ŽILINA-BUDATÍN. Tí občania prímestskej časti Budatín, ktorí bývajú v susedstve hradu, apelovali na vedenie mesta, nech dorieši prechod cez železničné koľaje. Počas výstavby estakády tu existoval prejazd pre autá. Bol to hlavný ťah na Čadcu a koľaje boli zabezpečené rampami. Dnes tadiaľto autá nejazdia a rampy takisto zmizli. Denne však tadiaľto prejdú desiatky ľudí.
Môžu byť pokutovaní
Podľa obyvateľov nie je priechod bezpečný. Čo je horšie, hrozí ľuďom pokuta. Podľa zákona nesmú prechádzať cez dráhu mimo určeného priecestia. „Osoba, ktorá tadiaľ prechádza, sa dopúšťa priestupku a môže jej byť v blokovom konaní uložená pokuta do 50 eur,“ uvádza hovorkyňa polície Jana Balogová.
„Doteraz neviem, kadiaľ máme prechádzať,“ priznal jeden z tých, ktorí si takto skrátili cestu. Odpoveď znie: cez estakádu. Naznačujú to i šípky smerujúce k Budatínskemu hradu – keď vyjdete z podchodu od Námestia hrdinov, navigujú vás na chodník popri hlavnom ťahu. Rovnako by to malo platiť i v opačnom smere. Komu by sa však chcelo vyjsť až na štvorprúdovku a trasu si predĺžiť aj o polhodinu? Podľa Budatínčanov, a nielen ich, je takáto obchádzka nelogická. Ideálne by jednoducho bolo popod koľaje vybudovať podchod.
Prechod je potrebné riešiť
V rámci modernizácie železničného uzla padol i tento návrh. Bývalý architekt mesta Dušan Voštenák sa podnetom zaoberal a považuje ho za rozumný. „Počas môjho pôsobenia za mesto sme na to dali súhlasné stanovisko. S tým, že som navrhol pre projektanta, ktorý bude projektovať železničnú trať a uzol Žilina, aby vyriešil aj tento problém ako jeden z potrebných,“ povedal.
Ešte na júnovom zastupiteľstve poslanci schválili zmenu v územnom pláne v súvislosti s rekonštrukciou železničnej stanice, otázka vybudovania podchodu popod koľaje v Budatíne však podľa hovorcu mesta nebola predmetom rokovania. „Projekt zastrešujú železnice. Mesto Žilina spolupracuje a zaoberalo sa návrhmi, najmä z pohľadu budúcnosti, aby bolo riešenie v súlade s územným plánom. Ten počíta s rozličnými variantmi, no v súčasnosti nerieši podchod v Budatíne, všetko závisí od riešenia, pre ktoré sa ŽSR rozhodnú,“ hovorí Pavol Čorba.
Hovorkyňa ŽSR, Martina Pavliková, nám potvrdila, že sa pripravuje projektová dokumentácia.
Podchod v Budatíne i Tepličke
Rekonštrukciu železničného uzla projektuje spoločnosť REMING CONSULT Žilina a podľa technického riaditeľa Ondreja Podolca už otázku budovania podchodu riešili. „Je plánovaný, už sme to osobne prerokovali so ŽSR,“ uviedol.
Modernizácia sa pritom má týkať nielen vybudovania podchodu v Budatíne, ale i cestného podjazdu k Vodnému dielu v Tepličke nad Váhom. Jestvujúci podchod pri železničnej stanici v Žiline bude tiež predĺžený až na druhú stranu a od „Masaryčky“ sa bude dať prejsť až k štadiónu.
Zhruba o týždeň by malo byť verejné prerokovanie projektu. „Dokonca roka by mala byť hotová dokumentácia, ide to pomerne rýchlo. Potom bude vydané územné rozhodnutie,“ uzavrel Ondrej Podolec.
Veronika Cvinčeková
Snímka autorka