
Podľa Stredoslovenskej distribučnej (SSD) ide o neetické praktiky, ktoré môžu ľudí obrať o peniaze, navyše s neistým výsledkom. „Podomoví revízni technici, ktorí sa odvolávajú na niektorú z veľkých energetických spoločností, konajú neeticky. Ich snahou je na základe neznalosti a strachu z postihu vynútiť si objednávku služby v hodnote niekoľkých stoviek eur. Pritom je otázne, či ide o skutočných revíznych technikov a či je vystavený protokol platný,“ upozorňuje Ľubomír Hláčik, riaditeľ sekcie zákaznícky servis SSD.
Revízie sú síce podľa legislatívy dôležité a môžu chrániť domácnosti pred požiarom či poškodením spotrebičov, no distribučná spoločnosť si ich bežne od odberateľov nevyžaduje. „Naša spoločnosť nemá dôvod posielať do domácnosti revízneho technika. Môže sa stať, že si revíznu správu vyžiadame napríklad pri riešení pripojenia domu k distribučnej sústave alebo pri rekonštrukcii prípojky, no aj vtedy nás zaujíma len revízna správa. Tú si musí odberateľ elektriny zabezpečiť sám,“ dodal Miroslav Gejdoš, špecialista externej komunikácie SSD.
Podvodníci postupujú organizovane
Podozriví elektrikári sa pohybovali vo viacerých obciach Žilinského kraja. „Ja viem o Divine, Višňovom a Korni. Ale tých obcí bolo omnoho viac. Zrejme postupujú systematicky. Každý deň obehnú niekoľko obcí a posunú sa ďalej,“ priblížil situáciu Miroslav Gejdoš. Elektrikári sa predstavujú ako zamestnanci spoločnosti, ktorej názov je veľmi podobný Stredoslovenskej energetike (SSE) či Stredoslovenskej distribučnej (SSD). Pri podomovom predaji revíznych služieb sa odvolávajú práve na tieto známe spoločnosti s tým, že revízie elektroinštalácie sú povinné zo zákona a SSD, prípadne SSE ich bude vyžadovať.
Obozretnosť je na mieste
Distribučná spoločnosť vyzýva ľudí k zvýšenej opatrnosti. Ak si nejaká spoločnosť zaplatí oznam v mestskom alebo obecnom rozhlase, ešte to neznamená, že je spoľahlivá a nepoužíva pokútne praktiky. Preto by aj samotné samosprávy mali zvážiť, komu dovolia propagáciu služieb prostredníctvom svojich oficiálnych kanálov. Pre mnohých obyvateľov, najmä tých starších, tým dávajú akémukoľvek oznamu punc dôveryhodnosti.
Čo robiť, ak ste naleteli?
Ak už niekto zmluvu podpísal, no nezaplatil, môže to byť ešte riešiteľné. „Pokiaľ niečo len podpísal, ale nezaplatil, zrejme sa to dá zachrániť. Ak zaplatil, je to náročnejšie. Ale toto sú skôr otázky na právnika alebo obchodnú inšpekciu,“ vysvetlil Gejdoš. Zároveň dodáva, že na trhu pôsobí mnoho serióznych firiem, ktoré revízie elektroinštalácie robia poctivo. „Treba byť obozretný a danú spoločnosť si preveriť, napríklad aspoň na internete podľa recenzií a podobne,“ odporúča.
Ako rozpoznať pracovníka SSD?
Pracovníci SSD sú vždy vybavení preukazom a ich totožnosť i kompetencie si môžu obyvatelia overiť na oficiálnom telefónnom čísle zákazníckej linky 0850 166 007.