Verejne dostupný dokument o zámere výstavby parkovacieho domu medzi ulicami Obchodná a Terézie Vansovej s výmerou takmer 3-tisíc m2 sľubuje pre obyvateľov najväčšieho žilinského sídliska zmiernenie tlaku na nedostatočné kapacity parkovacích miest.
Hoci účel parkoviska deklaruje, že v rámci akútneho nedostatku parkovacích miest dôjde k zlepšeniu, zámer nového parkoviska sa stretol s nevôľou obyvateľov z tejto lokality ešte v minulosti, na čo sme koncom minulého roka už upozornili. Obyvatelia v tom čase poukázali najmä na úbytok zelene, ku ktorému by mohlo dôjsť práve po výstavbe.
„Celkovo bude vytvorených spolu 300 nových parkovacích miest, z ktorých je 17 miest určených pre osoby s ťažkým zdravotným postihnutím. Tretina parkovacích miest bude vybavená možnosťou nabíjania pre elektromobily. Okrem parkovacích miest pre osobné automobily budú vytvorené aj vyhradené stanovištia so stojanmi na bicykle,“ uvádza sa v dokumente zámeru o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.
Problém to vraj nerieši
Žilinská radnica v súvislosti s výstavbou parkovacieho domu pripomína, že problematika s parkovaním v meste je úskalím dlhodobého charakteru. Projekt vybudovania nového parkoviska na Vlčincoch je síce v územnom pláne a podľa informácií mesta s ním počíta aj Koncepcia riešenia problémov statickej dopravy na sídliskách z roku 2015, no predstava súčasného vedenia o tom, ako by sa mala riešiť problematika parkovania v Žiline, je odlišná.
„Dnes na tento projekt dokonca nie sú vyčlenené ani žiadne peniaze, máme vypracovanú len projektovú štúdiu. Aktuálne prebieha proces EIA (proces posúdenia vplyvov na životné prostredie, pozn. autorky) a príslušným orgánom v tejto veci je orgán štátnej správy. Pripomienky v tomto procese je teda možné doručiť na okresný úrad,“ vysvetľuje hovorkyňa mesta Barbora Zigová s tým, že úkony spojené s územným rozhodnutím, stavebným povolením či následným financovaním projektu a súťažou tak môžu nasledovať až po skončení celého procesu.
Vedenie mesta v tejto súvislosti vysvetľuje, že oveľa efektívnejší spôsobom, ako dostať parkovanie pod kontrolu, je oproti rozširovaniu miest či ich výstavbe práve zavedenie rezidenčného parkovania. „Túto tému však chceme postupne komunikovať a vysvetľovať obyvateľom. Zo skúseností z iných miest totiž vieme, že aj napriek počiatočnej nedôvere zo strany obyvateľov miest priniesla táto forma parkovania zlepšenie statickej dopravy,“ tvrdí hovorkyňa mesta.
Zber informácií
O rezidenčnom parkovaní hovorí žilinská radnica ako o najlacnejšej a zároveň najrozumnejšej ceste. Vedenie mesta ďalej konštatuje, že riešenie problematického parkovania znižovaním parkovacích miest je štandardom aj v iných európskych mestách.
„Vedia, že parkovanie ničí kvalitu života v meste. Treba urobiť také opatrenia, aby sme zlepšili tie druhy dopravy, ktoré momentálne máme poruke. Automobilová doprava by mala byť niekde na konci tohto záujmu. Na prvom mieste by mala byť kvalitná MHD, cyklotrasy, ktoré umožnia ľuďom presúvať sa po meste bezpečne a plynulo a dobrá pešia infraštruktúra,“ pokračuje hovorkyňa mesta.
V súvislosti s riešením parkovacej politiky dnes radnica informuje, že na jeseň plánuje zrealizovať zber dát. „Budeme zisťovať informácie o počte parkovaných áut v rámci domácností či o vlastníkoch vozidiel, či sú obyvateľmi Žiliny alebo nie.“