„Už mnohokrát ste mi pomohli pri riešení problému, keď už neviem ako ďalej,“ začala svoj list pre Žilinský večerník čitateľka a pokračovala v rozprávaní o svojom nepríjemnom zážitku. „Bývam v parkovacej zóne na Bernolákovej ulici (III. pásmo). Platím si poplatok 50 eur ročne, aby som mohla zaparkovať. Keďže kolmo susedíme s Čajakovou ulicou, kde je tiež značka III. pásmo, občas, pri nedostatku voľného miesta pri paneláku zaparkujem aj pri dome Čajakova 7 – 11. Zaráža ma, že tam obyvatelia majú namontované tabule, že je to súkromný pozemok. Často sú rozčúlení, že im tam parkujú cudzie autá.“
Čitateľka z Bernolákovej ulice sa informovala na ŽPS. Dostala vraj odpoveď, že je to len svojvôľa obyvateľov Čajakovej ulice. Teda, že tu tabule označujúce súkromný pozemok nemajú čo hľadať.
„Pred pár dňami som sa však kvôli tomu dostala do slovného konfliktu. Obyvateľ domu na Čajakovej ulici mi odporučil, aby som si zistila stav na katastri, pretože pozemok okolo domu je ich, teda súkromný. Ak by to tak ale bolo, tak by predsa značka ŽPS nebola umiestnená, ale bolo by to vyznačené ako súkromný pozemok. Myslím si, že obyvatelia si tu svojvoľne osadili tabule. Ak je to tak, prečo ich nikto nevyzve, aby ich odstránili? Veď to si aj my na Bernolákovej môžeme vyvesiť a miasť tak iných,“ myslí si čitateľka.
Oslovili sme hovorcu mesta aj hovorkyňu ŽPS, aby nám pomohli „rébus“ vyriešiť. Pavol Čorba skonštatoval, že podľa mapy z katastra ide o mestské, nie súkromné pozemky. Zároveň však podotkol, že parkovacie zóny sú v kompetencii ŽPS.
Parkovacia spoločnosť si dala na zistení skutkového stavu záležať. Jej hovorkyňa Ivana Strelcová nás informovala, že situáciu dôkladne preverili priamo v teréne aj so zástupcom mesta Žilina. Pritom zistili, že nosná rúra, ktorá vyznačuje rezidentské III. pásmo, bola pri oprave vodovodu alebo kanalizácie vytrhnutá a posunutá.
Z podkladov získaných z katastra pritom zistili, že časť pozemku okolo spomínaného bytového domu je vo vlastníctve jeho obyvateľov. O akú časť presne ide, sa však z mapy zmerať nedá. Podľa predchádzajúcich informácií ŽPS by to však malo byť asi 1,5 metra,čo by zodpovedalo šírke chodníka, ktorý tam v minulosti pravdepodobne bol.
Podľa názoru ŽPS je skutočný stav nasledovný: „Akékoľvek dopravné značenie musí byť schválené a povolené dopravným inšpektorátom. Je neprípustné, aby si obyvatelia svojvoľne osádzali dopravné značky. Celé územie, kde sa nachádza Čajakova ulica, patrí do zóny regulovaného parkovania. Obyvatelia ani firmy, ktoré riešia rôzne havárie, nemajú svojvoľne odstraňovať dopravné značenie, ktoré bolo osadené v súlade s projektom dopravného značenia. Podľa našich poznatkov má súkromná časť pozemku patriaca k bytovému domu v najširšej časti 1,5 m, čo na zaparkovanie automobilu nestačí. Navyše táto časť pozemku nie je vedená ako parkovacia plocha. Treba podotknúť, že systém parkovania porušujú majitelia bytového domu, lebo v najlepšom variante parkujú na súkromnom pozemku, ktorý nie je parkovacou plochou, cca tretinu vozidla, zostatok vozidla parkuje na mestskom pozemku, a to v rozpore s pravidlami danej zóny. V celej zóne regulovaného parkovania platí, že parkovať sa môže na vyznačených miestach, všade inde je parkovanie zakázané,“ informovala nás Ivana Strelcová.
Na základe týchto zistení sa situáciu rozhodlo riešiť aj mesto Žilina. Samotné chýbajúce dopravné značenie totiž podľa vedúceho odboru dopravy nie je dôvodom na to, aby ľudia parkovali bez vydania parkovacej kartičky, keďže sa nachádzajú v zóne plateného parkovania. „Bralo sa to tak, že ten pozemok je súkromný, ale ukázalo sa, že to tak celkom nie je. Postup je preto teraz takýto:
1. ŽPS dá geometricky zamerať súkromný pozemok okolo bytovky, aby sme presne vedeli jeho hranice.
2. Osadíme chýbajúce dopravné značenie na hranicu pozemku.
3. Ak sa ukáže, že plocha je dostatočne veľká na parkovanie vozidiel pri bytovom dome, tak si to tí obyvatelia musia zlegalizovať ako parkovisko, teraz takýto štatút totiž pozemok nemá.
4. Ak sa však ukáže, že plocha je nedostatočná a budú chcieť naďalej parkovať, budú si musieť obstarať parkovaciu kartu predmetnej zóny.
5. Ak to nebudú dodržiavať, potom to bude riešiť mestská polícia,“ informoval o postupe Pavol Čorba.