Poslanci mestského zastupiteľstva rozhodovali o návrhu primátora Igora Chomu na bezplatnú MHD pre všetkých Žilinčanov. Nie všetci však boli o ňom presvedčení.
Podľa materiálu, ktorý Igor Choma predložil na rokovania komisií a mestskej rady, je cieľom bezplatnej MHD pre všetkých Žilinčanov zatraktívniť cestovanie v MHD tak, aby prirodzene preferovali tento typ dopravy, aby bola spoľahlivá, kvalitná, bezpečná, dostatočne rýchla a ekonomicky výhodná. „Chceme, aby obyvatelia mesta viac využívali verejnú dopravu, či už ako prostriedok na cestovanie za prácou alebo inými aktivitami,“ uviedol primátor v predkladanom materiáli.
V súčasnosti môžu bezplatnú dopravu využívať občania starší ako 61 rokov. Návrh počíta s tým, že od 1. februára 2017 sa k nim pridajú všetci žiaci do 14 rokov a od 1. septembra aj všetci študenti do 26 rokov. Všetci Žilinčania by cestovali zadarmo od 1. mája 2018. Mestský rozpočet by to malo ročne stáť asi 2,5 milióna eur.
Prerokovávaný návrh vymenováva aj ciele bezplatného spustenia dopravy. Zámerom mesta je teda predovšetkým urobiť MHD atraktívnejšou, znížiť počet áut v meste, znížiť emisie a zlepšiť ekológiu v meste, znížiť počet parkujúcich áut, zefektívniť výber daní a poplatkov, znížiť dlhy občanov.
Nie všetci poslanci však boli s návrhom stotožnení. Predseda klubu nezávislých poslancov ho vnímal ako jeden z najzásadnejších materiálov, ktoré zastupiteľstvo za pôsobenia Igora Chomu prijíma. Najmä pre výrazný dopad na rozpočet mesta.
„Preto chceme tému podrobiť podrobnej analýze, predovšetkým odbornej. Chceme ju medializovať, aby ľudia boli podrobne oboznámení najmä s jej ekonomickým dopadmi. Preto by sme boli radi, aby materiál nebol predmetom rozhodovania už na najbližšom zasadnutí,“ informoval Peter Fiabáne.
Zásadná otázka podľa nezávislých poslancov znie, či je Žilina také bohaté mesto a či má vyriešené všetky svoje zásadné problémy, aby zaviedla bezplatnú MHD. „2,5 milióna eur vieme využiť na riešenie oveľa dôležitejších problémov, ako napríklad čistotu mesta a údržbu zelene, bezpečnosť, kvalitu chodníkov a ciest, podporu športu, kultúry, parkovanie. My takéto využitie peňazí pripravujeme a dáme ho na zváženie ako alternatívu,“ upresnil Peter Fiabáne.
Podobný názor vyjadril aj poslanec Ľubo Bechný (NEKA). „Zdravý rozum a pocit zodpovednosti mi velí povedať nie tomuto sociálnemu experimentu. Najmä v situácii, keď Žilina nemá vyrovnaný rozpočet a má nevyriešené základné veci – ako opravené chodníky a dostatok parkovacích miest na sídliskách. Ako Damoklov meč nad nami visia možné súdne spory, ktorých korene siahajú ešte do obdobia vládnutia Jána Slotu. Prirovnal by som to ku žiakovi, ktorý potrebuje do školy nový peračník, lebo starý má už rozbitý, tiež topánky by sa už zišli nové. Ale otec mu ich nekúpi. Nekúpi to, čo syn akútne potrebuje, ale kúpi mu elektrický vláčik, lebo si to zaumienil. Podobne vedenie mesta Žilina nechce vypočuť občanov a vyhovieť ich potrebám – ako je viac parkovísk, lepšia čistota v meste a pod. Ale namiesto toho im na tácke ponúka to, čo nik nepýta – bezplatnú dopravu,“ uviedol.
Poslanci si uvedomujú aj nesporné pozitíva, ktoré by tento krok mohol priniesť, hlavne zlepšenie dopravnej situácie a životného prostredia, ale aj sociálny dopad na určité skupiny obyvateľstva. „Materiál však neobsahuje žiadne reštriktívne opatrenia, akými sú zvýšenie parkovného v centre, skomplikovanie prístupu áut do centra mesta a aj návyk vodičov používať auto je taký silný, že bezplatná MHD nie je taký silný motív na to, aby nechali auto doma a do práce sa odviezli MHD,“ uzavrel Peter Fiabáne.
Klub nezávislých poslancov bezplatnú dopravu úplne neodmieta, ale je odhodlaný v tejto chvíli jej nevysloviť podporu. Až do doby, kým nebudú vyriešené naliehavejšie potreby mesta. Zastupiteľstvo návrh prerokuje v pondelok.
Michal Filek
Snímky archív, Ľubo Bechný