Podvod na nás číha už na každom kroku. Prednedávnom sme vás informovali o podvodných inzerátoch, teraz sa internetom šíria klamlivé e-maily, ktorých cieľom je obrať klientov banky o peniaze na účtoch.
ŽILINA. Takéto e-maily prišli pred niekoľkými dňami aj do našej redakčnej pošty pod hlavičkou známej slovenskej banky. Akýsi Michal Liday nás upozornil, že ak sme zákazníkom ich banky, prístup do internetového bankovníctva nám čoskoro vyprší. „Aby bolo možné i naďalej využívať on-line bankovníctvo, žiadame vás o potvrdenie vašich údajov pomocou odkazu nižšie,“ uvádza sa v e-mailovej správe napísanej v češtine.
My sme pre istotu na odkaz nižšie nereagovali a radšej sme si otvorili oficiálnu stránku banky, pod ktorou správy chodili. Hneď na hlavnej stránke svietil oznam, ktorý upozorňoval na podvodné e-maily. „V posledných dňoch sme zaznamenali zvýšený výskyt podozrivej e-mailovej komunikácie, ktorej cieľom je získať citlivé údaje klientov. Ide o podvodné konanie nazývané phishing,“ píše Tatra banka.
Finančná inštitúcia svojich klientov upozorňuje, aby na e-maily neodpovedali a ani neklikali na ich prílohy alebo linky. „Upozorňujeme, že Tatra banka nikdy od klientov nežiada overenie ich osobných údajov takýmto spôsobom. To sa týka tak e‑mailovej, ako aj telefonickej komunikácie,“ uvádza sa na stránke banky.
Oslovili sme banku s otázkou, ako vieme rýchlo rozoznať, či ide o podvodný e‑mail, alebo sa nám skutočne prihovára jej zamestnanec. Podľa hovorkyne Tatra banky Zuzany Povodovej, ak je e‑mail napísaný s gramatickými chybami, v cudzom jazyku a podpísaný neznámym odosielateľom, ide určite o podvod. Známe sú však aj prípady, kedy v e‑mailovej komunikácii zneužili známe meno z banky, napríklad člena predstavenstva.
Ak sa aj stane, že zadáte údaje, ktoré od vás v e‑maile požadujú, banka odporúča, aby ste si okamžite vytvorili nové heslo v internet bankingu alebo v pobočke Tatra banky. „Tieto typy útokov sú štandardnými útokmi na klientov finančných inštitúcií. Finančné organizácie napriek tomu, že nie sú cieľom, obetavo a vytrvalo chránia svojich klientov, ktorí podľahli útoku,“ hovorí Zuzana Povodová.
Tento prípad nie je ojedinelý, rovnaké e‑maily sa internetom šírili aj v marci. „Predchádzajúce útoky sa nám podarilo zastaviť nasadenými organizačno-technickými opatreniami a spoluprácou s orgánmi činnými v trestnom konaní,“ dodáva hovorkyňa banky.
-ms-, snímka archív