Žilinský Večerník

23. november 2024 | Klement
| -3°C

Kultúra

Rafu zaujímajú témy nacionalizmu, extrémizmu, xenofóbie a rasizmu

Považská galéria umenia v Žiline otvorila nezvyčajnú výstavu rodáka Tomáša Rafu. Jeho výstava s názvom Nový nacionalizmus v srdci Európy je pokusom o prvú obsiahlejšiu prezentáciu jeho doterajšej tvorby.

17.08.2015 | 13:35

Považská galéria umenia v Žiline otvorila nezvyčajnú výstavu rodáka Tomáša Rafu. Jeho výstava s názvom Nový nacionalizmus v srdci Európy je pokusom o prvú obsiahlejšiu prezentáciu jeho doterajšej tvorby.
 

Umelec Tomáš Rafa vystavuje na domácej pôde. Výstavu Nový nacionalizmus v srdci Európy otvorili vernisážou minulý štvrtok v priestoroch Považskej galérie umenia (PGU) v Žiline.

„Hlavnými témami jeho tvorby sú prejavy nacionalizmu, extrémizmu, xenofóbie a rasizmu v súčasnej spoločnosti, ku ktorým sa ako umelec snaží zaujať postoj bez výrazného subjektívneho vkladu, avšak na druhej strane s cieľom zachytiť tieto skutočnosti čo najviac detailne a takto ich sprostredkovať širokej verejnosti,“ vyslovil Milan Mazúr, riaditeľ Považskej galérie umenia v Žiline.

Lajtmotívom prezentácie je dlhodobý projekt Nový nacionalizmus v srdci Európy, neustále dopĺňaný ďalšou dokumentáciou a videodokumentáciou, ktorý zastrešil aj názov aktuálnej výstavy autora v PGU v Žiline.

 

Dve ťažiská výstavy

Prezentácia v galérii ponúka hlavné oblasti aktivít autora, najmä jeho dokumenty zo zhromaždení a pochodov extrémistov a nacionalistov na Slovensku a v Česku v poslednom období. Aktuálne protesty proti imigrantom, proti národnostným, rasovým menšinám a iným minoritám v spoločnosti, samostatnou kategóriou je sprostredkovanie udalostí na Ukrajine.

Druhým ťažiskom výstavy sú dokumentácie autorových aktivistických a v prospech rómskej minority organizovaných participatívnych projektov, realizovaných predovšetkým na východnom Slovensku, ktoré tvoria paralelnú líniu jeho tvorby.


Fotografie a videá

„Ak by sme sa pokúšali rozkódovať umelecký aparát autora, fotografické výstupy – tu treba upozorniť, že mu v zásade nejde o realizáciu bežných foriem výtvarnej fotografie, i napriek tomu obsahujú ich tvaroslovie – prítomné je najmä v kompozícii záberu, no v tomto prípade je to skôr výsledok ich postprodukčnej adjustácie,“ prezradila kurátorka. Podobne je to aj v prípade videotvorby, ktorej hlavná báza je dokumentárna, no napr. zameranie na detail, komponovanie obrazu, nakoniec i postprodukcia ich približuje k formátom výtvarnej videotvorby. V pomerne ostrom kontraste sa tak nachádza expresívny obsah fotografií a videí a zámerne minimalizované používanie výtvarného tvaroslovia. Najdôležitejšie je sprostredkovanie vizuálnej informácie pre interpretáciu a následné možné zaujatie subjektívneho stanoviska k problému u diváka.

Výstavu si do galérie môžete prísť pozrieť do 6. septembra.
 

Katarína Kvašňovská
Snímka archív PGU

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod