Petronella Vlhová je talentovaná sklárska výtvarníčka. Sklu sa profesionálne venuje od svojich pätnástich rokov. Sklo sa pre ňu na dlhé roky stalo výborným spoločníkom a sprievodcom. S nadšením spoznávala jeho zákonitosti, jeho tvary a formy, ktoré pretavovala do svojich výstupných prác. V súčasnosti sklo vkladá aj do svojich výtvarných diel. Na maľbu sa začala sústrediť v roku 2015. Jej obrazy zažívajú svoju premiéru práve teraz na výstave Cont Art v Rosenfeldovom paláci. Prísť pozrieť si ju môžete do 2. novembra.
NA KRÍDLACH DUŠE
Samostatné priestory v Rosenfeldovom paláci zdobí séria dvanástich diel, ktoré na seba nadväzujú. A ako vraví samotná umelkyňa: „Trinástym dielom je ten, kto vstupuje.“
Kolekcia spirituálne ladených obrazov v prejave klasickej maľby spojenej so sklom, maľby na sklo až vyústením do skleneného objektu prepája hmotný svet s duchovným. „Inšpiráciu nachádzam v cykle samotnej prírody a v posolstve, ktoré prostredníctvom nej s vďačnosťou prijímam,“ prezrádza Petronella Vlhová. „Využívam symbolicky jej hmotné i nehmotné prvky, cez ideu štyroch zá-kladných živlov: ohňa, vody, zeme a vzduchu až po piaty, ktorým je éter,“ pokračuje.
V rámci štruktúr rozvíja filozofiu piatich elementov, splynutie štyroch živlov v Jedno. Ako sme už spomínali, spája duchovnú rovinu s hmotnou. „Vo výtvarnom prejave a aj v samotnom rozmere využívam princíp geometrie zlatého rezu. Zrkadlo inštalujem do stredu, ktoré odráža aj realitu, pričom jej vnímanie a vytvorenie názoru ponechávam na samotnom pozorovateľovi.“ Súčasťou zrkadla je aj objekt z fúkaného, ručne tvarovaného a maľovaného skla.
HRA SO SVETLOM
Cyklus dvanástich diel je v symbolike štúdiou hmotného sveta „s pretavením“ do duchovného. Hmotný svet je možné pozorovať len za denného svetla či umelého, duchovný svet možno pozorovať prostredníctvom ducha. Plátno v kombinácii skla a maľby fosforovou farbou zanecháva svoj odkaz a posolstvo aj počas nočných hodín, teda aj počas tmy. Inštaláciu v miestnosti si môže zhasnúť divák sám a vychutnať si tak obrazy aj v tme, čím sa mu naskytne nový pohľad. „Pokiaľ návštevníci využijú možnosť v čase, keď ústredný objekt – lampička nebude svietiť, môžu zhasnúť aj hlavné svetlo v miestnosti, a tak pozorovať obrazy v tme,“ radí autorka diel.
HMOTNÝ VS DUCHOVNÝ SVET
„Myšlienke duchovného vnímania sveta sa venujem odjakživa,“ priznáva sa umelkyňa, „hovorím, že umenie je reč duše.“ Odkaz na duchovnú stránku človeka pokladá za nesmierne dôležitý pre rozvoj jeho bytosti a je jeho neodmysliteľnou súčasťou. „To, čo vnímam alebo čo mi dáva príroda, sa snažím prejaviť na formáte obrazu prostredníctvom maľby.“ Petronelline obrazy, olejomaľby aj akrylové maľby fosforovou farbou, skla či maľby na sklo sú symbolom vyvrcholenia duchovnej expanzie. Obrazy dokáže realizovať na objednávku aj v čisto sklárskom prevedení a zakomponovať priamo do konkrétneho interiéru a vopred dohodnutého rozmeru.