Mesto chce získať na projekty súvisiace s obnovou MHD európske zdroje, samospráva by ich financovanie totiž sama neutiahla. Na čerpanie peňazí z EÚ sa radnica pripravovala päť rokov – najprv bolo potrebné pripraviť a schváliť územný generel dopravy a plán udržateľnej mobility mesta. Začiatkom tohto roka predstavili tieto dokumenty Európskej komisii, jej technickým poradcom z JASPERS (Spoločná pomoc na podporu projektov v európskych regiónoch) a ministerstvu dopravy. „Všetko je pripravené, aby sme sa ďalej mohli uchádzať o čerpanie fondov. Naším cieľom je, aby sme úplne obnovili vozový park – o ďalšie trolejbusy v počte 27. V tomto procese už sme, a takisto v procese modernizácie viac ako 50 zastávok MHD,“ uviedol minulý týždeň primátor Igor Choma. Mestu onedlho vyprší zmluva s prenajímateľom sklenených zastávok, tak ako ich poznáme. Ambíciou je nainštalovať nové, vlastné zastávky.
Mesto chce ísť do ďalších projektov ako preferencia verejnej dopravy na križovatkách (uprednostnenie trolejbusov na červenej) či informatizácia MHD. Cestujúci by mali online informácie o polohe či meškaní spoja na svetelných tabuliach na zastávkach, vo vozidlách aj cez mobilné aplikácie. Ďalej by mali možnosť zakúpiť si cestovné lístky v autobusoch a trolejbusoch bankomatovou kartou bez nezmenenej ceny a dobíjať čipové karty online. Pre Žilinčanov by tak mohla byť MHD ešte atraktívnejšia.
Aktuálne Dopravný podnik mesta Žiliny (DPMŽ) vyhlásil tri súťaže na modernizáciu vozidlového parku. Vo výzve Integrovaný regionálny operačný program na modernizáciu sú alokované zdroje EÚ pre nasledovné mestá: Bratislava 5 miliónov eur, Košice 6 miliónov eur a Žilina 10 200 000 eur. Podľa Igora Chomu ich čaká ešte minimálne rok, aby všetko dotiahli do úspešného konca a získali tieto peniaze do Žiliny. „Keby iné mestá neboli dostatočne pripravené, chceli by sme tie „ich“ peniaze, ktoré nebudú môcť čerpať, získať my na ďalšie projekty. Chceme ísť aj do komplexnej rekonštrukcie trolejového vedenia, meničov, transformátorov a do dostavby prepojení medzi ulicami Pod hájom – Centrálna – Obvodová; takisto Hurbanova – Legionárska – Veľká okružná – Komenského; a Kvačalova – Hájik. Je čo robiť,“ dodal Igor Choma. Ak sa modernizáciou neuvoľnia ďalšie peniaze, bude mesto hľadať svoje vlastné alebo úverové zdroje.