Vlak prešiel priecestím, no signalizácia ukazovala Stoj! Vodiči v Porúbke neraz hromžili, keď natrafili na Rajeckú Anču.
PORÚBKA. Vlak smerujúci z Rajca do Žiliny jednoducho prešiel priecestím, ktoré križuje cestu do Turia a zastavil na najbližšej zastávke. Kým sa odtiaľ nepohol ďalej, signalizácia stále prikazovala vodičom stáť. Reálne im pritom zrážka s vlakom už nehrozila.
Železnice SR (ŽSR) neevidujú žiadnu sťažnosť na poruchu tohto priecestia, no podnet sme dostali od čitateľa. Podľa neho sa dokonca niektorí vodiči po prejazde vlaku pustili napriek výstražnému svetlu cez koľaje. Priecestie je totiž bez závor. „V prvom rade platí najdôležitejšie pravidlo – pri strete cesty a železnice má VŽDY prednosť železnica. Pri prejazde alebo prechode cez železničné priecestie si vždy treba počínať mimoriadne opatrne, presvedčiť sa o bezpečnom prejazde cez železničné priecestie,“ odporučila Daniela Detersová z Odboru komunikácie ŽSR.
Či už na priecestí závory sú alebo nie, v zmysle zákona je základným zabezpečením výstražná svetelná a zvuková signalizácia. Štatistiky nehôd za minulý rok hovoria, že 63 % nehôd na železničných priecestiach sa stáva práve na zabezpečených železničných priecestiach, a dokonca aj so závorami.
Signalizácia v tomto úseku je podľa vyjadrenia ŽSR vybudovaná v zmysle schválenej projektovej dokumentácie a v pravidelných cykloch je na zariadení vykonávaná údržba a prehliadky pre zabezpečenie jeho prevádzkyschopnosti. ŽSR však tento prípad preverili.
Štandardne, ak sa k priecestiu blíži vlak, zabezpečovacie zariadenie varuje vodičov svetelnou návesťou – dvomi striedavo prerušovanými červenými svetlami a akustickou návesťou. Keď vlak opustí priestor priecestia a vzďaľuje sa od neho, výstrahy sa prerušia a toto zariadenie prejde do anulačného stavu, teda biele svetlá nesvietia. Po opustení ovládacieho vzdiaľovacieho úseku vlaku sa zariadenie uvedie do základného stavu, a teda opäť začnú svietiť biele prerušované svetlá. „Dňa 18. júna po 3‑dňovej koľajovej výluke určenej na opravu priecestnej výdrevy priecestia bola vykonaná kontrola prevádzkyschopnosti priecestného zabezpečovacieho zariadenia. Pri kontrole bol na ňom zistený poruchový diel, ktorý zabezpečuje anuláciu – ukončenie výstrahy na priecestí po opustení priecestia vlakom. Poruchový diel do jeho výmeny dočasne spôsobil, že na priecestí sa neukončila výstraha bezprostredne po prejazde vlaku cez priecestie, ale až po opustení ovládacieho vzdiaľovacieho úseku,“ vysvetlila Daniela Detersová. Deň na to bol poruchový diel nahradený a po preskúšaní vykazuje zariadenie správnu činnosť.
Veronika Cvinčeková
Snímka archív