Často sa stávame svedkami predaja na námestí, či už ide o rôzne firmy a spoločnosti, ktoré prezentujú svoje produkty, alebo aj stále stánky s občerstvením. Do hry vstupuje aj v tomto prípade reklamný smog a v niektorých prípadoch aj psychologický aspekt.
Najčastejším miestom týchto prezentácii v Žiline je Námestie Andreja Hlinku. „Vizuálny smog je v našom meste naďalej veľkou témou a vnímame ho veľmi citlivo. Ako spoločnosť sa ku kultúre verejného priestoru dostávame pomalšie, ale táto téma je čoraz skloňovanejšia a reklama ako súčasť vizuálneho smogu je na ústupe. Do popredia sa dostávajú rôzne smart riešenia a možnosti využívania prezentácie v rámci online priestoru,“ vysvetľuje zmeny vo využívaní reklamy architektka Katarína Kráľová a doplnila, že v rámci mestskej pamiatkovej rezervácie nie je povolené umiestňovanie akejkoľvek reklamy.
ZÁKAZ REKLAMY V HISTORICKOM CENTRE
Výnimku tvorí označenie prevádzok. Pre potreby regulácie a možností umiestňovania reklám v rámci mestskej pamiatkovej rezervácie (MPR) bol spracovaný Manuál reklamy pre MPR, ktorý je v platnosti od roku 2019. „Tento manuál má za cieľ regulovať a skvalitniť reklamu v rámci mestskej pamiatkovej rezervácie a slúži ako návod pre označovanie prevádzkarní v rámci objektov situovaných v MPR. V prípade kultúrno-spoločenských a iných dočasných akcií je potrebné uvažovať s čo najcitlivejšou formou prezentácie, ktorá nenaruší genius loci daného územia a nebude mu svojim výrazom konkurovať,“ doplnila.
Schvaľovanie akejkoľvek reklamy v rámci centra mesta podlieha Krajskému pamiatkovému úradu Žilina, v ostatných častiach mesta Útvaru územného plánovania mesta Žilina a následne procesu stavebného konania, prípadne ohláseniu príslušnému stavebnému úradu. „Dôležitou súčasťou procesu „ozdravenia verejného priestoru od vizuálneho smogu“ by mala byť pravidelná kontrola nastavených platných regulatívov v danom prostredí a ich dodržiavanie,“ dodala Králová.
PODMIENKY PREDAJA
Aj takýto predaj má svoje podmienky. „Na Hlinkovom námestí predávajú, alebo ponúkajú nejaké produkty rôzne firmy. Väčšinou majú nejaký stánok a podobne, prípadne rozdávajú produkty na špeciálnych bicykloch. Aké sú podmienky tohto predaja, koľko si spoločnosti platia za prenájom, na hodinu, koľko na deň atď. Čo musia spĺňať,“ povedal hovorca mesta Vladimír Miškovčík a tým, že využívanie verejného priestranstva v Žiline na reklamné, propagačné, prezentačné akcie firiem, komerčných subjektov je spoplatnené sumou 10 eur za m2 na deň.
Pokiaľ ide len o umiestnenie propagačného zariadenia (stolíka, stojana…) propagujúcej produkt, službu cena za záber verejného priestranstva je 5 eur za m2. „S problematikou propagačných bicyklov, ktoré nájmu stále miesto, sa v tomto roku stretávame prvýkrát.
SITUÁCIA S COVID
Minulý rok bola mimoriadna situácia v súvislosti s COVID-19 a lockdowny, teda sa takéto bicykle po meste nepohybovali. Ich činnosť súčasné VZN neupravuje. V prípade, že by sa rozšírili, budeme riešiť samostatne aj túto problematiku,“ vysvetlil. Nevieme špecifikovať, keďže to aktuálne uvplyvnili viaceré faktory. V roku 2019 sa doplnkom novelizovalo pôvodné VZN, ktoré túto problematiku upravuje. V roku 2020 fungovali uvedené aktivity v obmedzenom režime z dôvodu koronavírusu a príjmy za aktuálny rok sa budú sumarizovať koncom tohto roka. Poplatky kontroluje Mestský úrad v Žiline. „Súkromný subjekt na základe svojej žiadosti dostane rozhodnutie s povolením na záber verejného priestranstva, následne obdrží finančný výmer s uvedením sumy, ktorú uhrádza. V prípade, že by poplatok neuhradil, môžeme sumu vymáhať ako pohľadávku,“ doplnil Miškovčík.
Ročne mesto osloví približne 5-6 spoločností. Samozrejme, celkový počet žiadostí ovplyvňuje aj aktuálna epidemická situácia. Ide najčastejšie o súkromne subjekty z oblasti bankovníctva, poisťovníctva, predajcov automobilov a podobne. Istým kompromisom sú stánky na kávu, ktoré nepôsobia rušivo a nie sú zahltené reklamou. „Rada si dám takto v meste kávu a neruší ma to, ako napríklad iné prípady, kedy sa na vás ľudia doslova nalepia a vy nemáte možnosť úniku,“ povedala Janka Michalinová.
Názor psychológa:
"Darček otvára dušu a zároveň aj peňaženku, to marketingový plán každého predajcu. Väčšina ľudí to prijíma pozitívne, nájdu sa aj takí, ktorí na toto neskočia a vnímajú to ako manipuláciu. Vieme, že na podobnom princípe je založené správanie "šmejdov" v predaji. "Ferove" firmy by tieto praktiky mali využívať čo najmenej. Treba mať na pamäti, že firmy nedajú nič zadarmo a aj tento darček je zahrnutý v cene tovaru. Mnoho ľudí s radosťou prijme niečo zadarmo, zároveň sa však v tomto emočnom stave stávajú viac manipulovateľní, niektorí majú dokonca pocit, že sa musia nejako "revanšovať" a bez uváženia kúpia aj to, čo nepotrebujú,“ povedal František Skokan