Skontrolovať skutočný stav prác na jednom z najdôležitejších a zároveň najproblematickejších diaľničných úsekov na Slovensku prišiel premiér s ministrom neohlásene. Doslova z vtáčej perspektívy si prezreli jednotlivé rozostavané časti diaľnice spolu s vyše sedemkilometrovým tunelom Višňové. Nečakaná návšteva bola reakciou nielen na výrazne meškajúcu stavbu, ale aj na varovný prst členov hnutia OĽaNO spred vyše týždňa, ktorí v hlavnom meste zvolali tlačovú konferenciu. Upozornili na nej na fakt, že taliansky dodávateľ vraj zo stavby odchádza a súčasne prepúšťa desiatky ľudí.
VYSLOVILI ULTIMÁTUM
„Dnes sme sa mohli presvedčiť, aký „ruch“ vládne na tejto stavbe. Rovnako sme mali možnosť vidieť, že namiesto toho, aby sa tu v ešte stále priaznivom počasí pohybovali stovky ľudí, sa tu potuluje len niekoľko z nich,“ skonštatoval na tlačovom brífingu pred tunelom Višňové predseda vlády Peter Pellegrini, ktorý zároveň upozornil, že aktivita na stavbe je minimálna. Jednotlivé míľniky tak podľa jeho slov splnené v stanovenom čase určite nebudú. „V súčasnosti existuje len pár variantov. Buď sa pán dodávateľ spamätá a začne robiť tak, ako má, aby zmiernil meškanie a aby sme mohli tunel odovzdať v čo najkratšom čase, alebo vypovieme zmluvu a budeme okamžite hľadať nového dodávateľa,“ povedal predseda vlády v súvislosti s nespokojnosťou nad konaním jedného zo zhotoviteľov stavby, ktorým je talianska spoločnosť Salini Impregilo.
MÁ PRACOVAŤ ŠTYRIKRÁT VIAC ROBOTNÍKOV
„Na tejto stavbe je dnes prestavaného 78 % času, čerpanie financií je do 50 % a stav je oproti mojej poslednej návšteve horší. Zároveň sme nedávno dostali správy o tom, že sa tu prepúšťa, čo sme si chceli overiť. Počas kontroly sme videli, že tu robí približne päť žeriavov a asi jeden domiešavač. Využívame a aj využijeme všetky naše možnosti, vyhodnotíme situáciu a budeme konať,“ uviedol uplynulú stredu minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek.
ROZHODNUTIE KONCOM FEBRUÁRA
Budovanie diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala je necelý mesiac pred uplynutím tretieho míľnika, ktorý súvisí s položením cementobetónovej podložky, teda cesty do tunela. K jeho splneniu však podľa aktuálnych informácií nedôjde, rozhodujúce budú preto práve najbližšie mesiace. Riešenie kritickej situácie by malo podľa ústavných činiteľov prísť vo februári. „Splnenie tretieho míľnika je naplánované na 27. decembra a s určitosťou poviem, že splnený nebude. Vzhľadom na to, v akom je dnes stave, odborný predpoklad jeho splnenia je december 2020,“ informoval generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišin. NDS je podľa jeho slov vzhľadom na nepriaznivú situáciu pripravená aj na „záložný plán“, do úvahy totiž berie aj definitívny odchod zhotoviteľa. „V súčasnosti prebiehajú rokovania, rovnako budeme čakať na stanovisko komisie pre riešenie sporov, ktorú tvoria kvalifikovaní ľudia so skúsenosťami s riešením takýchto problémov. Nech posúdia stav a ponúknu nám odporúčanie ako ďalej,“ uzavrel generálny riaditeľ NDS, podľa ktorého je základným problémom celej stavby extrémne nízka cena. V súvislosti s ňou podnikla Národná diaľničná spoločnosť aj nové opatrenia, prevenciou pred podobnými situáciami pri stavbách infraštruktúry má byť takzvaný multikriteriálny výber zhotoviteľov. Víťazom totiž už nebude ten, ktorý ponúkne najnižšiu cenu, ale najvyššiu kvalitu za primeranú sumu.
PREPÚŠŤANIE ODMIETAJÚ
Iný pohľad na vec však minulý týždeň po neohlásenom kontrolnom dni tlmočil taliansky projektový manažér Alessandro Citterio, podľa ktorého na stavbe počas posledných troch rokov pracovalo minimálne 500 ľudí. Reagoval súčasne aj na informácie týkajúce sa prepúšťania zamestnancov či plánovaného odchodu Salini Impregilo zo stavby. Informácie o výpovediach sú vraj podľa neho nedorozumením. „Bolo to preto, že títo ľudia mali na starosti iba razenie tunela, a keďže je vyrazený, boli prepustení. Deje sa to na každej jednej stavbe na svete. Znamená to, že ľudia, ktorí majú na starosti určitý druh práce, sú následne poslaní na ďalšiu prácu,“ vysvetlil Alessandro Citterio. „To, že tu robí asi 200 ľudí, nie je pravda. Len v tuneli ich pracuje asi 250, sú tu 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Ďalších 300 ľudí robí na vonkajších objektoch a križovatke, no v súčasnosti sme v zimnom období, kedy nemôžu robiť všetci tí, ktorí by mali. Od konca marca ich tu začne pracovať oveľa viac.“ Výrazný časový sklz Citterio argumentoval nepredvídateľnými geologickými problémami, ktoré vraj bránili ukončiť práce v dohodnutom termíne. K údajným nezhodám so slovenským zhotoviteľom úseku, ktorým je spoločnosť Dúha, sa nevyjadril.