Rozhodli ste sa kandidovať na post predsedu Žilinského samosprávneho kraja a zároveň aj za poslanca zastupiteľstva. Prečo?
Pred dvomi rokmi som sa stal poslancom Mestského zastupiteľstva v Žiline a zistil som, že veľa vecí, o ktorých mi 90 % kompetentných ľudí dovtedy tvrdilo, že sa nedajú robiť, zrazu urobiť šli. Ide to celkom elegantne, keď človek chce a vie ako.
Čo konkrétne máte na mysli?
Tridsať rokov som počúval, že sa nedá riešiť základná infraštruktúra na Solinkách. Napríklad viac lavičiek. Obul som sa do toho a zrazu sa dalo urobiť 30 – 40 nových lavičiek za dva roky. Takisto koše, detské ihriská a športoviská. Sú to všetko základné veci, ktoré by mali byť prirodzene funkčné, ale o ktorých som stále počúval, že to nejde. Preto som sa stal mestským poslancom, aby som to zmenil. No a dnes, keď vidím, že to ide v meste, viem, že by sa to dalo urobiť aj v kraji. Veď si len zoberte, že mesto je pod oveľa väčším dohľadom médií aj verejnosti a základné veci tu nefungovali. Viem si už živo predstaviť, ako je to v kraji, ktorý v podstate nikto nekontroluje. Ako sa tam narába s rozpočtom, ako sa používajú peniaze určené na základnú infraštruktúru, ktorá by mala byť funkčná, ale nie je. Som presvedčený, že na VÚC sa veľa vecí dá urobiť, ale nerobí sa.
Kde to dnes, podľa vás, najviac nefunguje?
Treba sa postarať o základné funkcie kraja. Ľudia platia dane na cesty, školy a nemocnice, ale tie reálne nefungujú tak, ako by mali. Pritom je to základná infraštruktúra, ktorú majú mať ľudia na najvyššej možnej úrovni. Bohužiaľ, kraj sa o to nevie dostatočne postarať. Nedávno som, napríklad, cestoval do Banskej Bystrice. Cesty by mali byť pre kraj prioritou, ale cesta zo Žiliny do Banskej Bystrice je ako tankodróm. Študoval som rozpočty. V roku 2014 išlo na kapitálové výdavky nemocníc žalostne málo peňazí. Mzdy zamestnancov škôl či knižníc sú veľmi nízke. Aj týmto ľuďom môže VÚC pomôcť. Kraj by sa mal poriadne starať o svoje inštitúcie a nezanedbávať ich. Keby do nich natlačil toľko kvality, koľko sa dá, nebol by problém so spokojnosťou ľudí. Keď som si totiž robil pred komunálnymi voľbami prieskum, vyšlo mi, že ľudia v skutočnosti od samosprávy očakávajú len fungovanie základných vecí – chodníky, lavičky, koše, detské ihriská, športoviská, parkoviská, zeleň.
Súčasné vedenie kraja to podľa vás nedokáže zabezpečiť?
Nie tak, ako by bolo potrebné. Pretože ak je niekto politický nominant veľkej strany, ako je SMER a tá mu zaplatí kampaň, vyšliape mu cestičku k moci, potom chce prirodzene zato niečo nazad. A to niečo býva väčšie ako verejný záujem. Problém je aj to, že politický nominant si svoju pozíciu „nevybehal“ sám, nepozná skutočné problémy ľudí, je mimo skutočnej reality. A musí splácať svojej strane, takže verejný záujem je uňho na poslednom mieste.
Je to podľa vás aj prípad súčasného župana Juraja Blanára?
Osobne ho nepoznám, neviem, aký je to človek. Ale ak niekto kandidoval za takúto veľkú stranu, zrejme sa vo svojej aktivite nepretrhne. Toto je pre mňa zásadný problém. Teda, že nie je slobodný vo svojich rozhodnutiach a verejný záujem uňho nie je na prvom mieste. Na prvom mieste je to, aby uspokojil požiadavky svojej strany.
Takže máte pocit, že toto vedenie kraja neprimerane uspokojovalo požiadavky strany SMER pred záujmami občanov?
Je to vec princípov. Pozrite sa, keď sa niekto dostane za takú veľkú politickú stranu na takýto dôležitý post, je úplne jasné, že je súčasťou mašinérie a nebude prioritne riešiť verejný prospech, ale to, aby sa udržal v tej mašinérii. Jednoduchý príklad je to, v akom stave je zmieňovaná cesta do Banskej Bystrice. Ak je niekto dvanásť rokov vo funkcii župana a nevie tú cestu opraviť, hoci je to jeho základná agenda, tak je to asi chyba v systéme nominácie. Oprava ciest by mala byť priorita a ja som presvedčený, že sa dá pre to urobiť oveľa viac.
Budete kandidovať bez straníckej podpory?
Áno a moja kampaň nebude o peniazoch. V politike by nemalo ísť o to, koľko peňazí sa do kampane naleje. Nemalo by to byť o veľkých peniazoch, ale o veľkých rozhodnutiach, ktoré prídu potom. Keď nalejete veľké peniaze do kampane, strana alebo oligarcha si to od vás vypýtajú späť. A to je proti verejnému záujmu.
Ako sa ale ľudia dozvedia o tom, že kandidujete a čo im ponúkate?
Najlepšou kampaňou sú konkrétne činy. Dva roky som sa snažil napĺňať svoj volebný program ako mestský poslanec. Snažil som sa, aby boli ľudia spokojní s mojou prácou.
Prečo by ľudia mali zvoliť vás? V čom budete lepší ako súčasný župan?
Ako som už povedal. Ak je niekto súčasťou straníckej mašinérie, tá ho vždy bude tlačiť k rozhodnutiam, ktoré nie sú verejne prospešné. Nie je slobodný vo svojich rozhodnutiach. Je to zákon akcie a reakcie. Ak vám strana nariadi, aby ste investovali do konkrétnej veci a pomohli konkrétnemu podnikateľovi, čo urobíte? Buď odídete, alebo zostanete a budete splácať. Mne osobne to prekáža. Vo funkciách v regióne by mali byť takí, ktorí poznajú problémy ľudí a ich prvotným záujmom je posunúť región dopredu. Ja nie som nikomu za nich zaviazaný. Práve preto som si istý, že by som rezervy, ktoré vidím, dokázal odstrániť a posunúť kraj dopredu.
Voľby do orgánov samosprávnych krajov sú veľmi špecifické. Zväčša ide o to, kto si dokáže zaktivizovať viac svojich priaznivcov. Kto budú vaši voliči, kto bude za vás hlasovať?
Mohli by to byť tí, ktorí žijú v mojom obvode a ktorí vidia, že sa tam za 2 roky urobilo viac ako za celých 25 rokov doteraz. Tiež by to mohli byť tí, ktorí doteraz nemali koho voliť. Lebo to boli zväčša stranícki kandidáti alebo nie celkom štandardní biznismani, ktorí si dláždili cestu k väčšiemu zisku. Ja som občan, ktorý nemá kontakty na stranícke štruktúry a ide mi v prvom rade o to, aby sa veci spravili. Myslím si, že takýto občiansky kandidát tu doteraz nebol.
Riadiť kraj je však odlišná vec, ako pracovať vo volebnom obvode v meste Žilina. Prečo si myslíte, že by ste to zvládli?
Slovenský paradox je, že čím je človek vo vyššej funkcii, tým má menšiu zodpovednosť. Ak som župan a zároveň poslanec NR SR, ako sa to dá zvládnuť? Ako poslanec v obvode som tomu venoval veľmi veľa času. Neviem si predstaviť, že taký človek, ktorý má zodpovednosť za kraj, ešte dokáže sedávať aj v parlamente na plný úväzok a tvoriť zákony pre celý štát. Áno, zodpovednosť za kraj by mala byť vyššia, ako je zodpovednosť poslanca v obvode, ale obávam sa, že je to v súčasnej realite presne naopak. Ja som v obvode každý deň, riešim tam každý deň niečo. Ja si uvedomujem zodpovednosť a tá by bola naplnená tým, že by som sa o kraj naozaj staral. Že by som bol stále tu, mal by som prehľad o problémoch, ktoré sú tu. Som lokálpatriot a záleží mi na tomto meste a na tomto kraji. Celú svoju energiu by som vkladal do toho, aby som zlepšil život v tomto meste a v tomto kraji.
Nemáte však skúsenosti s prácou v manažérskych a riadiacich funkciách. Budete vedieť riadiť kraj?
Robil som projektového manažéra a v súčasnosti pôsobím ako projektový manažér v divadle. Mám strategické myslenie. Som si istý, že by som kraj riadil lepšie, ako bol riadený doteraz. Myslím, že viem nastaviť stratégiu vhodnejšie ako ktorýkoľvek kandidát politickej strany.