Zastávkové elektronické panely, ktoré oznamujú príchod trolejbusov, občas štrajkujú. Všimli si to hlavne cestujúci, o chybách vie aj dopravný podnik.
ŽILINA. Elektronické tabule na zastávkach podľa cestujúcich neoznamujú správny čas príchodov trolejbusov a niektoré spoje na paneloch dokonca chýbajú. „Určite to nestálo málo peňazí a nikomu neslúžia. Akurát, čo ešte človeka pomýlia,“ podotýka čitateľ.
Dopravný podnik mesta Žiliny (DPMŽ) zakúpil štyri obojstranné elektronické panely koncom roku 2006. Nainštaloval ich na štyri zastávky – Železničná stanica a Hurbanova ulica v oboch smeroch.
Nákupná cena všetkých štyroch predstavuje v prepočítaní na eurá 23 576 eur. „Nevyhnutnou súčasťou na fungovanie týchto panelov je však obslužný softvér – Centrum riadenia dopravy, ktorý zabezpečuje zber dát z vozidiel, spracovanie do požadovanej podoby a prípravu na prevzatie dát zastávkovými panelmi. Zároveň poskytuje dispečerom potrebné informácie na riadenie prevádzky trolejbusov. Na prevádzku týchto panelov je potrebné pripojenie na zdroj elektrickej energie a dátový paušál u mobilného operátora na prenos dát. Cena dátového paušálu je 6,25 eura na jeden panel,“ vysvetľuje hovorca mesta Pavol Čorba.
Panely sú v prevádzke non‑stop. Z Centra riadenia dopravy čerpajú potrebné údaje na zobrazenie pre konkrétnu zastávku. „Údaje zobrazované na paneloch predstavujú časový údaj o príchode liniek na konkrétnu zastávku. Tento údaj je vypočítaný podľa aktuálnej polohy trolejbusu, to znamená, že ide o on-line údaje a nie o údaje z cestovného poriadku,“ hovorí Pavol Čorba. Údaje vysiela palubný počítač trolejbusu v prednastavených intervaloch, respektíve pri každom otvorení dverí na zastávke linky. Sú prenášané iba z trolejbusov a prenosovou cestou je rádiová trunkingová komunikačná sieť, ktorú používame aj na prenos hlasu.
Dopravný podnik naozaj zaznamenal zhoršenie prenosu dát z trolejbusov na server Centra riadenia dopravy. „To znamená, že nie každý naplánovaný dátový paket, ktorý by mal byť z vozidla cez rádiovú sieť odoslaný, sa na server aj dostane. Z toho dôvodu niekedy nedochádza k zobrazovaniu „čerstvých“ údajov na zastávkových paneloch. Tento technický problém riešime s dodávateľom rádiovej komunikačnej siete, ktorý by ešte tento mesiac mal zabezpečiť analýzu riadiaceho komunikačného kanálu a výmenu niektorých komponentov systému, ktoré by mali zvýšiť silu signálu a priechodnosť dátových paketov. Tento systém je nepretržite v prevádzke od júla roku 2000,“ dodáva hovorca.
Dopravca chce chyby odstrániť. „Predpokladáme, že takýto spôsob zobrazovania príchodov vozidiel na zastávkach je pre cestujúcich veľmi komfortný a cestujúci prevádzku elektronických panelov oceňujú pozitívne. Je nám však jasné, že musia pracovať spoľahlivo a poskytovať správne a včasné informácie, inak sa dôvera cestujúcich v tieto údaje stratí. Preto je v našom záujme v súčasnosti tieto technické problémy čo najrýchlejšie odstrániť,“ uzatvára Pavol Čorba. Do budúcnosti mesto zvažuje zmenu prenosovej cesty z vozidla na server Centra riadenia dopravy a prenášať údaje prostredníctvom mobilného dátového pripojenia. Umožnilo by to zapojenie do celého systému aj autobusy, ktoré v súčasnosti dáta o on-line polohe nevysielajú. V prípade dostatočných finančných zdrojov je v snahe dopravcu rozšíriť okruh zastávok, ktoré budú vybavené panelmi - nielen v centre mesta, ale aj na sídliskách. Finančné prostriedky by chcelo mesto čerpať z nových príslušných operačných programov pre obdobie 2014 – 2020.
Veronika Cvinčeková
Snímka autorka