ŽILINA. Za originálnym nápadom stojí niekoľko ľudí zo Žiliny, z Banskej Bystrice, jeden maďarský umelec a tak trochu náhoda. „Tento umelecký projekt je realizáciou dnes už dosť známeho umelca Istvána Csakányiho z Budapešti, ktorý bol v roku 2007 na umeleckej rezidencii na Stanici na tri mesiace,“ rozpráva Marek Adamov z kultúrneho centra Stanica Žilina–Záriečie, jeden z realizátorov projektu.
Hneď po príchode do Žiliny zaujali Istvána v okolí Rondla desiatky starých obrovských stĺpov verejného osvetlenia. Pátraním zistil, že ich tu postavili súčasne s nadjazdom v 80. rokoch, ale nikdy neboli spustené do prevádzky. „Monument pre monument, ako sme nazvali tento projekt, ponúka mnoho interpretácií. V prvom rade upozorňuje na desiatky rokov nefunkčné verejné osvetlenie – monumenty komunizmu, doby, v ktorej vznikali veľké veci, ale boli často „prepísknuté“, aby svojou monumentalitou ukázali silu režimu,“ vysvetľuje Marek Adamov.
Projekt, ktorý realizovali svojpomocne, im zabral takmer rok. Sochu robotníka v nadživotnej veľkosti, ktorá je autoportrétom autora Istvána Csakányiho a reflektuje bežného človeka, umiestnili na vyše dvadsaťmetrový stĺp v auguste 2008. Osadenia sa zúčastnilo niekoľko sochárov, zváračov i elektrikárov. Hore ju vytiahli pomocou žeriava.
Určite ste si všimli, že robotník niečo drží v rukách. Je to solárny panel, ktorý cez deň nabíja batériu LED osvetlenia, ktoré je nainštalované na spodku solárneho panela. „Socha si takto zasvieti sama na seba. Za celý deň nazbiera toľko energie, že svieti celú noc,“ dodáva.
Robotník pôsobí na prvý pohľad príliš realisticky. Realizátori projektu mali spočiatku obavy o bezpečnosť šoférov, tie sa však ukázali ako neopodstatnené. Nezvyčajné dielo si zatiaľ nevyžiadalo žiadnu vážnu nehodu. Sklamali ich však názory mnohých ľudí. „Automaticky predpokladali, že všetko podobné musí byť reklamou. Nevedeli si predstaviť, že niečo nemá komerčný účel, že ide o umenie, sochu, ktorá nemá prakticky zmysel. Ukazuje to trochu na zvrátenosť tejto doby, kedy za všetkým hľadáme biznis a nevieme sa na veci pozrieť inak,“ hovorí Marek Adamov.
Michala Stehlíková
Snímka autorka