Čo všetko spadá pod váš orgán dozoru?
SOI kontroluje a vykonáva dozor nad dodržiavaním povinností vyplývajúcich z viac ako 490 právnych predpisov. Je však dôležité uviesť to, že sme v zásade orgánom nepotravinového dozoru. V našej kompetencii teda nie je dozor nad výrobou a predajom potravín ani kontrola klamlivých obchodných praktík v súvislosti s nimi. U určených nepotravinových výrobkov dozorujeme ich uvádzanie a sprístupňovanie na trh. Dozorujeme stavebné výrobky, chemickú legislatívu, právne úpravy z oblasti energetiky, služieb a mnohé ďalšie. Spotrebitelia si naše kompetencie často zamieňajú s inými orgánmi dozoru. Napríklad hygiena prevádzok, predajní, kozmetické výrobky či výživové doplnky spadajú pod orgán regionálneho verejného zdravotníctva.
Spolupracujete aj s colníkmi?
Áno, pôsobíme už aj na hraniciach. Colníci nám v prípade dovozu tovaru z tretích krajín, pokiaľ majú podozrenie, podávajú hlásenia a my ho kontrolujeme ešte pred vstupom na naše územie. Vydávame záväzné stanovisko buď výrobky prepustiť, alebo nie a označiť ich ako nevodné na trh EÚ a nariadiť spätný vývoz.
Pred čím spotrebiteľov chránite?
Naša pomoc spotrebiteľom spočíva v kontrole a zabezpečení dodržiavania právnych úprav zameraných na ich ochranu. Chránime ich kolektívne záujmy a nenahrádzame súdy pri riešení dvojstranných sporov medzi kupujúcim a predávajúcim. Keď napríklad spotrebiteľovi zamietnu reklamáciu, domáha sa toho, aby sme rozhodli o tom, že predávajúci nemá pravdu. Nemáme právo rozhodovať o spôsobe vybavenia reklamácie ani vstupovať do rozhodovateľského práva podnikateľského subjektu. Dozorujeme len dodržiavanie zákonom stanoveného postupu pri vybavovaní reklamácie. Nemôžeme vstúpiť do toho, či mal reklamáciu vybaviť vrátením peňazí, opravou a neriešime ani nespokojnosť s odborným posúdením výrobku pri zamietnutej reklamácii.
Čo ak ide o kúpu a predaj medzi fyzickými osobami?
Máme dozor len nad podnikateľskými subjektmi. Pokiaľ vznikne spor napríklad pri kúpe auta medzi dvomi občanmi, musia ho riešiť cez občiansko-právne konanie prostredníctvom súdu.
Aké podnety najčastejšie prijímate?
Sú to podania na nedodržanie zákonom stanoveného postupu pri vybavovaní reklamácií, na neprijateľné podmienky v spotrebiteľských zmluvách, na nedokončené diela alebo nevrátenie platieb. Týka sa to najmä internetových obchodov. Pokiaľ spotrebiteľ do 14 dní odstúpi od zmluvy, podnikateľský subjekt je povinný mu vrátiť všetky platby, ktoré od neho prijal - za tovar, dopravu, a to bez udania dôvodu. Stáva sa, že spotrebiteľ si objedná tovar, zaplatí a nedostane ho. Alebo dostane tovar, odstúpi od zmluvy a nevrátia mu peniaze. Pokiaľ to predávajúci neurobí do 14, kupujúci sa obráti na nás a my začneme konanie, ktoré môže vyústiť do pokuty, oznámenia orgánom činným v trestnom konaní alebo návrhom na odobratie živnosti. Odporúčame sledovať stránku www.soi, kde sa aktualizujú podvodné internetové stránky.
Internetový obchod je veľmi populárny, v čom by mal byť spotrebiteľ obozretný?
Veľa ľudí si objedná tovar a neskontroluje si, s kým uzatvára zmluvu. Môže sa stať, že zaplatí, no nemusí už vidieť ani tovar, ani peniaze. Odporúčame spotrebiteľom akceptovať len také e-shopy, ktoré majú riadne vypracované všeobecné obchodné podmienky, identifikáciu predávajúceho, prípadne i možnú platbu na dobierku. Pokiaľ si spotrebiteľ vyberie e-shop usadený mimo Európskej únie, musí si byť vedomý, že nakupuje tovar v zahraničí, a teda tento e-shop podlieha právu v krajine usadenia. Doména .sk v internetovej adrese ani slovenský jazyk automaticky nezaručujú, že ide o slovenský podnikateľský subjekt, aj keď sa tak tvári. Napríklad zlé skloňovanie či nesprávne použité slová sú signálom, že niečo nie je v poriadku.
Končia vaše právomoci na hraniciach Slovenska?
V prípade porušenia ustanovení právnych predpisov pri zahraničných predávajúcich má SOI obmedzené možnosti vedenia správneho konania. Iná je situácia na trhu EÚ, kde cezhraničné spotrebiteľské spory vybavuje Európske spotrebiteľské centrum pri ministerstve hospodárstva. SOI spolupracuje aj s dozornými orgánmi iných členských štátov EÚ, najmä s ČOI. Neplatí to ale mimo EÚ. Pri nákupe z Číny alebo USA si musí byť kupujúci vedomý, že nakupuje tam, nie na Slovensku. Internet síce stiera hranice, nie však v riešení komplikácií.
Robíte kontroly námatkovo alebo ohlásene?
Musíme posúdiť, či je efektívnejší moment prekvapenia, alebo príprava potrebnej dokumentácie. Keď potrebujeme skontrolovať napríklad predaj cigariet mladistvým, nemôžeme sa ohlásiť. Kontroly sú vykonávané za pomoci mladistvej osoby a kontrolný nákup robíme neohlásene. Ale ak ideme kontrolovať bezpečnosť výrobkov, vopred si vyžiadame všetky potrebné doklady k výrobku, prípadne vzorky na kontrolu v skúšobni.
Nie je vôľa spojiť súvisiace kontroly u podnikateľov do jednej?
V praxi to v súčasnosti vôbec nefunguje tak, že by si kontrolné orgány podávali kľučky a každý kontroloval to isté. Kompetencie sú jasne rozdelené, neprelínajú sa, a teda každý kontrolný orgán kontroluje svoju oblasť. Z tohto dôvodu nie je možné kontroly s rôznym obsahom spojiť do jednej.
Zmenil sa charakter podnetov od ľudí oproti minulosti?
V minulosti bolo veľa podnetov napríklad na nedomeriavanie nápojov, v súčasnosti ich už prakticky neevidujeme. Prioritou je bezpečnosť výrobkov, napríklad pri osobných ochranných prostriedkoch, hračkách, strojových zariadeniach. Podnety sú zložitejšie a náročnejšie na odborné vedomosti. Od roku 2014 vykonávame aj energetickú inšpekciu, dozorujeme napríklad zákon o energetickej efektívnosti budov. Každý kto má v budove klimatizáciu alebo kúrenie, musí zabezpečovať pravidelné kontroly týchto systémov. My kontrolujeme, či to dodržiava, či má certifikát energetickej hospodárnosti pri kolaudácii alebo prenájme budov, či niekto neurobí neoprávnený zásah do odberného zariadenia, či neporušuje ochranné pásmo pri plynovom alebo elektrickom vedení a mnohé ďalšie.
V ktorej oblasti je najviac nebezpečných výrobkov?
Je to medzi hračkami. Nie, že by trh bol nimi zaplavený, ale sú najviac pod dohľadom. V rámci EÚ majú všetky orgány dozoru prednostne zabezpečovať kontrolu hračiek a výrobkov pre deti, pretože deti sú najzraniteľnejšie. Nájdeme medzi nimi však aj elektrické spotrebiče, svetelné vianočné reťaze, predlžovacie káble, strojové zariadenia, osobné ochranné prostriedky a iné. Máme aj vytipované oblasti, ktoré predstavujú zvýšené riziko. Napríklad v oblasti elektromagnetickej kompatibility každé zariadenie, ktoré vyžaruje elektromagnetické vlnenie, ho musí mať v určitom rozsahu, aby nerušilo zariadenia v zdravotníctve alebo letectve, napríklad. nabíjačky, transformátory, počítačové zdroje... Oblasti a výrobky, ktoré predstavujú určité riziko a musia spĺňať predpísané doklady, skúšky, vyhlásenia o zhode, dodržanie technických parametrov, sú označené značkou CE. Pri nej by mal spotrebiteľ zbystriť pozornosť a preveriť si, či výrobok tieto kritéria spĺňa. O všetkých nebezpečných výrobkoch je povinný hospodársky subjekt informovať a spotrebitelia ich zoznam nájdu aj na stránke www.soi.sk.
Miriam Šipulová
Pochádza z: Petrovíc v okrese Bytča
Žije v: Bytči
Rodina: 2 dospelé deti, sestra, brat, rodičia a patria do nej aj dobrí priatelia
Záľuby: aktívne - hudba, spev, folklór, dychová hudba, cirkevné obrady
Najkrajší kút Slovenska: rodný kraj – Súľovské skaly, Javorníky a Tatry
Najlepší relax: príroda, hudba, lyžovanie
Cestovateľský sen: hocikam s milou a veselou spoločnosťou
.Oblasti a výrobky, ktoré predstavujú určité riziko a musia spĺňať predpísané doklady, skúšky, vyhlásenia o zhode, dodržanie technických parametrov, sú označené značkou CE.