Ak si myslíte, že elektromobily sú záležitosťou posledných pár rokov, možno vás prekvapí, že prvé „čisté“ auto bolo u našich susedov vyrobené už v roku 1968. Týmto priekopníckym modelom bolo vtipné vozidlo s názvom Ema 1, teda elektrický mestský automobil, verzia 1.
Za zrodom tohto štvorkolesového unikátu stál výskumný ústav elektrických strojov, ktorý spolu s brnenskou univerzitou pripravil prototyp vozidla pre veľkolepú medzinárodnú výstavu s názvom Človek a automobil IEMA. E-auto sa pýšilo samonosnou kovovou karosériou a priestranným interiérom s miestom pre dvoch pasažierov. Tí nastupovali do interiéru cez dvojicu bočných dverí, ktoré sa otvárali proti smeru jazdy, podobne ako na Prage V3S. Niesli rozmerné bočné okná, rovnako ako zvyšok auta. Bohato presklená karoséria spolu s tenkými stĺpikmi bola jedným z cieľov konštruktérov, a to nielen kvôli estetike, ale aj lepšiemu rozhľadu v náročných podmienkach mestskej premávky. Aj keď exteriér vozidla priťahoval v dobe svojho predstavenia značnú pozornosť, tá najväčšia bola sústredená do útrob tohto malého auta. Emu totiž nepoháňal jeden, ale hneď dvojica elektromotorov so spoločným výkonom 4 kW, z ktorých každý roztáčal jedno zadné koleso, čím sa odbúrala potreba použitia diferenciálu. Aj vďaka tomu vážilo toto auto len 860 kg, z ktorých viac než tridsať percent tvorili olovené batérie uložené pod sedadlami posádky. Vďaka energii v nich uloženej dosahovala Ema 1 maximálnu rýchlosť, a to úctyhodných 50 km/h a maximálny dojazd 50 km.
V porovnaní s dnešnými elektromobilmi sa tieto hodnoty môžu zdať smiešne, avšak s prihliadnutím na dobu vzniku tohto auta si uvedomíme, ako veľmi sú súčasné elektromobily ešte v plienkach. Elektromobil Ema 1 bol vo svojej dobe veľmi vydarený prototyp, ktorý sa však, ako to už v tých časoch bývalo, do sériovej výroby nedostal. Ak by ste si však chceli pozrieť tento unikát naživo, jeden z dvojice pôvodných exemplárov nájdete na sklonku tohto roka v stálej expozícii Technického múzea v Brne.