ŽILINA. Niektorí sa zverili zatiaľ iba na sociálnych sieťach, iní svoje podnety adresovali i oficiálne. Obyvatelia Bytčice sa už obrátili aj na miestnych poslancov a vyzývajú zodpovedných, aby problém riešili. Napriek tomu, že v úseku je v smere z Bratislavy vylúčený tranzit nad 7,5 tony, veľké kamióny tento zákaz nedodržiavajú a obyvateľom Ulice Na záchrastí tak znižujú komfort. Informáciu nám potvrdil aj miestny poslanec Anton Trnovec.
Trpia hlukom
„Od prvého dňa spustenia do ostrej prevádzky, napriek vyhláseniam kompetentných orgánov, médií a aj polície, že tranzitná doprava nad 7,5 tony zostane vedená rovnako ako doposiaľ, nám po novootvorenom úseku veselo premávajú kamióny nad 7,5 tony v oboch smeroch. Táto situácia v žiadnom prípade neznižuje zaťaženie hlukom, ktorým sme boli my obyvatelia Ulice Na záchrastí dennodenne obťažovaní počas výstavby,
a nezlepšuje ani kvalitu životného prostredia v tejto lokalite. Na časti novootvoreného úseku (v priestore križovatky) nie je osadená ani protihluková zábrana, ktorá by nás obyvateľov v takej tesnej blízkosti aspoň čiastočne ochránila. Žiadame preto kompetentné orgány o zabezpečenie dodržiavania podmienok pre obmedzenie tranzitnej prepravy nad 7,5 tony v tomto úseku,“ píšu obyvatelia v oficiálnom stanovisku. „Je tam približne 5-6 domov, ktoré vôbec nie sú chránené proti hluku, ľudia nemôžu otvoriť ani okná. Sám tam bývam a komfort bývania sa zhoršil. Trvám na tom, aby sa tá protihluková stena dokončila aj kvôli osobným autám,“ hovorí poslanec Anton Trnovec.
Desiatky priestupkov
To, že autá, ktoré na úsek nepatria, tam aj napriek tomu jazdia, potvrdzujú aj policajti. Dopravná polícia tam podľa hovorkyne kamióny kontroluje od prvého dňa.
„K dnešnému dňu (piatok 5. 2., pozn. red.) bolo zistených celkom 21 priestupkov, ktoré boli riešené v blokovom konaní,“ informuje krajská policajná hovorkyňa Gabriela Kremeňová. Prečo teda ťažké autá zákaz nerešpektujú stopercentne jasné nie je. Podľa diaľničiarov je značenie dostatočné. „Dopravné značenie osadené na začiatku úseku striktne zakazuje vjazd nákladným vozidlám nad 7,5 tony,“ informuje hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. Pripomeňme, že na novom úseku platí obmedzenie pre nákladnú dopravu iba v smere z Bratislavy, v smere zo Žiliny je bez obmedzenia. Diaľničiarov sme sa opýtali aj na chýbajúcu protihlukovú stenu. Všetko sa vraj ešte bude posudzovať. „Na stavbe diaľničného privádzača Lietavská Lúčka – Žilina boli zrealizované všetky protihlukové opatrenia vyplývajúce z aktualizovanej hlukovej štúdie. V nasledujúcich mesiacoch bude prebiehať ich vyhodnocovanie. To objektívne preukáže, či sú realizované protihlukové opatrenia dostatočné alebo je potrebné ich doplniť,“ potvrdzuje Eva Žgravčáková.
Zmätok na ceste
A na ďalší problém upozorňujú v týchto dňoch aj vodiči. Tvrdia, že privádzač nie je dostatočne značený, problém je z každého smeru a hlavne za tmy. Takto situáciu opísali na sociálnej sieti. „Je jedno, z ktorej strany som šiel, vždy som sa dostal inde, ako som chcel.“ „Ja som sa tam tiež pomýlila a ocitla som sa na diaľnici.“ „Z Bytčice sa nesmie ísť rovno - domáci v tom nemajú problém, ale tí, čo tadiaľ idú iba raz za čas, si hneď spravia výlet cez Ovčiarsko.“ „Dopravné značenie diaľničného privádzača je osadené v súlade s právoplatným určením dopravného značenia v zmysle požiadaviek Prezídia Policajného zboru SR, Okresného dopravného inšpektorátu Policajného zboru v Žiline, ako aj stanoviska mesta Žiliny a správcu cesty I/64 - Slovenskej správy ciest. Na základe súhlasných stanovísk všetkých dotknutých strán bolo vydané určenie dopravného značenia a realizované jeho osadenie,“ dopĺňa hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Ak však vraj vodiči predsa len majú výhrady, podľa NDS ich majú adresovať dopravnému inšpektorátu. „Verejnosť môže svoje požiadavky na zmenu dopravného značenia smerovať na Okresný dopravný inšpektorát Policajného zboru v Žiline, ktorý je kompetentný ich posúdiť a rozhodnúť.“