Mesto Žilina v minulosti schválilo bezplatnú dopravu pre dôchodcov nad 70 rokov, u ktorých nevyžaduje bezdlžnosť voči mestu či dopravnému podniku. Predkladateľ sa domnieva, že deti do 15 rokov nemôžu vykonávať legálne zárobkovú činnosť. Nemôžu teda vlastným úsilím splatiť prípadný dlh, ktorý v ich mene neuhradili ich zákonní zástupcovia, prevažne rodičia. V prípade kategórie bezplatnej dopravy pre žiakov, ktorá je v platnosti od 1. 2. 2017, navrhuje podmienku bezdlžnosti vypustiť a nepoužívať toto obmedzenie ako formu nátlaku na zákonných zástupcov pre uhradenie prípadného dlhu žiaka.
„Služba verejnej dopravy je služba vo verejnom záujme. Dopravný podnik mesta je verejný podnik, ktorý má slúžiť verejným potrebám. Ak dopravný podnik podmieni prístup k verejnej službe tzv. bezdlžnosťou dieťaťa, možno hovoriť o diskriminačnej a nespravodlivej podmienke,“ napísal Ľubo Bechný v materiáli určenom na rokovanie komisií.
Opiera sa pritom o podporný právny názor Dr. Róberta Dobrovodského z Právnickej fakulty Trnavskej univerzity. Podľa neho je SR štát viazaný Dohovorom o právach dieťaťa z roku 1989, prijatý Organizáciou Spojených národov. Slovensko sa tým zaviazalo rešpektovať a zabezpečiť práva stanovené dohovorom každému dieťaťu bez akejkoľvek diskriminácie podľa rasy, farby pokožky, pohlavia, jazyka, náboženstva, politického alebo iného zmýšľania, národnostného, etnického alebo sociálneho pôvodu, majetku, telesnej alebo duševnej nespôsobilosti, rodu a iného postavenia dieťaťa alebo jeho rodičov, či zákonných zástupcov.
„Treba si uvedomiť, že deti spravidla nevlastnia majetok a nesmú pracovať. Ak sa ocitnú v chudobnej rodine, nemôžu za to. Štát musí deti chrániť pred negatívnymi vplyvmi chudoby. Ak sa deťom zamedzí alebo skomplikuje dochádzanie do škôl, zabráni sa tomu, aby sa dostali v budúcnosti zo začarovaného kruhu chudoby.“
Mesto je však iného názoru. Podľa hovorcu Pavla Čorbu by sa totiž nemalo rozlišovať medzi určitými kategóriami Žilinčanov, z ktorých jedni musia poctivo platiť, aby mali nárok na bezplatnú MHD, a druhí túto povinnosť nemajú, ale bezplatnú MHD následne môžu tiež využívať. „Môžu sa potom oprávnene ozvať ďalšie kategórie cestujúcich s otázkou, prečo si oni musia riadne plniť svoje povinnosti. A v neposlednom rade táto snaha tiež narúša základnú filozofiu modelu bezplatnej MHD, teda podmieňovanie využívania bezplatnej MHD poctivým platením daní a poplatkov voči mestu,“ uviedol hovorca.
Ľubo Bechný oponuje. „Mesto Žilina od 1. 9. 2017 ruší ZŠ na Hollého ulici a deti bude integrovať na viacero iných základných škôl na území mesta. Žiaci, ktorí doteraz navštevujú ZŠ na Hollého, sú prevažne z rodín s nižším sociálnym statusom. Škola nie je zrušená z ich vôle, ale rozhodnutím mestského zastupiteľstva. Práve žiakom, pôvodom zo ZŠ Hollého, by podmienka bezdlžnosti mohla robiť veľkú prekážku pri návšteve iných škôl a bránila tak úspešnej integrácii i celkovému vzdelávaniu. Mesto má iné právne možnosti, ako vymôcť pohľadávku od neplatiaceho rodiča, ako pre cca 20 eur ročne robiť nátlak na dieťa, ktoré na nezodpovedné správanie svojho zákonného zástupcu nemá absolútne žiadny vplyv.“
O tom, ako to nakoniec dopadne, rozhodnú poslanci na júnovom zasadnutí.