Vodiči, pozor! Od začiatku augusta došlo v našom regióne rozhodnutím Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, na návrh Slovenskej správy ciest, k zmene číslovania ciest I. triedy. V Žiline vznikol nový mestský okruh ako samostatná cesta.
Cesta I/18 začínala pred rozhodnutím v Makove a smerovala do Bytče, Žiliny a Michaloviec. Od 1. augusta však začína až v Žiline od križovatky Košická, pokračuje smerom do Popradu a končí v Michalovciach. Úsek Makov, št. hr. – Bytča teraz tvorí novú cestu I. triedy č. 10 (I/10). Úsek z Bytče po Žilinu (križovatka Estakáda) je zaradený do cesty I. triedy č. 61 (I/61). Tá predtým s týmto číslom končila na križovatke v Bytči a teraz po predĺžení pokračuje až do Žiliny.
Cesta I/18 prechádzala predtým cez Žilinu, ako aj cesta I/18A Ľavobrežná smerom na východ. Teraz mestský okruh v Žiline dostal samostatné označenie ako cesta I. triedy č. 60. Z neho vychádzajú štyri cesty I. triedy: cesta I. triedy č. 64 od križovatky pri Saleziánoch smerom do Prievidze (Komárno št. hranica), spomínaná cesta I. triedy č. 18 od križovatky Košická smerom do Popradu a končiaca v Michalovciach, cesta I. triedy č. 11 od križovatky neďaleko budatínskeho mosta smerom do Čadce a Svrčinovca, št. hranica a napokon cesta I. triedy č. 61 zo Žiliny (križovatka Estakáda) do Petržalky, št. hranica.
Pôvodne cesta I/11 vychádzala z križovatky Estakáda, ale teraz ten krátky úsek po križovatku pri moste cez rieku Váh je zaradený do mestského okruhu ako cesta I/60. Cesta I/11 začína až od križovatky pri budatínskom moste. Tam je jej začiatok a zároveň križovatka ciest I/11 a I/60 (mestský okruh).
„Dôvodom na prečíslovanie úsekov ciest I. triedy je najmä skutočnosť, že súčasné číslovanie pochádza z doby spoločnej Československej republiky. Po rozdelení republík zostali čísla a staničenia cestných komunikácií na území SR v pôvodnom označení až do súčasnosti. Cesta I/18 mala na hranici ČR – SR staničenie km 409,719 a cesta I/50 staničenie km 10,448. Zmena číslovania ciest I. triedy vychádza zo základného zadefinovania dopravných centier a ich následným spojením v závislosti od stanovenia ich úrovne, ktorá vyplýva z ich obslužnej turistickej, administratívnej a rezidenčnej funkcie,“ vysvetľuje v rozhodnutí ministerstvo.
Cesty I. triedy majú diaľkový dopravný význam ako cesty, ktoré navzájom spájajú nadcentrá a pripájajú ich k sieti diaľnic a rýchlostných ciest kontinentálneho významu, a nadregionálny dopravný význam ako cesty, ktoré spájajú stredné centrá a pripájajú ich k sieti komunikácií diaľkového a kontinentálneho významu.
„Z plánovanej koncepcie číslovania ciest I. triedy vyplýva, že majú vyhradené čísla ciest od 1 až po 99. Z dôvodu, aby sa odlíšil ich dopravný význam, boli rozdelené do dvoch skupín: 1. diaľkové trasy a súbežné trasy k diaľniciam a rýchlostným cestám (čísla 1 – 24), 2. nadregionálne trasy, región západ (čísla 25 – 59), región stred (60 – 79), región východ (80 – 99).“
Michal Filek
Snímka archív