BRATISLAVA. KYSUCE. „Pre takúto nezvyčajnú formu protestu, akou sú zhromaždenia ľudí pred ambasádami a požiadanie o medzinárodnú pomoc veľvyslanectvá, sme sa rozhodli preto, že iniciatíva „D3 pre Kysuce“ už absolvovala nespočetné množstvo stretnutí na ministerstve dopravy, NDS a ďalších štátnych inštitúciách. Organizovalo sa množstvo protestov a aj napriek týmto snahám dochádza k prieťahom vo výstavbe D3, neustálemu odsúvaniu termínov dostavby a nenaplneným sľubom,“ konštatuje krátko po zhromaždení v hlavnom meste pre Žilinský večerník podpredseda ŽSK pre dopravu Igor Janckulík.
Medzinárodný tlak
Aktivisti či zástupcovia miest sa tentokrát obrátili na medzinárodné inštitúcie. „Jedinou šancou, ako efektívne a čo najskôr dostavať medzinárodnú diaľnicu cez Kysuce, je výrazná pomoc Európskej únie, ktorá v týchto dňoch tvorí rozpočet na eurofondy, z ktorých vieme diaľnicu postaviť,“ vyhlásili iniciátori protestu. Tí sa pred týždňom v utorok zhromaždili najskôr pred Úradom zastúpenia Európskej komisie v Bratislave a následne sa presunuli pred ambasády jednotlivých krajín.
„O prijatie sme požiadali Veľvyslanectvo Poľskej republiky, Spolkovej republiky Nemecko, Českej republiky a Veľvyslanectvo Kórejskej republiky. Sú to štáty, z ktorých pochádzajú najväčší investori a zamestnávatelia v regióne, pochádzajú z nich najväčší dopravcovia pôsobiaci v tomto regióne alebo z nich prúdi najväčší tranzit. Rovnako sme sa obrátili aj na zastúpenie Európskej komisie na Slovensku, keďže chýbajúcu tranzitnú infraštruktúru treba vnímať ako medzinárodný problém,“ doplnil Igor Janckulík. Na ambasádach sa podľa neho stretli s pozitívnymi reakciami a pri riešení situácie im prisľúbili súčinnosť.
Rôzne stupne prípravy
Na minulotýždňový protest za dostavbu D3 zareagovala aj Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Tá aj dnes naďalej tvrdí, že príprava a výstavba D3 patrí k jej prioritám. „Prípravu na týchto úsekoch akcelerujeme v maximálnej možnej miere a prebieha tak, aby tieto projekty spĺňali podmienky na financovanie z nového operačného obdobia 2021 – 2027, resp. zo zdrojov EIB. V tomto roku uzavrel minister dopravy s ministrom financií Memorandum o financovaní projektov diaľnic a rýchlostných ciest a jeho súčasťou sú aj všetky úseky diaľnice D3, ktoré sú v príprave a predpokladá sa ich spolufinancovanie z budúceho operačného programu,“ informovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová. V procese výstavby je v súčasnosti podľa nej úsek D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, ktorý by mali sprevádzkovať budúci rok v decembri.
„Diaľničné úseky D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto, D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto - privádzač, D3 Kysucké Nové Mesto - Oščadnica sú v rôznych stupňoch prípravy. Predpoklad začiatku výstavby týchto úsekov je postupne v rokoch 2020 - 2022 v závislosti od ukončenia prípravy a zabezpečenia finančného krytia. Ako prvý pôjde do súťaže úsek D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, privádzač, a to v 2. polovici roku 2020. Koniec výstavby týchto úsekov sa predpokladá v rokoch 2024 až 2026,“ uzavrela Michalová.