V dnešnom teste si bližšie predstavíme významnú novinku v triede kompaktov, nový PEUGEOT 308. Ten sa, ako už napovedá titulok, môže popýšiť prestížnym víťazstvom v novinárskej ankete slovenské auto roka 2014. Druhá generácia francúzskeho hatchbacku bez preháňania prináša v porovnaní s obľúbeným predchodcom skutočnú revolúciu, kde totožným zostalo len číselné označenie 308. Novinka je postavená na novej koncernovej platforme EMP2. Okrem toho si víťazstvo v spomínanej ankete zaslúžila aj za nápaditý dizajn, revolučný interiér, nižšiu hmotnosť, úsporné motory a najmä pre vynikajúce jazdné vlastnosti. Nový PEUGEOT 308 s naftovým motorom 1,6 HDI v najvyššom výbavovom stupni Allure nám na test zapožičala spoločnosť FINAL-CD Žilina, najväčší koncesionár značky PEUGEOT zastúpený v našom regióne.
Prvá generácia populárneho modelu PEUGEOT 308 bola predstavená už v roku 2007. Po šiestich rokoch výroby ju celkom logicky vystriedal nastupujúci model, ktorým je druhá generácia modelu 308. Momentálne sa novinka na našom trhu ponúka s päticou motorov, ktoré sú kombinované výhradne s manuálnymi prevodovkami. Benzín v ponuke reprezentuje základný atmosférický 3-valcový agregát 1,2 VTi (82 koní). Výkonnejšiu zážihovú alternatívu predstavujú prepĺňané motory 1,6 THP s výkonom 125 alebo až 156 koní. Pre priaznivcov nafty PEUGEOT tradične ponúka osvedčené a mimoriadne úsporné motory HDi, ktoré reprezentuje agregát 1,6 HDi s výkonom 92 koní, resp. výkonnejšia verzia 1,6 e‑HDi (115 koní), a ponúkajú i funkciu Stop&Start. Už onedlho sa motorová paleta PEUGEOTU 308 rozrastie o nové agregáty 1,2 e-THP v kombinácii so 6-stupňovým automatom a ďalej pribudnú do ponuky i motory 1,6 BlueHDi a 2,0 BlueHDi. My sme pre test zvolili vynikajúci turbodiesel 1,6 HDi s výkonom 92 koní, ktorý by mohol byť veľmi častou zákazníckou voľbou.
Naša otázka preto znie jednoznačne: Zaslúži si nový PEUGEOT 308 prestížne ocenenie Slovenské auto roka 2014?
Vzhľad a rozmery
Značka PEUGEOT sa vždy vyznačovala pomerne odvážnym a nadčasovým prístupom k dizajnu automobilov. Nová generácia 308 nesklamala a opäť ponúka veľmi atraktívny vzhľad v duchu nového dizajnového smerovania značky. Ten sa však tentokrát zaobišiel bez netradičných a často i zbytočných módnych výstrelkov. Novinka sa teraz jednoducho musí páčiť, čo jasne dokazovali aj zvedavé pohľady okoloidúcich počas testovacích dní. Pri pohľade spredu zaujme dynamická lichobežníková maska chladiča s výrazným chrómovaním a tiež už tradičné „levie“ svetlomety s veľmi efektným denným svietením a full LED technológiou, ktorou testovaná verzia Allure disponovala. Elegantné a efektné chromované lišty zdobia aj orámovanie bočných okien. Obzvlášť dynamicky a športovo pôsobí novinka i pri pohľade zozadu. Výrazne tvarované bočné línie vozidlo opticky rozširujú, čo sa nám veľmi páči. Z hľadiska rozmerov je nový PEUGEOT 308 dokonca o niečo málo menší ako predchodca, čo sa však negatívne neodrazilo na priestorových pomeroch v kabíne. Toho jasným dôkazom je i rázvor náprav, ktorý paradoxne narástol. Novinka tak meria 4 253 mm (-26 mm), jej šírka dosahuje 1 804 mm, výška atakuje 1 457 mm (-52 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2 620 mm (+10 mm). Nárastu sa dočkal i batožinový priestor, čo určite mnohí ocenia. Nový PEUGEOT 308 tak ponúka v základnom usporiadaní 420 - 470 litrov v závislosti od toho, či si vystačíte len s lepiacou sadou, alebo zvolíte dojazdové koleso alebo plnohodnotnú rezervnú pneumatiku. Okrem toho kufor poteší i svojím pravidelným tvarom a otvorom, vďaka ktorému je možné prepravovať dlhé predmety. Po sklopení zadných sedadiel vznikne mierny schod, ale objem narastie až na 1 228 litrov.
Interiér
Najzásadnejšie a zároveň aj najodvážnejšie zmeny prináša kabína nového PEUGEOTU 308. Po vzore menších modelov 208, resp. 2008, ponúka aj novinka ergonomické riešenie, tzv. i‑Cockpit. To znamená netradične malý volant, ponad ktorý sa pozeráte na vyššie umiestnený prístrojový panel. Na toto riešenie sa dá veľmi rýchlo zvyknúť a novinka tak ponúka netradičný zážitok z jazdy, ktorý umocňuje práve prijemne malý multifunkčný volant, s ktorým je radosť narábať. Veľkú pochvalu si nový model 308 zaslúži i za celkovo veľmi hodnotne pôsobiaci interiér. Ďalšou revolúciou je minimálne množstvo tlačidiel, ktoré nájdete na prístrojovej doske. Po novom sa takmer všetky funkcie vrátane klimatizácie a vykurovania ovládajú prostredníctvom 9,7´´ dotykového displeja. Tu nájdete pre sedem najhlavnejších funkcií, ako napr. klimatizácia, audio či navigácia samostatné predvolené ikony, prostredníctvom ktorých sa dá do želaného rozhrania kedykoľvek vrátiť. Na toto pomerne netradičné riešenie sa dá v praxi taktiež rýchlo zvyknúť. Samotný displej chválime i za solídnu grafiku a veľmi dobrú čitateľnosť za každých svetelných podmienok. Aj prístrojový panel ponúka jedno netradičné riešenie, ktorým je opačne sa pohybujúca ručička otáčkomera. Práve vďaka tomuto riešeniu je počas jazdy na ňu ponad volant lepší výhľad. Z hľadiska priestorových pomerov pôsobí kabína novinky veľmi vzdušným dojmom a je z nej aj vynikajúci výhľad. Obzvlášť chceme pochváliť pohodlné predné sedadlá s dostatočne dlhým sedadlom a tiež skutočne veľkoryso vykrojený priestor pre kolená predných pasažierov. Vzadu je na tom novinka z hľadiska priestoru podobne ako väčšina konkurentov, to znamená, že bez problémov a pohodlne sa sem usadia aj pasažieri s výškou okolo 180 cm. Testovaná verzia Allure disponovala napríklad i bezkľúčovým prístupom a štartovaním vozidla. Efektné štartovacie tlačidlo je situované na stredovom tuneli pri elektronickej parkovacej brzde. Okrem toho testovaný PEUGEOT 308 ponúkal aj výbavové prvky, ako: cúvacia kamera, predné i zadné parkovacie senzory, automatická dvojzónová klimatizácia, systém monitorovania mŕtveho uhla, adaptívny tempomat s protikolizným systémom, ktorý v sekundách zobrazuje odstup od vpredu idúceho vozidla, vyhrievané predné sedadlá, 2x USB vstup so samostatným pevným diskom a podobne.
Jazda
Nový PEUGEOT 308 nás veľmi pozitívne šokoval aj po stránke jazdných vlastností. Suverénny jazdný prejav podčiarkoval vynikajúco odladený nový podvozok, ktorý je nadštandardne komfortný, ale zároveň sa nebráni ani jazde v svižnejšom tempe a problémy mu nerobia ani rýchle prejazdy zákrutami. Vozidlo je tak veľmi dobre ovládateľné na každom povrchu. Veľkú pochvalu si zaslúži i veľmi komunikatívne riadenie a vynikajúce brzdy. Pocit komfortu ešte viac podčiarkuje veľmi dobre odhlučnený interiér. Testovaný turbodiesel 1,6 HDi s výkonom 92 koní na ľahučkú novinku s prehľadom postačuje, medzi jeho ďalšie silné stránky patrí i kultivovanosť a veľmi priaznivá spotreba paliva, ktorá je pre motory HDi príznačná. Počas testovacích jázd sme ešte s nezabehnutým vozidlom dosiahli fantastickú spotrebu v kombinovanom cykle cca 4 l/100 km. Rovnako sa nám páči aj spolupráca s veľmi presnou manuálnou prevodovkou. Nový PEUGEOT 308 je i veľmi obratný, veľmi ľahko sa s ním manévruje, čo sa najviac prejavilo pri tesnom manévrovaní v mestskej premávke.
A náš celkový dojem?
Nový PEUGEOT 308 v našom teste potvrdil, že mu právom patrí titul slovenské auto roka 2014. Oproti predchádzajúcej generácii zaznamenal výrazný posun smerom vpred, a to vo všetkých oblastiach. Naše sympatie si získal už na prvý pohľad za svoj originálny, elegantný a zároveň športový dizajn. V interiéri ponúka hneď niekoľko nekonvenčných riešení, ktoré ako celok dávajú zmysel a bez problémov sa na ne zvyká. Tradične vynikajúci je i turbodiesel HDi, ktorý sa ku charakteru vozidla vyslovene hodí. Úplne najviac si nás však novinka získala svojimi jazdnými vlastnosťami, ktorými sa radí k najlepšie jazdiacim kompaktom dostupným na trhu. Ak k tomu všetkému pripočítame i atraktívnu cenu so slušnými možnosťami individuálnej výbavy, z novinky sa stáva veľmi silný hráč v najobľúbenejšej kategórii kompaktov. V Žiline si nový PEUGEOT 308 môžete prísť pozrieť a vyskúšať k najväčšiemu koncesionárovi značky PEUGEOT v našom regióne, spoločnosti FINAL-CD, spol. s r. o., kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky PEUGEOT.
Peter Hlačik
Snímky autor
Technické parametre:
Model: PEUGEOT 308 1,6 HDI Allure
Motor: diesel
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 68/92
Krútiaci moment Nm: 230
Maximálna rýchlosť km/h: 183
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,3 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 5
Kombinovaná spotreba: 3,7 l na 100 km
Výbava: 1,2 Vti Access (benzín) Cena: od 12 890 €
Výbava: 1,6 HDI Allure (testovaný model) Cena: od 19 240 €