Žilinské konzervatórium 12. a 14. mája uviedlo premiéru operety Orfeus v podsvetí. Jej autor, známy operetný skladateľ Jacques Offenbach, by sa určite potešil.
Jedno z jeho najznámejších diel malo v predvedení študentov konzervatória a v réžii Oľgy Bezačinskej rozhodne veľký úspech. Opereta, ktorá zaznela prvýkrát v roku 1858, jednoducho divákov potešila. Iste i zásluhou sviežich a ľúbivých melódií, ktoré bravúrne zahrala klaviristka Monika Ostrochovská pod taktovkou dirigenta Štefana Sedlického. Veď koho by nenadchol známy Offenbachov kankán?
Obrovský potlesk na záver však patril najmä študentom speváckeho oddelenia. Pôvabné Miriama Trembáčová a Lenka Brodecová ako Eurydiky, so sympatickými partnermi Jozefom Fupšom a Tomášom Dedičom, čoby Orfeami, vytvorili pohľadné a vyrovnané dvojice. Podobne ako vládca bohov Jupiter v podaní Dávida Haranta a Karola Kašíka, a vládca podsvetia Pluto, ktorého úlohy sa zhostili Tomáš Dedič a Peter Jančo. Predstavenie rozžiaril aj roztomilý anjelik Cupido v podaní Petronely Čižmárikovej a Dominiky Goreckej. Prísnu a ráznu postavu Verejnej mienky výborne zahrali Karin Loudová a Anna Šusteková, a v neposlednom rade treba spomenúť bohyne z Olympu: nežnú princeznú Dianu - Alžbetu Serdelovú a Miriamu Trembáčovú, vždy trefnú Venušu - Ľubomíru Števaňákovú a Júliu Janoščíkovú a energickú a žiarlivú manželku vládcu bohov Juno - Evu Stašovú, ktorá svojím výkonom nenechala bez úsmevu na tvári ani jedného diváka.
Scenériu vtipným spôsobom dopĺňali postavy ako pes Dunčo, ktorý zároveň podporil hudobný sprievod svojou hrou na tympány, a ovečky v podaní Miroslavy Fernezovej a Zuzany Juhásovej. Zuzanu Juhásovú treba spomenúť aj v súvislosti s veľmi vydarenou choreografiou. O hudobné naštudovanie sa postaral Jozef Gráf.
Príjemným prekvapením bolo, že z koncertnej sály žilinského konzervatória sa šibnutím prútika stalo skutočné divadlo. Divákov čakalo príjemné prekvapenie v podobe vzdušnej rozprávkovej scény, o ktorú sa postaral Miloslav Novák, a ktorá sa priebežne menila zo zasneného trblietavého Olympu na tajomné a pochmúrne podsvetie. Všetko bolo umocnené pôsobivými svetelnými zmenami, ktoré obsluhoval Martin Oboňa. Skutočnú ilúziu divadla dotvárali vydarené kostýmy a štylizácia postáv. Ak išlo realizátorom o navodenie skutočnej divadelnej atmosféry, zámer sa jednoznačne podaril.
Je skvelé, že riaditeľ konzervatória Milan Oravec podporil myšlienku zorganizovať tento projekt. Všetkým účinkujúcim a členom realizačného tímu treba poďakovať za trpezlivú prácu, ktorá priniesla zaslúžené ovocie.
Zuzana Priečinská
Snímka archív konzervatória