Prečo ste sa rozhodli pre doučovanie detí v Žiline?
Sledovala som dianie okolo zrušenia školy na Hollého a keďže sa zaoberám inklúziou vo vzdelávaní, tak som premýšľala, ako deťom pomôcť, aby bol ich prechod do nových škôl úspešný.
Aký je záujem dobrovoľníkov?
V minulom školskom roku bol záujem dobrovoľníkov skutočne veľký. Nerobili sme ani žiaden veľký nábor, iba sme zverejnili informáciu na Facebooku. Oslovilo to množstvo ľudí, z nich sa asi 30 stalo našimi dobrovoľníkmi. Na pravidelnej báze nám nakoniec pomáhalo asi 10 ľudí. Bohužiaľ, niektorí z aktívnych dobrovoľníkov odišli na vysoké školy alebo sa odsťahovali zo Žiliny, takže momentálne hľadáme ďalšie posily.
S akým záujmom ste sa stretli u detí a rodičov?
U rodičov sme si najskôr museli vybudovať dôveru. Predsa len, človek nezverí svoje dieťa len tak hocikomu a čokoľvek zadarmo je tak trochu podozrivé.
Prečo je podľa vás dôležité doučovať rómske deti?
Nedoučujeme len rómske deti. Venujeme sa sociálne znevýhodnenej skupine bez ohľadu na etnikum. Pre deti zo sociálne vylúčených pomerov môže byť vzdelanie výťahom z chudoby. Môže im pomôcť, aby mali lepšie šance na trhu práce, kontakty s väčšinovou spoločnosťou a vedeli v nej jednoduchšie fungovať.
Vedeli by ste už zhodnotiť prvé výsledky?
Viditeľné výsledky si môžete všimnúť hneď od začiatku. Napríklad keď sa podarí namotivovať 8-ročného chlapca na čítanie, s ktorým má problémy, tým, že mu požičiame životopis futbalistu Messiho. Alebo odhalenie a vysvetlenie základnej chyby v matematickej operácii u dievčaťa, ktoré je na matematiku nadané, ale jednoducho jeden krok nepochopilo a odvtedy dostáva z tohto predmetu zlé známky.
S akou odozvou ste sa stretli zo strany mesta Žilina? Snažia sa vám pomôcť? V čom by ste potrebovali zo strany samosprávy vo väčšej miere pomôcť?
Odozva bola, nazvime to, vlažná. No aktuálne sme sa napríklad dohodli so školským odborom, že urobí monitoring, ako sa deťom zo školy na Hollého darí v nových školách. Mám radosť z toho, že to samospráva nenechá odísť úplne do stratena.
Je podľa vás politika mesta vo vzťahu k Rómom dobrá? Sú opatrenia, ktoré zaviedli, dostatočné?
Asi by som potrebovala, aby ste mi vymenovali, aké opatrenia samospráva zaviedla vo vzťahu k Rómom. Je to „zapeklitá“ téma. Najmä keď sa predstaviteľ mesta vyjadrí, že majú zviazané ruky, lebo akýkoľvek ústretový krok k rómskej menšine by im verejnosť spočítala v ďalších voľbách.
Máte vyhovujúce priestory pre prácu?
Aktuálne začíname druhý školský rok našej činnosti a súrne potrebujeme priestory, kde by sme mohli doučovanie spustiť. Len málo rodín má také podmienky, aby mohlo byť doučovanie u nich doma. V minulom roku sme vďaka ústretovosti pána riaditeľa ZŠ Do Stošky využívali priestory okolo telocviční na ZŠ Hollého, avšak prešli pod Žilbyt a nie je to naďalej možné. Komunitné centrum, ktoré je v lokalite, je otvorené len do 16. h. To sa ešte len niektoré deti vrátia domov zo školy – a tiež dobrovoľníci nemôžu často takto skoro pre pracovné povinnosti. Je smutné vidieť nevyužitú budovu ZŠ, s ktorou má mesto síce plán, no grantovú výzvu na kreatívne centrá, ktorá už bola ukončená, prepáslo. Je teda možné, že budova bude stáť prázdna takto rok, dva, päť... A doučovanie a iné aktivity pre deti sa nebudú môcť konať, pretože nebudú priestory.
Aké ciele si v tejto práci kladiete? Čo bude pre vás merateľným kritériom úspešnosti vašej práce?
Pôvodne sme chceli podporiť deti zo zrušenej školy – aby sa im čo najviac darilo na základných školách a neodišli (nemuseli odísť) do špeciálnych škôl. Postupne sme našu činnosť rozšírili aj na predškolskú výchovu – aby deti boli na vstup do školy lepšie pripravené. Deti zo sociálne vylúčených rodín sú šikovné, len ich domáce prostredie ich často nepodporuje tak, ako by potrebovali, aby boli v škole úspešné. A to nehovorím len tak – medzi našimi dobrovoľníkmi je aj školská špeciálna pedagogička či pracovníčka pedagogicko-psychologickej poradne. Keď s dieťaťom pracujú, dokážu odhadnúť, čo by dokázalo, ak by malo lepšie podmienky na učenie.
Je podľa vás politika štátu vo vzťahu k menšinám správne nastavená? Mohlo by sa robiť ešte viac?
Prvá otázka je veľmi rozsiahla, na dlhší rozbor. Odpoviem teda len na druhú... Mohlo by sa robiť viac? Áno.
Odkiaľ máte financie na vašu činnosť? Iste potrebujete učebnice a iné pomôcky, čo nie je zadarmo.
V polovici minulého školského roka sme dostali príspevok na našu činnosť od splnomocnenca pre rómske komunity a menšiu podporu od kanadskej ambasády. Tento školský rok máme prisľúbenú podporu od americkej ambasády. Pomáhajú nám i súkromní darcovia.