Na pohotovosti prichádzajú zbytočne, lekári sú vyťaženejší a čakacie doby sú dlhšie. Po dvoch mesiacoch od zmeny v prevádzkovaní ambulantných pohotovostných služieb dochádza podľa Asociácie nemocníc Slovenska (ANS) k výraznému nárastu pacientov. Nemocniční lekári sa tak vraj po 22. h musia starať o ľudí, ktorí ešte pred 1. júlom navštívili ambulantnú pohotovosť. „Môžeme konštatovať, že postupne dochádza k výraznejšiemu nárastu, no stále sme ešte v letných mesiacoch, čoskoro však príde jeseň a chrípkové obdobie. Keď sme rokovali na ministerstve zdravotníctva, podľa štatistík, ktoré si vedie, je aj podľa neho nárast pacientov vyšší ako predpokladalo,“ vysvetľuje pre Žilinský večerník prezident Asociácie nemocníc Slovenska Marián Petko.
CHCÚ SA VYHNÚŤ POPLATKU?
V rámci Bratislavy sa podľa jeho slov zvyšuje najmä počet dospelých, no napríklad v Michalovciach ide hlavne o deti. Podľa Mariána Petka z ANS vraj majú informáciu, že v hlavnom meste je na určitých miestach až o 50 % viac pacientov. „Okrem toho dochádza podľa našich informácií k zaujímavej situácii, ktorú nám potvrdila aj spoločnosť Falck. Začína totiž narastať počet pacientov, ktorých na pohotovosť privezie vozidlo rýchlej zdravotnej pomoci. Myslia si, že je to z dôvodu, aby ľudia obišli 10-eurový poplatok.“ Poplatok ministerstvo zdravotníctva zvýšilo preto, aby ľudí, ktorí na urgent nepatria, odradil. Lekári na súčasnú situáciu na pohotovostiach začínajú reagovať požiadavkami, ktoré spočívajú v zvyšovaní platov. Ministerstvo zdravotníctva má podľa našich informácií tieto možnosti v súčasnosti analyzovať a kalkulovať.
POČTY PACIENTOV SLEDUJÚ
Podľa hovorkyne Fakultnej nemocnice s poliklinikou (FNsP) Žilina je nárast pacientov v nemocnici individuálny počas pracovných dní a víkendov, sezóny či zdravotného stavu pacientov. V porovnaní s minulým rokom ich počet narastal už aj v období, kedy pohotovosti fungovali ešte po 22. h. Hovorkyňa žilinskej nemocnice potvrdzuje aj celoslovenskú prax, ktorá vypovedá o zneužívaní urgentov ľuďmi, ktorí nemajú život ohrozujúce ťažkosti a s vyšetrením môžu počkať do bežných ordinačných hodín počas nasledujúceho dňa. „Od 1. júla sledujeme predovšetkým nárast pacientov, ktorí prichádzajú na urgentný príjem napríklad s bolesťou hrdla. Dochádza tak k zneužívaniu urgentného príjmu a tým k preťažovaniu našich zdravotníkov, čím sa následne predlžujú aj čakacie doby. Naši zdravotníci robia maximum, čo je v ich silách,“ vysvetľuje hovorkyňa FNsP Žilina Lenka Záteková, podľa ktorej by mali pacienti návštevu urgentného príjmu po 22. h v záujme eliminácie preťaženia zdravotníkov úkonmi, ktoré neohrozujú život a počkajú do nasledujúceho dňa, rozumne zvážiť.
VÝSLEDKY MÁ PRINIESŤ MONITORING
Na monitoringu využívania ambulantnej pohotovostnej služby do 22. h, ako aj počtu vyšetrených pacientov v Ústavnej pohotovostnej službe (ÚPS) po 22. h, v súčasnosti podľa našich informácií pracuje aj odbor zdravotníctva ŽSK. „Výsledky analýzy tohto stavu budú potom predmetom plánovaného pracovného rokovania, na ktorom sa zúčastnia zástupcovia jednotlivých organizátorov APS v Žilinskom kraji,“ potvrdila hovorkyňa Žilinskej župy Martina Remencová.