Recept na úspech má novinke zabezpečiť niekoľko faktorov. Nadčasový dizajn exteriéru sa v prípade novej generácie zameral predovšetkým na dobrusovanie detailov. Revolúcia sa naproti tomu odohrala v interiéri, kde novinka pôsobí doslova ako „malá prémiovka“. Zásadné technologické inovácie neobišli ani použitú techniku. Nová platforma počíta aj hybridnou verziou E-Tech.
Nový Renault Clio R.S. Line, s najvýkonnejším benzínovým motorom TCe 130 skombinovaný so 7-stupňovou automatickou prevodovkou nám na test zapožičala spoločnosť AUTO MARKET s.r.o. Žilina. Piate pokračovanie úspešného Clio príbehu sme v sériovej podobe spoznali začiatkom minulého roka. Novinka chce nadviazať na úspechy svojich predchodcov a Renault preto nenechal nič na náhodu. Clio s poradovým číslom päť je postavené na novej platforme s označením CMB-F. Pri medzigeneračnom porovnaní je novinka prekvapivo kratšia a nižšia, ale zároveň aj mierne širšia. Konštruktérom sa napriek tomu podarilo vo finále vykúzliť viac priestoru pre posádku a polepšil si aj batožinový priestor. Z technológií na palube okrem prítomnosti moderných jazdných asistentov zaujmú aj svetlomety. Tie už v úplnom základe disponujú full LED technikou. Automobilka sa okrem toho sústredí aj na novú stratégiu s názvom Drive the Future. Hádate správne, aj v tomto prípade ide o ekológiu a znižovanie emisií v podobe elektrifikácie a vôbec prvé hybridné Clio
s prívlastkom E-Tech, práve vstupuje na náš trh. My sme si pre prvý test ale zvolili benzínovú výkonovú špičku TCe 130. Tú zastrešuje prepĺňaný štvorvalec s objemom 1,3 litra o výkone 130 koní, ktorý pochádza zo spoločného vývoja s Daimlerom.
Príťažlivá dizajnová evolúcia
Holandský dizajnový mág Laurens van der Acker nechcel meniť dizajnové línie, ktoré si ľudia pri predchodcovi tak zamilovali. Nové Clio sa v rámci generačnej obmeny vydalo skôr nemeckou cestou, zameranou na vyšperkovanie detailov. Základné proporcie karosérie zostali zachované. Nový model je ale zároveň možné bezpečne identifikovať už na prvý pohľad. Predným partiám dominuje ešte výraznejšia maska chladiča s obrovským fabrickým logom. Za najjednoduchší identifikačný prvok piatej generácie možno považovať predné svetlá, ktoré po vzore ostatných nových modelov značky Renault dostali „bumerangový“ výbežok.
Opticky široká zadná časť vizuálne pritláča malý hatchback ešte viac smerom k zemi. Poznávacím znamením verzie R.S. Line je napr. športový zadný nárazník s náznakom difúzora.
Kvalitatívna revolúcia v interiéri
Tvrdšie plasty, ktoré dominovali kabíne predchodcu, sú pri piatej generácii nahradené skutočne kvalitnými materiálmi. Ich skladba spolu so špičkovým dielenským opracovaním vo finále evokuje prémiový nádych. Hodnotný pocit z interiéru ešte viac vyšperkovala testovaná výbava R.S. Line so športovými doplnkami v podobe R.S. emblémov, kovových pedálov alebo aj efektného čierneho stropu. Športový akcent zvýrazňuje aj „karbónová“ štruktúra prostrednej línie palubnej dosky a kontrastné prvky v červenej farbe.
Dominantou palubnej dosky je vertikálne orientovaná obrazovka multimediálneho rozhrania Easy-link. Testovaný kúsok disponoval vrcholnou príplatkovou verziou s priemerom 9,3 palca. Špičkovú grafiku a efektné animácie dopĺňa pomerne intuitívne ovládanie. Spokojnosť panuje aj s panoramatickým 360-stupňovým kamerovým pohľadom na okolie vozidla. Ozdobou špecifikácie R.S. Line je príjemne športový posed za volantom. Veľkú pochvalu si vyslúžili anatomicky tvarované predné sedačky. Nielenže vedia veľmi dobre zafixovať telo, a to aj v chrbtovej časti, ale zároveň ostávajú stále adekvátne pohodlné. Priestorové pomery v
druhom rade kopírujú zaužívané zvyklosti v tejto triede vozidiel. Komfortne a pohodlne sa tu dokáže odviezť aj dvojica štandardne urastených dospelých. Objem kufra ponúka podľa zaužívanej metodiky VDA kapacitu 340 litrov. Po premietnutí do bežného života ide dostačujúci priestor vhodný na pokrytie režijných potrieb bežnej rodiny.
Filozofia RS prispôsobená bežnému životu
Výbavová línia R.S. Line sa snaží spojiť vizuálne atraktívny kabátik modelov R.S. s praktickým automobilom na každodenné používanie. Chvályhodné je, že ani výkonové parametre nejdú v tomto prípade celkom bokom. Základným stavebným kameňom jazdných vlastností je schopný podvozok. Novinka aj vďaka skôr športovejšie vyladenému pruženiu dokáže veľmi pekne kopírovať cestný povrch. Vyslovene rozbité cesty, ako aj hrubé nerovnosti ale logicky 17-palcových pneumatikách ale už veľmi nesvedčia. Naopak, na kvalitnom povrchu sa dokonale prejaví schopnosť precízneho držania jazdnej stopy. Zážihový prepĺňaný štvorvalec s objemom 1,33 litra s komerčným označením TCe 130 odkazuje na maximálny výkonom 130 koní. Takáto porcia konských síl už dokáže pomerne ľahkému hatchbacku udeliť pocitovo veľmi slušnú jazdnú dynamiku. Na nedostatočnú porciu výkonu som sa počas testu nemal dôvod sťažovať prakticky v žiadnej simulovanej situácii. Pohonná jednotka sa kombinuje výhradne s dvojspojkovou automatickou 7-stupňovou prevodovkou EDC. Pri bežnej jazde prebiehajú zmeny jednotlivých prevodov veľmi hladko a prakticky bez povšimnutia. V dynamickou režime je tu možnosť využívať aj manuálne radenie zastúpené pádlami pod volantom. A čo spotreba paliva? Najviac smädné bolo nové Clio v mestskej premávke. Tu treba počítať reálne so spotrebou viac ako 6 l/100 km. Pri pokojnej jazde po okresných cestách klesne výsledná spotreba paliva približne o liter. Príjemným prekvapením bola diaľničná spotreba.
Pri ustálenej rýchlosti v rámci platných predpisov si testovaná novinka na autostráde z nádrže odpila približne 6 litrov na každých 100 kilometrov. Výsledný priemer sa v našom teste ustálil na výslednej hodnote 5,8 l/100 km.
Technické údaje: Renault Clio TCe 130 EDC R.S. Line
Dĺžka: 4050 mm
Šírka: 1798 mm
Výška: 1440 mm
Rázvor: 2583 mm
Objem kufra: 340 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 96/130
Krútiaci moment Nm: 240
Pohotovostná hmotnosť: 1233 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,0 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 5,2 – 5,5 l na 100 km