Žilinský Večerník

26. november 2024 | Kornel
| 2°C

Spravodajstvo

Politici, neusmievajte sa na nás z bilbordov: Konkrétne skutky Šutekovej či Polomského vás prekvapia!

Iniciatíva Verejný smog počas uplynulého týždňa skompletizovala výzvu politickým kandidátom v Žiline pred nadchádzajúcimi komunálnymi, ale aj župnými voľbami. Tí často deklarujú boj proti vizuálnemu smogu, ale počas svojich predvolebných kampaní sa riadia zrejme heslom vodu kážem, víno pijem.

26.05.2022 | 15:00

NELEGÁLNA REKLAMA JE PO CELEJ ŽILINE

Metropola severného Slovenska je pritom jedno z najviac zasiahnutých oblastí na Slovensku vizuálnym smogom. Bilbordy, bigbordy, reklamné plachty, citylighty a iná nepovolená reklama doslova zaplavila ulice. Ich kampane sú v mnohých prípadoch zdrojom vizuálneho smogu v meste. „Či už človek vchádza do Žiliny od Bratislavy alebo od Košíc, pohľad je vždy rovnaký. Desiatky reklamných stavieb svojím umiestnením negatívne ovplyvňujú vnímanie a estetiku mesta. Reklama nás neustále atakuje a pri prejazde Žilinou je všadeprítomná. Pri všetkých hlavných cestných ťahoch, v obytných štvrtiach aj na zelených plochách vedľa chodníkov. Dokonca aj na mestských stĺpoch verejného osvetlenia. Nelegálna reklama je jednoducho všade,“ vysvetľuje dôvody výzvy pre náš týždenník Lucia Streďanská, architektka, aktivistka a zakladateľka občianskej iniciatívy Verejný smog. Podľa aktuálneho pasportu reklamných stavieb je v meste Žilina takmer 3000 reklamných stavieb. „Na základe informácií z minulosti sa predpokladá, že väčšina z nich nie je povolená. Každá samospráva a každé mesto má v zmysle stavebného zákona veľkú právomoc odstraňovať nelegálne reklamné stavby na svojom území, dokonca aj na súkromných pozemkoch,“ popísala problém Streďanská a doplnila, že základným predpokladom odstraňovania takýchto stavieb je jasný politický postoj, odhodlanie skončiť s nelegálnou reklamou. „Uvedomujeme si zásadný rozpor medzi tým, že politici vyhlasujú boj nelegálnym bilbordom a zároveň sa často pred voľbami práve z takýchto bilbordov usmievajú. Chceme vás preto, milé kandidátky a milí kandidáti na poslancov na primátora mesta a župana, povzbudiť a požiadať, aby ste sa pridali k našej výzve.“


 

PRVÉ ÚSPEŠNÉ LASTOVIČKY

Síce sa kampaň zatiaľ len rozbieha, už sa objavujú prvé bilbordy a reklamy s tvárami politických kandidátov. „V našich uliciach jednoznačne rezonuje tvár jednej z kandidátov. Miriam Šuteková donedávna využívala citylighty. S mestom pritom nemajú platnú nájomnú zmluvu od roku 2017. Jej reklamu vidieť na lavičkách, na autobusoch SAD, pričom bod číslo sedem jej kampane vyhlasuje boj s vizuálnym smogom. To, že svoju reklamu zo citylightov počas minulého týždňa stiahla však považujem za dobrý signál,“ myslí si Streďanská. Podľa uznávanej architektky je najčastejší argument politikov pri využívaní outdoorovej reklamy ten, že pokiaľ nie je bilbord nelegálny, tak je jeho využívanie v poriadku. „Vizuálny smog nie je len o tej nelegálnej reklame. Je o reklame ako takej, o jej neúnosnom množstve, ktoré vytvára nežiaduci efekt smogu.“


 Šuteková pred výzvou...

REAKCIE POLITIKOV PRÍJEMNE PREKVAPILI

O reakciu sme požiadali aj samotnú Miriam Šutekovú, tá nám odpísala v nasledovnom znení. „Poslanecký klub za ZA patrí k najsilnejším a najaktívnejším hlasom v mestskom zastupiteľstve v boji proti nelegálnym reklamným plochám. Náš boj je od začiatku prioritne bojom proti nelegálnym bilbordom a reklame, ktorá nie je v súlade s územným plánom mesta. S týmto úmyslom sme doteraz predložili v mestskom zastupiteľstve niekoľko návrhov na odstránenie nelegálnych bilbordov a reklamných tabulí. Keď zatočíme s takýmito, určite sa vieme baviť aj o regulácii ďalších, momentálne povolených reklamných plôch. Preto som sa v súčasnosti rozhodla ísť cestou inej legálnej reklamy. Lavičky a MHD k nej patria.“ Rovnako našu redakciu zaujímalo ako vníma Miriam Šuteková na túto výzvu aktivistov. „Výzvu oceňujem, apelujem však na iniciátorov, aby všetky aktivity nasmerovali do oficiálnej komunikácie. V prvom rade treba povedať, že každý kandidát by mal mať rovnakú štartovaciu pozíciu. V prípade iniciatívy, ktorá by neumožnila propagáciu komunálnych politikov prostredníctvom vonkajšej reklamy, je dôležité myslieť aj na náhradu. Teším sa však zo všetkých aktívnych krokov a súhlasím s názorom, že v Žiline treba jasný politický postoj k nelegálnej reklame. Žiaľ, ako ukázalo aprílové mestské zastupiteľstvo, nie je to tak a osobné záujmy dokážu prevládať nad spoločenskými. Máme poslancov, ktorí dokonca profitujú na nelegálnom biznise s reklamou. Pevne verím, že sa výzva dostane všetkými kanálmi medzi potenciálnych kandidátov.“ Ešte pred Šutekovou ako prvý vyšiel v Žiline s reklamnou kampaňou Ján Polomský, ten sa pre Žilinský večerník vyjadril, že svoje ďalšie kroky ohľadom propagácie značne prehodnotí. „Myslím, že každému Žilinčanovi je jasné, že outdoorová reklama tvorí veľké percento politickej kampane. Nie som farizej, ako iná politička, ktorá jeden deň bojuje proti vizuálnemu smogu a druhý deň ju vidno na každej lavičke. Pred zadaním kampane som neskúmal, či sú bilbordy postavené načierno, ale napriek tomu vnímam, že reklamných pútačov v Žiline je viac ako dosť. Navrhujem, aby sa proti vizuálnemu smogu bojovalo celoročne a nielen pár mesiacov pred voľbami. Ako Žilinčan, ktorý miluje svoj domov, som sa rozhodol, že od 1.júna zruším všetky už objednané outdoorové kampane, ktoré som mal dohodnuté.


Šuteková po výzve... 

 

Základné požiadavky výzvy

• Nevyužívať na svoju vlastnú propagáciu pred nadchádzajúcimi voľbami vonkajšiu reklamu, najmä nelegálne bilbordy, bigbordy, megabordy, reklamné plachty ainé nelegálne reklamné zariadenia.

• Pravidelne vyčleniť financie vrozpočte mesta Žilina na odstránenie aspoň 500 reklamných stavieb ročne.

• Odstrániť všetky nelegálne reklamné stavby na území mesta Žilina do konca roka 2024.

• Nevyužívať majetok mesta, najmä verejné priestranstvá, na umiestňovanie reklamných stavieb a reklamných zariadení okrem tých, ktoré sú vsúlade splatným územným plánom mesta Žilina.

 

Pod výzvu sa podpísali:

1. Lucia Streďanská, architektka, aktivistka - občianska iniciatíva VEREJNÝ SMOG

2. Dušan Voštenák, akademický architekt

3. Peter Bohuš, architekt

4. Miloš Dudáš, riaditeľ Krajského pamiatkového úradu Žilina

5. Pavlína Fichta Čierna, vizuálna umelkyňa, vysokoškolská pedagogička, aktivistka

6. Dušan Šimun, architekt, Žilina/Trenčín

7. Marek Vereš, architekt

8. Juraj Bolček, architekt

9. Juraj Gábor, vizuálny umelec, aktuálne

10. Matej Jasenka, krajinný architekt

11. Michal Kysela, architekt

12. Alena Mičicová, riaditeľka Univerzitnej knižnice vŽiline

13. Peter Šoltész, architekt

14. Anabela Riljaková, krajinná architekta

15. Katarína Valičková, architektka, aktivistka

16. Jaroslav Pilarčík, projektant, aktivista

17. Mária Masaryková, architektka

18. Martina Sedliačková, architektka

19. Ivana Pilchová, architektka

20. Barbora Bogdanová, architektka

 

 

Autor: Juraj Vnuk, redaktor

Foto: archív

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod