V tohtotýždňovom vydaní rubriky automoto skúšame horúcu novinku v čoraz populárnejšom segmente mestských crossoverov od francúzskej značky PEUGEOT, ktorou je nový model 2008. Najnovší model automobilky s levom v znaku pomenovaný Peugeot 2008 vznikol na základe populárneho „Slováka“ Peugeot 208. Na rozdiel od kompaktného modelu 208 má však novinka ambíciu osloviť omnoho širšiu skupinu potencionálnych zákazníkov, keďže medzi typické vlastnosti mestských crossoverov patrí ich univerzálnosť spojená s kombináciou predností viacerých segmentov v jednom vozidle. Nový PEUGEOT 2008 s naftovým motorom 1,6 e-HDI so systémom štart-stop v kombinácii s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a v najvyššom výbavovom stupni Allure nám na test zapožičal najväčší dealer značky Peugeot na Slovensku, spoločnosť FINAL-CD Žilina, a zároveň autorizovaný predajca vozidiel PEUGEOT v našom regióne.
Ako sme už naznačili v úvode, PEUGEOT 2008 v sebe kombinuje hneď niekoľko predností z viacerých segmentov, ako je robustnosť, resp. vyšší posed a svetlá výška typická pre SUV, ďalej priestrannejší rodinne orientovaný interiér, ktorý ponúkajú vozidlá typu MPV, a to všetko pri zachovaných kompaktných rozmeroch, ktoré sú ideálne do mestského prostredia. Novinka popri všetkých spomenutých vlastnostiach ponúka navyše aj veľmi atraktívny a originálny dizajn, ktorý jej dodáva osobitný štýl. PEUGEOT 2008 sa na našom trhu predáva s dvoma zážihovými a dvoma vznetovými agregátmi. Benzínové agregáty v ponuke reprezentuje motor 1,2 VTi s výkonom 82 koní a agregát 1,6 VTi s výkonom 120 koní. Naftové motory v ponuke predstavuje turbodiesel 1,4 HDI (68 koní) a tiež 1,6 e-HDI (funkcia štart-stop) v dvoch výkonových alternatívach s výkonom 92, resp. 115 koní. Najsilnejší turbodiesel sa kombinuje so 6-stupňovou manuálnou, resp. 6-stupňovou robotizovanou prevodovkou. Ostatné verzie sú v kombinácii výhradne s 5-stupňovým manuálom. Pre úplnosť dodávame, že PEUGEOT 2008 sa predáva výhradne s pohonom kolies prednej nápravy s možnosťou voľby systému Grip Control. My dnes testujeme turbodiesel 1,6 e-HDI (92 koní) s 5-stupňovým manuálom v kombinácii s najvyššou výbavou Allure, ktorá disponuje i funkciou zvýšenej pohyblivosti Grip Control. Naša úvodná otázka aj preto znie: Čo môžete pri každoden- nom využívaní očakávať od no- vého PEUGEOTU 2008?
Vzhľad a rozmery
PEUGEOT 2008 už na prvý pohľad pôsobí štýlovo a jedinečne, jeho dravosť podčiarkujú napríklad predné svetlomety, ktoré pripomínajú mačacie oči a zadné veľké svetlá majú tvar pazúrov. Pri pohľade spredu tiež zaujme výrazná pochrómovaná maska chladiča a svetlomety s integrovaným denným LED svietením. Mohutnosť vozidla ešte viac podčiarkuje výrazný plastový nárazník s pochromovanou lištou v spodnej časti, ktorý plní i ochrannú funkciu. Bočný pohľad ponúka taktiež veľmi zaujímavé tvary. Vyzdvihnime napríklad výraznú vlnu nad zadnými dverami, ktorá vozidlo opticky ešte viac zväčšuje. Zaujímavo pôsobia i pochrómované spätné zrkadlá či efektné 16´´ kolesá. Aj napriek celkovo robustnému dojmu je PEUGEOT 2008 veľmi obratný a vhodný do mesta, čo najlepšie dokumentujú jeho rozmery. Novinka meria 4159 mm, jej šírka dosahuje 2004 mm, výška atakuje 1556 mm a rázvor náprav má hodnotu 2537 mm. To, že je PEUGEOT 2008 skutočným crossoverom, potvrdzuje i jeho svetlá výška, ktorá dosahuje slušných 165 mm. Vzhľadom na celkové rozmery je príjemným prekvapením i batožinový priestor so symetrickým tvarom a základným objemom 350 litrov, ktorý po jednoduchom sklopení zadných sedadiel narastie až na 1172 litrov, pričom pochváliť musíme i jeho rovnú podlahu. Palec hore dávame i nízkej nakladacej hrane s ochrannou oceľovou lištou a tiež dojazdovému kolesu v spodnej časti kufra.
Interiér
Po presunutí sa do interiéru PEUGEOTU 2008 je najvýraznejšie cítiť príbuzenský vzťah s modelom 208 pri pohľade na palubnú dosku. 2008-čka ponúka rovnako malý volant, ktorého výhody oceníte najmä pri manévrovaní v meste. Prístrojový panel je naopak mierne vyvýšený, čo znamená, že na zobrazované údaje sa vodič pozerá netradične ponad volant. Dominantou palubnej dosky je multifunkčný dotykový displej so 7´´ obrazovkou, veľmi peknou grafikou a intuitívnym ovládaním s množstvom zaujímavých funkcií, ako sú napríklad údaje palubného počítača, najrôznejšie nastavenia, navigácia a podobne. Je preto možno trochu na škodu, že nie je k dispozícii aj v slovenskej jazykovej verzii. K ďalším zaujímavým dizajnovým prvkom interiéru modelu 2008 môžeme zaradiť napríklad parkovaciu brzdu leteckého typu, efektné podsvietenie strechy, ktoré je opäť inšpirované levími pazúrmi. Vcelku vtipné a netradičné je i umiestnenie CD-prehrávača v schránke pred spolujazdcom. Veľkú pochvalu si PEUGEOT 2008 zaslúži i za vnútorný priestor vpredu i vzadu. Predné sedadlá majú navyše veľmi dobré bočné vedenie v oblasti chrbta, čo je veľmi príjemné. Z vozidla je i vďaka vyššiemu posedu taktiež veľmi dobrý výhľad. Testovaná 2008-čka v najvyššej výbave Allure bola vybavená naozaj veľkoryso, pričom mnohé prvky výbavy vrátane bezpečnostných a tiež tempomatu s obmedzovačom, palubného počítača a podobne sú dostupné už v základe. Vo výbave Allure je k dispozícii napríklad i veľmi presný parkovací asistent s intuitívnym ovládaním a s funkciou samostatného parkovania, automatická dvojzónová klimatizácia, automatické svetlá, dažďový senzor, 2x USB vstup a podobne.
Jazda
Testovaný PEUGEOT 2008 s motorom 1,6 e-HDI nesklamal ani po jazdnej stránke. Výkon motora 92 koní papierovo síce nijako zvlášť neohúri, ale na druhej strane ani nesklame. V praxi je viac postačujúci a vozidlo sa s ním nebráni ani dynamickej jazde. Nemalú zásluhu na tom má i fakt, že 2008-čka je pomerne ľahká. Okrem toho motor ponúka i veľmi priaznivú spotrebu paliva. Spolupráca daného agregátu a 5-stupňovej manuálnej prevodovky je taktiež príkladná. Prvé prevodové stupne sú pomerne krátke, čo príde vhod aj pri jazde v teréne. Mimochodom, že to PEUGEOT 2008 myslí vážne aj mimo spevnených ciest, dokazujú napríklad pneumatiky typu M+S (blato a sneh), a tiež spomínaná funkcia Grip Control. Elektronická náhrada uzávierky diferenciálu ponúka niekoľko jazdných režimov ako štandardný, sneh, blato, piesok alebo ESP OFF. Spomenuté režimy sa volia otočným ovládačom na stredovom tuneli. PEUGEOT 2008 si veľkú pochvalu zaslúži aj za funkciu systému štart-stop. Ten dokáže motor vypnúť aj v malej rýchlosti napríklad pri príjazde na križovatku, po zošliapnutí spojky motor bleskurýchlo a bez vibrácií naskočí. Okrem toho môžete na palubnom počítači sledovať i celkový čas, kedy bola funkcia štart-stop využívaná.
A náš celkový dojem?
PEUGEOT 2008 v našom teste potvrdil, že je to model, ktorým automobilka s levom v znaku trafila do čierneho. Kombinuje v sebe všetky prednosti populárnej kategórie mestských crossoverov a ako bonus pridáva i veľmi originálny a neopozeraný dizajn. Za hlavné pozitíva považujeme jeho jazdné vlastnosti, bohatú výbavu a navyše toto všetko môžete mať za rozumnú cenu. V Žiline si nový PEUGEOT 2008 môžete prísť pozrieť a vyskúšať k najväčšiemu dealerovi vozidiel PEUGEOT na Slovensku, spoločnosti FINAL-CD, spol. s r. o., kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky PEUGEOT.
Peter Hlačik
Snímky autor
Technické parametre
Model: PEUGEOT 2008 1,6 e-HDI FAP Allure
Motor: diesel
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 68/92
Krútiaci moment Nm: 230
Maximálna rýchlosť km/h: 181
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,5 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 5
Kombinovaná spotreba: 4 l na 100 km
Výbava: 1,2 Vti Access (benzín) Cena: od 11 990 €
Výbava: 1,6 e-HDI FAP Allure (testovaný model) Cena: od 17 790 €