V najnovších Radničných novinách mesto Žilina informuje, že sa nedarí chrániť historickú časť mesta od vozidiel. Bolo by vraj smutné, keby sa dali vydierať tými, ktorí by najradšej parkovali až na balkóne svojho bytu. Keďže tu bývate, pravdepodobne myslia aj vás. Je to naozaj tak?
My sme barak na námestí kúpili v dražbe v 90. rokoch. V tom čase bolo námestie mŕtve. Ľudia tam nechodili. Náš dom, ale aj takmer všetky okolité domy boli v dezolátnom stave. Žili tam prevažne Rómovia, ktorí domy zdevastovali. Boli zhnité, tiekla do nich voda, narušená bola statika. My všetci sme do domov investovali nemalé peniaze, aby sme ich v dobrej viere zrekonštruovali. Naša rodina si napríklad zobrala vysoký úver so šialeným úrokom, za ktorý sa vtedy požičiavalo. Rekonštrukciu sme riešili v súčinnosti s pamiatkarmi a museli sme zohľadňovať množstvo ich pripomienok a požiadaviek. Je zodpovednosť vlastniť takúto budovu na Mariánskom námestí. Dnes sú, až na pár výnimiek, vďaka nám vlastníkom všetky budovy opravené. Takmer každých 5 rokov maľujeme fasády, budovy modernizujeme... Na ich údržbu vynakladáme veľké peniaze, a to nehovorím o daniach z nehnuteľností, ktoré sú podstatne vyššie ako inde v Žiline. A dnes nám ide mesto vyčítať, že ničíme historické hodnoty? My všetci sme investovali množstvo peňazí a práce, aby sme na námestie vrátili život. A namiesto toho, aby nám mesto pomohlo, nám ide teraz hádzať polená pod nohy. Taká je skutočná pravda.
Myslíte si teda, že do historického centra patria autá?
Predovšetkým treba rozlišovať medzi peším ťahom a pešou zónou. Peší ťah tvorí Národná ulica, Hlinkovo námestie, Farské schody, Farská ulička, Mariánske námestie a priľahlé uličky, najmä Bottova a Štúrova, ktoré sú dnes uzavreté. Tam chodia len chodci, žiadne autá. A žiadne autá tam ani nechceme. Iná situácia je však v pešej zóne, ktorú tvorí najmä Horný a Dolný val. V tejto obslužnej zóne totiž potrebujeme prístup do našich domov a prevádzok, lebo my tu žijeme, na rozdiel od turistov.
Podľa mesta však systém s výsuvnými stĺpikmi funguje aj inde.
Ak aj niekde je tento systém nainštalovaný, nemusíme každú hlúposť aplikovať aj u nás. Existuje veľa efektívnejších a najmä podstatne lacnejších riešení. Vzorom nám môžu byť napríklad mestá v Chorvátsku, kde je vstup do pešej zóny historických miest tiež regulovaný – obyčajnou automatickou závorou. Návštevník, ktorý príde autom, platí vysoké vstupné (3 eurá na pol hodiny) a každý si sakramentsky rozmyslí, koľko bude v pešej zóne. Rezidenti majú vstup na čipovú kartu. Ibaže takýto pôdorys a umiestnenie, ako má Mariánske námestie, nemá žiadne iné mesto na Slovensku. Napríklad v Trnave takýto systém funguje. Ale centrálna zóna je len jedna ulica, ktorú je možné z priľahlých ulíc bez problémov zásobovať. Taktiež je tam vytvorená aj parkovacia zóna. V Žiline je však z jednej strany peší ťah a z druhej strany pešia zóna – Horný val – ktorý chcú uzavrieť a zásobovanie umožniť len ráno od 5. h do 9.30 h. My ale máme v dome aj predajňu zahraničných potravín, ktorú zásobujeme zo zahraničia. Nemôžu od nás predsa chcieť, aby sme ju zásobovali len ráno. To sa nedá. Pýtam sa, čo je zlé na obchode s potravinami v pešej zóne? Alebo tu chceme mať len čínske obchody?
Čo sa stane, ak bude mesto realizovať svoj zámer a pri vstupe do pešej zóny nainštaluje výsuvné stĺpiky?
Treba povedať, že toto opatrenie je namierené predovšetkým proti zásobovaniu, ktoré nevyhnutne potrebujeme. Avšak zásobovanie nie je ani zďaleka najväčším problémom pri parkovaní áut v pešej zóne. Tým skutočným problémom je to, že sa nedodržujú už stanovené pravidlá a mestská polícia na to len prihliada. Aby úradníci presadili svoj stĺpikový nezmysel, mestská polícia zámerne nevykonáva žiadnu kontrolu a tým vytvára dojem, že je pešia zóna preplnená. Dali sme si námahu a cez obed sme si urobili štatistiku áut, ktoré tu parkovali. Narátali sme 63 vozidiel. Z toho 8 parkovalo na inom mieste, ako malo vyznačené na povolenke. Zarážajúce je, že až 20 áut bolo označených tabuľkou držiteľa preukazu ZŤP. Normálne tam dlhodobo parkovali, hoci ich tento preukaz na to neoprávňuje. 15 vozidiel nemalo povolenie. Mestská polícia nad tým len pokrčí plecami. Pritom nesprávne parkujúcich a ani ZŤP mestom navrhovaný systém nevyrieši, pretože ich pustí dovnútra. V tom čase sa tam nachádzali aj 2 autá zásobovania. Jedno na trhu vykladalo paradajky a to druhé malo podivnú povolenku „PRE POTREBY MsÚ ŽILINA – ODBOR DOPRAVY“, pritom išlo o súkromné vozidlo.
Čo konkrétne najviac vyčítate navrhovanému systému?
Predovšetkým chýba koncept celej obslužnej zóny. Napríklad vyznačené parkovacie miesta pre rezidentov, zásobovanie, miesta pre ZŤP... Každé povolenie by malo mať jasné smerovanie na dané parkovacie miesto, aby v tom mala mestská polícia pri kontrole jasno. Ďalej nám prekáža stanovený čas pre zásobovanie. To by bolo možné vykonávať za nižší poplatok len medzi 5. h a 9.30 h. Potom za mimoriadny polhodinový vstup budeme platiť 50 eur. Treba si však uvedomiť , že nie všetci dodávatelia sú zo Žiliny. Doprava dnes tvorí podstatnú časť ceny tovaru, a preto je prirodzené, že keď dopravca vyrazí na cestu, tak sa snaží obslúžiť čo najviac prevádzok na trase. Je predsa nelogické, keď napríklad začína v Bratislave a končí v Košiciach, aby išiel najprv do Žiliny, lebo inak nestihne zásobiť. V opačnom prípade budú prevádzky nútené zohľadniť tieto poplatky do ceny tovarov. Keď bude stáť káva 3 eurá, kto ju bude potom kupovať? Všetci odídu z centra do „obchoďákov“. A centrum mesta sa zase vyľudní. Toto chceme? Alebo sa mi pokazí výťah, vodovodné potrubie, elektrina či upchá kanalizácia. To musím za opravu zaplatiť ešte aj 50 eur za polhodinový vstup? Predstavte si, že vám privezú práčku, chladničku či fúru štrku a bude vás to stáť o 50 eur naviac. Nik sa nezamýšľa nad tým, ako si ráno o 5. h alebo cez víkend vybavíte povolenku na vstup, keďže je vtedy mestský úrad zatvorený. No, samozrejme, policajtovi to nevysvetlíte...
Čo navrhujete?
Je smutné, že s nami o tom kompetentný vôbec nekomunikuje. Máme vytvorenú pracovnú skupinu, ale na rokovania nás nepozývajú, vždy komunikujú len sprostredkovane cez mestských poslancov. Pritom možností, ako to vyriešiť, je viacero. Ak chce mesto centrum uzavrieť, malo by pred rampami vybudovať priestor na vyloženie a naloženie tovaru a zabezpečiť spôsob, akým sa tovar rozvezie. Treba však pamätať na chladenie. Sú tu totiž potraviny, mäsiarstva, reštaurácie. S týmto však mesto vo svojom návrhu nepočíta. Zrejme by to bolo príliš drahé. Sú však aj iné, lacnejšie a reálnejšie možnosti.
Aké?
Sme za to, aby mesto nekupovalo takýto hermeticky uzavretý systém, ako sú výsuvné stĺpiky. Takýto systém nevyrieši situáciu a často je nefunkčný a nebezpečný. Stalo sa, že nevpustil hasičov alebo sanitku. Podľa nás by malo mesto vysúťažiť kvalitný kamerový systém, ktorý bude monitorovať celú pešiu zónu. Každý, kto vojde dovnútra pešej zóny, bude mať povinnosť sa do 15 minút prihlásiť na prevádzke, do ktorej ide. Ak to nestihne, tak polícia bude vedieť, že je tam bez povolenia a dá mu pokutu alebo ju automaticky dostane domov v rámci objektívnej zodpovednosti. Je to veľmi jednoduché. Podobný systém funguje už niekoľko rokov v Martine. Navyše by kamery chránili aj nehnuteľnosti v zóne.
Navrhli ste tento systém mestu?
Chceme ho navrhnúť a predstaviť ako možnosť. Bohužiaľ, s nami nekomunikujú a zdá sa nám, že trvajú na svojom návrhu a chcú sa k nemu na zastupiteľstve znova vrátiť, hoci ho už raz neschválili. My súhlasíme s tým, že je potrebné niečo robiť a vyčistiť centrum od áut, ktoré sú tam bez povolenia. Ale nemôže to byť na úkor toho, že nám znemožnia prístup k našim domom a prevádzkam. To by bol krok späť a znamenal by vyľudňovanie centra mesta. Verím, že zvíťazí zdravý rozum.