Problém Letiskovej spoločnosti Žilina sa dostal na verejnosť po tom, ako jej zamestnanci upozornili, že tento rok ešte nevideli výplatu. Okrem toho sa letisko borí aj s ďalšími dlhmi v sume okolo 130-tisíc eur, vďaka čomu nemá na prevádzku a reálne hrozí, že letisko príde o prevádzkovú licenciu.
Hlavným akcionárom spoločnosti je štát. Minulý týždeň zasadlo valné zhromaždenie, na ktorom sa svojich funkcií vzdali predseda predstavenstva Miroslav Kunsch a členka predstavenstva, rektorka Žilinskej univerzity (ŽU) Tatiana Čorejová. Abdikujúci šéf letiska uviedol, že sú tu skupiny, ktoré si vraj neprajú jeho rozvoj. „Letisková spoločnosť Žilina sa v súčasnosti nachádza v situácii, kde po poklese výkonov leteckej dopravy po roku 2009 bola v roku 2013 ukončená činnosť pravidelnej leteckej linky Praha – Žilina – Praha. Financovanie letiskovej spoločnosti je do značnej miery závislé od dotácií zriaďovateľa – ministerstva dopravy. Rozsah dotácií súvisiacich s bezpečnou prevádzkou letiska bol redukovaný z 967 812 eur v roku 2013 na hodnotu 203 069 eur v roku 2016, čo je zníženie až o 80 percent. Po takomto okresaní príjmov prestala byť Letisková spoločnosť Žilina schopná splácať svoje záväzky a dostáva sa do finančných problémov,“ vykreslil nelichotivú situáciu Miroslav Kunsch.
Rektorka podotkla, že ŽU má eminentný záujem o to, aby letisko fungovalo. Je to životne dôležité pre existenciu niektorých študijných programov. Už dnes tu veľkú väčšinu letov realizuje práve univerzita. „V posledných rokoch sme tu preinvestovali cca 10 miliónov eur. Treba si uvedomiť, že projekty vyžadujú udržateľnosť minimálne do roku 2022,“ uviedla. Obaja sa funkcií vzdali preto, aby uvoľnili miesto ďalším ľuďom, ktorí sa postarajú o zachovanie a rozvoj letiska v Žiline.
Letisko je financované predovšetkým z dotácií ministerstva dopravy. Žilinský večerník sa preto snažil zistiť, aké s ním má rezort dopravy plány. Hovorkyňa Karolína Ducká uviedla, že ministerstvo v spolupráci s manažmentom letiska hľadá možnosti, ako udržať jeho funkčnosť. Už minulý týždeň mali na účet odoslať prvé peniaze. „Jedným z krokov je, že rozpočtovým opatrením ministerstva financií boli navýšené finančné prostriedky rozpočtovej kapitoly ministerstva dopravy na poskytnutie dotácií v oblasti civilného letectva.“
Tie by mali byť určené na výkon záchranných a hasičských služieb na letiskách a bezpečnostnú ochranu letísk. Z nich by mohli uhradiť aj mzdové náklady časti zamestnancov. „V súčasnosti sa pripravujú zmluvy o poskytnutí dotácie z rozpočtovej kapitoly MDV SR na rok 2017. Predpokladáme, že do konca týždňa budú tieto peniaze k dispozícii na účte letiskovej spoločnosti,“ informovala nás minulý týždeň hovorkyňa.
Platby zamestnancom už však bude realizovať nový manažment spoločnosti. Ministerstvo si doň dosadilo svojich ľudí. Predsedom predstavenstva po abdikovanom Miroslavovi Kunschovi sa stal Miroslav Uličný, ktorého doplnia Ivan Schovanec ako člen predstavenstva a Denis Cáder vo funkcii člena dozornej rady spoločnosti. „Ich hlavnou úlohou bude udržať prevádzku na žilinskom letisku, čo rezort dopravy dlhodobo presadzuje a zároveň stabilizovať spoločnosť a ponúknuť nové vízie,“ pripomenula Karolína Ducká.
Štátna dotácia by mala byť vo výške 250-tisíc eur. Tá však nevyrovná ani všetky nevyplatené mzdy zamestnancov letiska. A vôbec už nie je jasné, ako a z čoho bude letisko fungovať ďalej. To je vraj úloha pre nový manažment. „Nebola zodpovedaná ani otázka platov zamestnancov, ani otázka ďalšieho fungovania letiska,“ netajil sklamanie po rokovaní valného zhromaždenia šéf odborov Ľuboš Vlček.
Tesne pred zasadnutím správnej rady sa v denníku SME objavila informácia, že Miroslav Kunsch po prílete na letisko ignoroval pasovú kontrolu a hasičov na letisku nechal, aby mu umyli auto. On to však dôrazne poprel. „Na margo publikovaných bulvárnych nezmyslov o mojej osobe chcem podotknúť len to, že načasovanie na deň pred konaním valného zhromaždenia, kde sa bude rozhodovať o budúcnosti žilinského letiska, nie je vôbec náhodné. Vyhodnocujem to ako cielenú kampaň na zakrytie skutočných problémov na letisku a za touto kampaňou je možné vidieť isté záujmové skupiny, ktorým nevyhovujú kroky vedenia vedúce k zachovaniu a rozvoju žilinského letiska,“ bránil sa abdikovaný šéf spoločnosti.
Na druhej strane z materiálov, ktoré novinárom poskytlo staré vedenie letiska, vyplynulo, že 7. marca bol ohrozený let predsedu vlády Roberta Fica na letisko v Žiline. „Pred príletom vrtuľníka letky ministerstva vnútra na palube s Robertom Ficom boli na pristávacej dráhe dvaja leteckí modelári, ktorým vstup povolila bezpečnostná manažérka Zdenka Pištíková. Zo šetrenia udalosti existuje dokumentácia. „Nie som si vedomá pochybení a keďže som dostala od vedenia hrubé porušenie disciplíny, kontaktovala som dopravný úrad, aby to posúdil,“ bráni sa bezpečnostná manažérka.