ŽILINA. Urbanisticko-krajinársko-architektonickú súťaž radnica vyhlásila vlani v septembri. Jej cieľom bolo nájsť riešenie pre frekventovaný priestor, teda medzi ulicami Mostná a Fándlyho.
„Predmet súťaže bol výnimočne zložitý práve vzhľadom na urbanistický detail, ktorý sme od riešenia očakávali. Predpokladáme, že do revitalizácie Nového Bulváru mesto v nasledujúcich rokoch investuje približne 2,5 milióna eur. Celkovú obnovu územia sme rozdelili na dve etapy, pričom aktuálne riešime práve Nový Bulvár. Lokalita Starého Bulváru prejde obnovou až následne, keďže je zložitejšia na prípravu,“ skonštatoval žilinský primátor Peter Fiabáne.
So zadaním sa podľa odbornej komisie najlepšie vysporiadali bratislavský ateliér SLLA, ateliér PLURAL z Bratislavy a PLEIDEL ARCHITEKTI zo Šale. Porota sa po tretej fáze zhodla na víťazovi – architektonickej kancelárii SLLA s. r. o. Autormi sú Ing. arch. Michal Sulo, Ing. Ján Augustín a Ing. arch. Miriam Lišková.
Mozaika plôch
„Komisia vysoko hodnotila flexibilitu víťazného tímu, ktorý ponúkol dva veľmi kvalitné návrhy a dokázal veľmi kreatívne pochopiť a zapracovať pripomienky komisie,“ doplnil primátor, podľa ktorého sa bude teraz samospráva snažiť dohodnúť sa na realizácii návrhu. Ak by sa tak vraj nestalo, komunikovať bude s ďalšími úspešnými uchádzačmi, ktorí skončili na druhom a treťom mieste.
Víťazný kolektív získal za návrh hlavnú cenu 8-tisíc eur, druhý 4 500 eur a tretí 4-tisíc eur. „Víťazný návrh ateliéru SLLA rozširuje pešiu zónu na oboch stranách Bulváru, dopĺňa ju o vysokú kvalitnú zeleň a promenádu s platanovou alejou. Pod stromami na obidvoch stranách vzniká široký priestor pre stretávanie sa, oddych, šport, je tvorený mozaikou zelených plôch a dlažieb. Miesta na odpočinok s lavičkami sú doplnené o hracie prvky, pingpongové stoly, trampolíny, workoutové prvky, stojany na bicykle, kreslá, stoly a podobne. Priestor svojou variabilitou umožňuje umiestnenie terás kaviarní prakticky v každom mieste promenády,“ špecifikoval riaditeľ Útvaru hlavného architekta (ÚHA) mesta Rudolf Chodelka. Ako dodal, vysoký podiel nespevnených plôch v riešenom území Bulváru pôsobí ako ekostabilizačný prvok, čo prispeje k trvalo udržateľnému rozvoju a eliminuje nepriaznivé dôsledky klimatických zmien.
Súčasťou riešenia by mala byť aj úprava autobusovej zastávky na Mostnej ulici, a to tak, aby bol zabezpečený bezbariérový prístup. Návrh podľa radnice myslí aj na priestory medzi obchodmi a pred fasádami bytových domov. „Architekti odporúčajú otvoriť bočné fasády obchodov, postupne ich doplniť o prevádzky ako kaviarne, pekárne, v dlhodobom horizonte postupne zmeniť náplň prízemia obytných domov a rovnako ich otvoriť na bulvár. V návrhu riešenia Bulváru odborná komisia odporúčala znížiť počet parkovacích miest maximálne o 20 percent,“ píše sa v oficiálnej tlačovej správe. Toto zníženie vychádza podľa hlavného architekta z pasportu parkovacích miest. V žiadnom prípade sa podľa neho nedotkne rezidentov. „Víťazný návrh splnil podmienky, parkovanie však koncipoval inak, ako sú občania mesta doteraz zvyknutí, a to umiestnením len v severnej a južnej časti riešeného územia. Tým sa ťažiskové územie otvára chodcom,“ spresnil Rudolf Chodelka.