Keď príde po dažďoch prvý mráz, nebude najväčším problémom dezén pneumatík, ale jednoduchý fakt, či vôbec budete schopný otvoriť dvere vozidla. Preto si dajte pred zimou za úlohu skontrolovať a pretrieť všetky tesnenia dverí handričkou namočenou v silikónovom oleji, prípadne nastriekanou silikónovým sprejom. Nezabudnite, samozrejme, ani na dvere do batožinového priestoru.
Druhou úlohou je nastriekať silikónový sprej do všetkých zámkov. Ďalším jednoduchým preventívnym opatrením je kúpiť si rozmrazovač zámkov, ktorý stojí okolo jedného eura a môže vám zachrániť celý deň. Hlavné ale je nenechať ho odložený vo vnútri v aute, tam je vám, pochopiteľne, na nič, rovnako ako kartička s telefónnym číslom asistenčnej služby, ktorá bude položená určite hneď vedľa neho. Však? Tá by v takej chvíli mohla byť tiež celkom prospešná. Žijeme síce v čase diaľkových centrálnych zamykaní, no stále je najjednoduchšou cestou strčiť kľúčik do príslušného otvoru.
Jeseň je teda tým obdobím, kedy by si mal každý motorista svoje auto skontrolovať a prípadné nedostatky odstrániť. V prvom rade sú to spomínané zimné pneumatiky. Ak ich máte ešte z minulých sezón, presvedčte sa, či je dostačujúca hĺbka ich dezénu. Zanedbať by ste nemali ani kontrolu podvozka, svetiel a hlavne sa nezabudnite vybaviť škrabkou na sklo (rovno dvoma) či zmetákom. V tejto súvislosti iba pripomíname, že vás policajti môžu pokutovať aj za nedostatočné očistenie auta od snehu pred jazdou a oni sa už na to tešia.
Teda okrem toho, že si ráno auto ometiete od snehu, vašu pozornosť si určite zaslúži aj autobatéria, ktorá najmä počas mrazivých dní dostáva poriadne zabrať. Celý rok o nej človek ani nevie, no prídu prvé chladné dni a štartér, ktorý sa tvári, že v aute ani nie je, prípadne sa otáča veľmi lenivo, dá vedieť, že autobatéria končí svoju službu. K tomu treba prirátať tuhšie oleje v prevodovke a motore, takže ak je akumulátor už starší, môže pri prvom rannom mraze naznačiť, že „dnes to už proste nepôjde”. Pre takéto prípady je dobré mať v priehradke batožinového priestoru štartovacie káble. Keď ich nebudete potrebovať vy, možno budete niekedy za hrdinu a pomôžete druhému. To je pocit!
V každom dobrom autoservise vám tiež skontrolujú aj bod varu chladiacej kvapaliny, aby vaša chladiaca sústava netrpela. Na ich výmenu je treba myslieť viac dopredu. Napríklad už s predstihom môžete do zásobníka ostrekovačov dolievať radšej nemrznúcu zmes. Ušetríte si stresy, keď budete v mraze pred autom uvažovať, ako dostať z nádržky letnú zmes, prípadne z nej vytvorený ľad.
A poďme sa pozrieť aj na jeden dôležitý tip na zimnú výbavu do interiéru. Zima je obdobím, kedy vonku nie je práve prívetivé počasie, najmä v meste sa sneh rýchlo mení na špinavú „brečku“. Pokiaľ si aj po krátkej prechádzke vonku sadnete do auta, prvé, čo na to doplatí, budú vnútorné textilné koberčeky. Tie preto na zimu radíme vybrať a nahradiť gumovými, ktoré si poradia aj s roztápajúcim sa snehom a vďaka väčšej hĺbke vo svojich škárach zachytia špinavú vodu. Bežné koberčeky, hoci sú veľmi pekné, sa môžu v zime veľmi rýchlo znečistiť. Úplným základom zimnej výbavy vnútra sú teda gumové rohože. Ak často využívate svoj batožinový priestor, budú sa vám určite hodiť špeciálne vane, ktoré kufor ochránia pred nechcenou špinou.
Majte stále na pamäti, že v zime sa k svojmu autu musíte správať s ďaleko väčšou opatrnosťou ako v lete. Pri veľkých mrazoch sa vôbec neoplatí zaťahovať ručnú brzdu, pretože vám môže veľmi ľahko primrznúť. Oveľa istejšie je parkovať so zaradenou jednotkou alebo spiatočkou. Samozrejme, že jazda na ručnej až do práce môže byť tiež zábavná, ale neodporúčam to.
A ako sa zbaviť vnútorného zahmlievania skiel? Ak parkujete vonku, úplne sa ho zrejme nezbavíte. Profesionálnych a drahých prípravkov je neúrekom, no dobrých rád málo. Veľmi pomôže recept našich babičiek – stačí sklo zvnútra starostlivo umyť octovým roztokom a zahmlenie bude aj v tých najväčších mrazoch o poznanie znesiteľnejšie. My milovníci mačiek môžeme zase jednoducho naplniť starú ponožku pieskom do mačacieho WC, to vám pekne vstrebe všetku vlhkosť, takže okná sa nezarosia. Zvyšok vlhkosti už potom spracuje klimatizácia alebo po zahriatí motora kúrenie.