NÁVŠTEVA U LEKÁRA
„Komplikovanú situáciu s parkovaním v Žiline som si uvedomil pri návšteve úrazovej ambulancie. Tá je súčasťou polikliniky na Bratislavskej ulici, kde som bol s mojím najmladším súrodencom,” začal hovoriť o svojej skúsenosti. Vzápätí zaplatil parkovné a išiel so sestrou k lekárovi. „Pri návšteve lekára je veľakrát dopredu naozaj ťažké povedať, koľko budete čakať, a to zvlášť v letnom čase dovoleniek. Ja som popri niekoľkohodinovom čakaní na vyšetrenie pozabudol na dobu platnosti parkovacieho lístka, ale práve vtedy som si uvedomil, aká je táto situácia s neustálym odbiehaním z čakárne do automatu kvôli novému parkovaciemu lístku zložitá najmä pre rodičov s malými deťmi, ktoré si vyžadujú neustálu starostlivosť,” doplnil.
Už však pri parkovaní sa zaujímal o to, či sa dá za parkovanie platiť cez SMS alebo pomocou aplikácie. „Na platbu prostredníctvom SMS, či aplikácie som zvyknutý z iných slovenských miest, kde sú podobné služby pomerne bežné.”
PÝTAL SA U KOMPETENTNÝCH
Následne zisťoval, či sa v oblasti parkovania, bude niečo meniť, zlepšovať, inovovať. „Oslovil som Žilinskú parkovaciu spoločnosť, ktorá ma informovala, že aktuálne neplánujú inovovať ponúkané služby, nakoľko ďalšie predĺženie zmluvy s mestom nie je isté. Kontaktoval som samozrejme aj mesto, či sa stagnáciou parkovacej politiky zaoberajú a ako sa situácia za posledné 4 roky zmenila, keďže aktuálne občania miest a obcí bilancujú výsledky ich práce pred nadchádzajúcimi komunálnymi voľbami. Po viacerých telefonátoch som sa však k žiadnym relevantným informáciám o plánoch či aktuálnom vývoji nedostal,” povedal o svojich skúsenostiach.
Zároveň si myslí, že aj „doba covidu“ ľudí naučila presedlať na inteligentné riešenia. „V súčasnosti existujú už hotové riešenia na úhradu parkovného prostredníctvom aplikácie, ktoré využívajú aj menšie slovenské mestá ako napríklad Prievidza, Dolný Kubín, či Humenné. Prejsť na podobné riešenie by jednoznačne zjednodušilo proces úhrady, uľahčilo prácu mestskej polície, a koniec koncov prinieslo ekologickejšie riešenie, keďže papierové lístky by sa využívali oveľa menej,” povedal sklamane s tým, že nemá problém zaplatiť parkovné, ale očakával by lepšie služby.
NÁVRHY BOLI
Oslovili sme aj Žilinskú parkovaciu spoločnosť. „Počas prevádzkovania systému parkovania v Žiline, sme opakovane prišli s návrhom na inováciu spôsobov úhrady za parkovanie. Už od roku 2010 sme presadzovali aj úhradu cez sms, ale nebola na to politická vôľa. Došlo by totiž k navýšeniu ceny minimálne o 20 percent, ktoré by išli mobilnému operátorovi. Organizáciu práce v zdravotných strediskách a dlhé čakacie doby pred ordináciami nám neprináleží komentovať. V parkovacom automate je možné si predplatiť parkovné na 11 hodín dopredu,“ odpovedá na podnet Ivana Strelcová, hovorkyňa
Naše otázky smerovali aj na žilinskú radnicu. „Mesto nemá parkovanie vo svojich rukách, prevádzkuje ho Žilinská parkovacia spoločnosť. Máme pripravený moderný systém parkovacej politiky s aplikáciou, platbami kartou, SMS, a pod. Zmluva končí v polovici budúceho roka a chceme parkovanie prevziať do našej réžie a zaviesť spomínaný moderný systém so všetkým čo k tomu patrí. Sami sa nestotožňujeme so súčasným systémom parkovania,“ povedal k problému Vladimír Miškovčík, hovorca mesta Žilina.