TURBO v kombinácii s 5‑stupňovou manuálnou prevodovkou a v špičkovej výbave Innovation nám na test zapožičala spoločnosť Autotip spol. s r. o., autorizovaný predajca vozidiel OPEL v našom regióne.
V segmente C sa značke s bleskom v znaku vždy mimoriadne darilo. Populárny model OPEL KADETT vyrábaný už od roku 1936 nahradila v roku 1991 prvá generácia modelu OPEL ASTRA. Dnes automobilka OPEL ponúka v celkovom poradí už piatu generáciu tohto modelu. Nová ASTRA, ktorú testujeme, by sa pokojne mohla označiť ako inovatívna, čo naznačuje aj názov testovanej výbavy.
V úvode sa spomína citeľný úbytok hmotnosti. Ten v závislosti od verzie dosahuje hodnotu až na úrovni cca 200 kg. Treba dodať, že znížená hmotnosť so sebou nepriniesla znižovanie nákladov,
resp. šetrenie na výbave. Práve naopak, OPEL pri novej ASTRE okrem novej podvozkovej platformy či nových motorov využíva v hojnej miere nové materiály. Sem patrí napr. vysokopevnostná oceľ v skelete karosérie. Okrem toho je novinka taktiež úspornejšia, bezpečnejšia i komfortnejšia. Pre čo najoptimálnejšie pohodlie cestujúcich OPEL už dlhodobo spolupracuje s ortopédmi. Nová ASTRA preto môže disponovať veľmi komfortnými prednými ergonomickými sedadlami s certifikátom AGR. Tie okrem širokej škály nastavení, vyhrievania a odvetrávania ponúkajú ďalej aj príjemnú masážnu funkciu. Bezpečnosť reprezentuje tradične tzv. OPEL EYE s inteligentnými funkciami, ako je napr. systém varovania pred hroziacou kolíziou s funkciou núdzového brzdenia, aktívny asistent udržiavania vozidla v jazdných pruhoch, rozpoznávanie dopravných značiek či zaujímavosť v podobe časovej signalizácie odstupu od vpredu idúceho vozidla. Medzi silné zbrane novinky patrí aj pestrá ponuka jednotlivých verzií. Aktuálne je nová ASTRA dostupná s klasickou 5‑dverovou karosériou typu hatchback. Svetovú premiéru ale už absolvovalo aj praktické kombi, ktoré sa onedlho dostane do predaja. Neskôr sa zrejme dočkáme taktiež ďalších karosárskych derivátov. Nový OPEL ASTRA sa aktuálne na našom trhu ponúka so štvoricou rozumne odstupňovaných výbav a pomerne pestrou škálou motorizácií spĺňajúcich aktuálne emisné normy. Zážihový základ predstavuje atmosférická motorizácia 1,4 s výkonom rovných 100 koní. Dodáva sa výhradne s 5‑stupňovou manuálnou prevodovkou. Novinkou je maloobjemový preplňovaný 3‑valec s výkonom 105 koní. Táto motorizácia sa kombinuje s 5‑stupňovou manuálnou prevodovkou, resp. s 5‑stupňovou automatizovanou prevodovkou EasyTronic. Úplnú novinku predstavuje rovnako nový prepĺňaný benzínový 4‑valec 1,4 TURBO, dostupný v dvoch výkonových verziách s výkonom 125 koní, resp. 150 koní. Táto motorizácia sa momentálne kombinuje výhradne so 6‑stupňovou manuálnou prevodovkou a k dispozícii je s funkciou štart/stop, ako aj bez nej. Pre priaznivcov nafty OPEL do ponuky zaradil vznetový agregát 1,6 CDTI. Úsporná motorizácia sa dodáva hneď v troch výkonových verziách, s výkonom 95 koní, 110 koní a nakoniec 136 koní. Dve slabšie verzie sa dodávajú so 6‑stupňovou manuálnou prevodovkou. Pre najsilnejšiu verziu je okrem 6‑stupňovej manuálnej prevodovky k dispozícii aj 6‑stupňový automat. Zákazník si taktiež môže vybrať ešte úspornejšiu verziu so systémom štart/stop, resp. môže voliť aj verziu bez tohto systému. My sme pri teste zvolili OPEL ASTRA s motorom 1,0 TURBO, ktorý je typickým príkladom dnešného downsizingu a zároveň by mohlo ísť aj o veľmi častú zákaznícku voľbu. Naša úvodná otázka tak znie: Čo všetko v praxi ponúka nový OPEL ASTRA?
Vzhľad a rozmery
Nová generácia modelu OPEL ASTRA prichádza s novým dizajnom. Dôraz na už viackrát avizované znižovanie hmotnosti je cítiť aj zo samotných línií vozidla. Prednej siluete dominuje dynamická maska chladiča s dvojicou výrazných pochrómovaných lamiel. Veľmi efektne pôsobia aj špičkové maticové LED svetlomety IntelliLux, ktorými nami testované vozidlo disponovalo. Pri pohľade zboku zaujme „ostrý“ a výrazný prelis v úrovni kľučiek dverí. Pútavý je i efekt tzv. plávajúcej línie strechy s originálne riešeným c‑stĺpikom v čiernej farbe. Zadným partiám dodávajú športový nádych predovšetkým koncové svetlomety s originálnou grafikou. Nepostrádateľným kúskom Dizajnérskeho ladenia je efektná anténa v tvare žraločej plutvy inšpirovaná prémiovým segmentom. Z celkového hľadiska pôsobí nová ASTRA vyváženým dojmom. Nadčasový dizajn novej ASTRY bez výstredností bude z nášho pohľadu pôsobiť moderne aj s odstupom niekoľkých rokov. V úvode sa spomína, že nová ASTRA je medzigeneračne o niečo menšia. Tento fakt najlepšie ilustruje priame medzigeneračné porovnanie celkových rozmerov. Nový OPEL ASTRA meria 4 370 mm (-49 mm), šírka dosahuje 1 809 mm (-5 mm), výška atakuje 1 485 mm (-23 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2 662 mm (-23 mm). Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní objem 370 litrov. Pre zaujímavosť môžeme dodať, že ide o totožnú hodnotu, akou disponovala aj predchádzajúca generácia. Kufor získava plusové body svojím symetrickým tvarovaním. Za mierny nedostatok považujeme vyššiu nakladaciu hranu. Naopak, výhodou je, že pod podlahou zostalo miesto na drobnosti a tiež dojazdovú pneumatiku. Mimochodom, to, že sa OPEL okrem znižovania hmotnosti sústredil aj na jej optimálne rozloženie, dokazuje napr. akumulátor, ktorý je umiestnený pod podlahou kufra. Po sklopení zadných delených sedadiel vznikne optimálne rovná podlaha a maximálna prepravná kapacita dosahujúca hodnotu 1210 litrov.
Interiér a výbava
Kabína novinky zaznamenala medzigeneračne citeľný pokrok. Interiér disponuje veľmi kvalitnými materiálmi so špičkovou úrovňou dielenského opracovania. Palubná doska pôsobí už na prvý pohľad oveľa prehľadnejšie a dizajnovo čistejšie, ako tomu bolo u predchodcu. Podpísalo sa pod to výrazné zníženie počtu ovládacích tlačidiel. Príkladne je zvládnutá i ergonómia s veľmi intuitívnym rozmiestnením ovládacích prvkov. Výborný dojem na nás spravil prístrojový panel. Všetky dôležité údaje prehľadne vyobrazujú analógové prístroje. Okrem nich je tu situovaný aj farebný displej palubného počítača s prehľadnou grafikou. Palubný počítač ponúka aj niekoľko zaujímavých funkcií, ako je napr. časový odstup od vpredu idúceho vozidla, rozpoznávanie dopravných značiek a napr. aj stopky. Palubnej doske podľa očakávania dominuje 8‑palcový dotykový displej infotainmentu s navigáciou IntelliLink. Systém komunikuje kompletne v slovenskom jazyku a ponúka logické ovládanie s veľmi dobrou odozvou na dotyk. Nová ASTRA ponúka aj dostatočné množstvo väčších či menších odkladacích priestorov. Palec hore dávame najmä netradičnému riešeniu v podobe prelisu na palubnej doske, do ktorého sa zmestí aj rozmerovo väčší smartphone. Príkladný je posed za volantom. Zážitok zo šoférovania umocňuje optimálne tvarovaný multifunkčný volant. Oproti predchodcovi sa citeľne zlepšil tiež výhľad z kabíny. Vďaka optimálnemu uchyteniu spätného zrkadla je veľmi dobre vidieť aj v smere šikmo dopredu. Zo všetkého najviac nás prekvapila kabína svojou vzdušnosťou. Z nej najviac ťažia najmä cestujúci v druhom rade. Tu sa medzigeneračne výrazne zlepšili najmä priestorové pomery v oblasti kolien. Nový OPEL ASTRA zaujme aj bohatou výbavou. Nami testovaná verzia Innovation disponovala prvkami, ako je napr. automatická dvojzónová klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie, vyššie spomínanými jazdnými asistentmi, dažďovým senzorom, automatickým prepínaním diaľkových svetiel, ambientným podsvietením vo dverách, elektronickou parkovacou brzdou, vyhrievaním predných aj zadných sedadiel a podobne.
Jazda
Nový OPEL ASTRA si nás získal aj svojím jazdným prejavom. Maloobjemovým prepĺňaným zážihovým agregátom dnes disponuje už väčšina výrobcov v segmente C. Z hľadiska jazdy sme preto boli najviac zvedaví na to, ako si s kompaktnou novinkou poradí testovaná motorizácia 1,0 TURBO. Aj napriek 3‑valcovej konštrukcii je agregát veľmi tichý, kultivovaný s minimálnou dávkou vibrácií. Na ľahkú novinku je deklarovaný výkon 105 koní plne postačujúci. Motor udeľuje vozidlu až prekvapivú dávku jazdnej dynamiky. Okrem toho sa vyznačuje lineárnym nástupom výkonu. Z nášho pohľadu patrí k absolútnej špičke vo svojej objemovej triede. Príjemným benefitom je tiež veľmi priaznivá spotreba paliva. Nový OPEL ASTRA 1,0 TURBO preto patrí k najúspornejším a z hľadiska produkovaných emisií tiež k najčistejším kompaktným vozidlám. Okrem motora si nás získali aj špičkové svetlomety IntelliLux LED, za ktoré si rozhodne odporúčame priplatiť. Každé zo svetiel disponuje ôsmimi samostatnými LED diódami. Tie sa podľa aktuálnej situácie, ktorú vyhodnocuje senzor OPEL EYE, dokážu vypnúť, resp. zapnúť tak, aby neosvetľovali ostatné vozidlá a pritom poskytovali optimálny svetelný výkon. V praxi v automatickom režime nastáva impozantná hra svetla a tieňov, ktorá významne zvyšuje bezpečnosť.
A náš celkový dojem?
Nový OPEL ASTRA po našej skúsenosti radíme medzi najlepšie kompaktné vozidlá, ktoré sú momentálne na našom trhu k dispozícii. Okrem inovatívnych prvkov patrí k jeho najväčším prednostiam aj vynikajúci pomer medzi obstarávacou cenou a následnou nadobudnutou hodnotou. V Žiline si nový OPEL ASTRA môžete prísť pozrieť a vyskúšať k autorizovanému predajcovi vozidiel OPEL v našom regióne, spoločnosti Autotip spol. s r.o., na ulici Vysokoškolákov, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky OPEL.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor
Technické parametre
Model: OPEL ASTRA 1,0 Turbo
Palivo: benzín
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 77/105
Krútiaci moment Nm: 170
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,2 s
Prevodovka: Manuálna
Počet simulovaných stupňov: 5
Kombinovaná spotreba: 4,3 l/ 100 km
Výbava: OPEL ASTRA 1,0 TURBO (testovaný model) Cena: od 15 890 €
Výbava: OPEL ASTRA 1,4 Cena: od 12 290 €